AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.796

Autodoc / Bildelaronline 24

Je
52
Jesse318
BMW 328i coupe -97
BMW 325i cab -93
BMW 320i sedan -98
BMW 328i touring -95
BMW 728i sedan -96
Vad har ni för erfarenheter av Autodoc / Bildelaronline24?

Har själv köpt 6st stötdämpare från Autodoc/bildelaronline24 både Sachs och nå annat okänt märke och samtliga är skräp.
Fungerar inte ens dom första metrarna, alla har samma symptom dämpar i dom mjuka stora guppen men smattrar och smäller i alla små stötigare bulorna.
Även bussningarna är av väldigt dålig kvalité, bytte alla bussningar i en E36:a och har provat göra hjulinställning 2ggr, efter andra gången gav hjulinställaren upp och visade mig hur otroligt mjuka gummina var när han utan problem böjde och bände stagen för hand så att hjulen ändrade vinklar.
Illa.
Får se hur det kommer att fungera med garantierna, ska snart in med ena bilen i garaget och kolla exakt vad som ska returneras.

Kan däremot säga att andra delar som ej påverkar väghållningen är prisvärt.
Hej,

Själv har jag ingen erfarenhet av Autodoc med pseudonymer, men om du använder sökfunktionen högst upp här i forum-delen, får du en del att ta in. Bl a denna tråd:

Länk

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sachs är OEM-leverantör till bland annat BMW, så de lär inte vara dåliga...du får samma delar om du handlar från BMW men med BMW-logga på.

Andra onämnda märken är svårt att uttala sig om!

Jag har köpt Sachs-dämpare till E39:an från Autodoc och de fungerade 100%:igt.
Köpte även lite billigare dämpare bak till samma bil från Autodoc och de fungerade också som de skulle så länge jag ägde bilen i alla fall - var av märket "Japanparts".
De såg dock lite klenare ut än originaldämparna från Sachs (BMW-logga och art.nr.).

Luftade du ur dämparna korrekt innan montering?

Att man med handkraft kan få mätarna vid hjulinställning att ändra sig, är nog inget unikt - det behövs väldigt lite press i vinkel för att värdena ska ändra sig.

Exakt vilka delar var det som inte har fungerat?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Je
52
Jesse318
BMW 328i coupe -97
BMW 325i cab -93
BMW 320i sedan -98
BMW 328i touring -95
BMW 728i sedan -96
Jag misstänker att det är Sachs lager av stötdämpare som inte gick igenom testerna för att säljas till BMW verkstäderna som autodoc och andra köpt upp av Sachs.

Om det bara hade varit nån av stötdämparna som varit dåliga hade jag kunnat köpa att det var just bara fel på den, men nu känns det som att det är ett lager av sopor som försöker säljas ut.

Stötdämparna är korrekt monterade, och ej luftade när dom har gastryck.

Gummina i bakvagnen ger sig när man gasar så att man får styra emot.
Har inte haft möjlighet ännu att gå igenom alla bussningar och stag för att kolla exakt vilka som är dåliga.
Men har vissa som jag är säker på som är för klena.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Har köpt lite småsaker hjullager bromsskivor/klossar och bussningar/stag till framvagnen och för mig har det inte varit några problem men valde "riktiga" märken Bosch brembo osv och har inte märkt av någon b-sortering.

Har därimot varit i kontakt med den obefintliga kundservicen när jag inte hade fått min order skickad på ca två veckor bara massa robotsvar på knagglig engelska tills man tydligt skrev att man ville avbeställa allting.
Je
52
Jesse318
BMW 328i coupe -97
BMW 325i cab -93
BMW 320i sedan -98
BMW 328i touring -95
BMW 728i sedan -96
Köpte bromsklossar av märket Stark och skivor av något annat billigt märke som jag inte kommer ihåg just nu, men dom funkar just nu mycket bra.
Fick göra en tvärnit häromdan och bromsarna tog jättefint.

Så vissa saker som dom säljer är jag mycket nöjd med.
Men jag kommer nog inte köpa några fler delar som påverkar väghållningen.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Och vilket märke var det på bussningarna?
Je
52
Jesse318
BMW 328i coupe -97
BMW 325i cab -93
BMW 320i sedan -98
BMW 328i touring -95
BMW 728i sedan -96
Jag ringde deras kundtjänst när jag bara hade fått ett paket av tre.
Jag ringde ett svenskt nummer men dom svarade på engelska vilket inte stör mig då vi i Sverige faktiskt har fått utbildning i engelskan både i skolan och genom tvn hela livet, men lite konstigt då man ringer ett svenskt nummer.
Men imponerande var att jag han inte säga något om varken fraktnummer kundnummer eller någon info så hade hon i kundservicen tagit reda på vart paketen var.
Jag frågade hur hon kunde veta allt detta utan att jag gett någon info, och hon svarade enkelt: genom ditt telefonnummer.
Tänk om alla hade sådana bra system, vilken tid det skulle spara.
Mycket impad.
Je
52
Jesse318
BMW 328i coupe -97
BMW 325i cab -93
BMW 320i sedan -98
BMW 328i touring -95
BMW 728i sedan -96
Lemförder är märket på bussningarna.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Köpt massor av delar från autodoc, dock alltid av oem-fabrikat. Aldrig varit några bekymmer med kvalitén.

Har dock läst att Sachs "oem" och BMW Sachs är olika dämpare. Om det stämmer vet jag inte. Kan vara en förklaring till att de känns fel.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
OEM-tillverkare släpper inte ifrån sig 2:a sortering till mindre nogräknade företag - är de packade i originalkartonger med sigill är det 1:a-sortering oavsett var du köper dem...
Antingen fixas delen till så den uppfyller rätt specifikationer/toleranser eller så skrotas den helt.

Däremot förekommer givetvis piratkopior även i den branschen (förekommer t om inom flygindustrin där det finns dokumenterade flyghaverier där piratdelar har använts).

Lemförder, Sachs/Boge, TRW, Bilstein etc. är stora OEM-leverantörer och deras delar säljs både via eftermarknadshandel (ibland med borttagen logga för biltillverkaren) och via biltillverkarnas egna reservdelshandel - då med bilmärkeslogga (ibland tillsammans med tillverkarens eget art.nr.).

Något knas verkar det vara, men man bör vara medveten om att det behövs ganska lite kraft om den appliceras i "rätt vinkel" på en led/bussning för att det ska bli rätt stora utslag i felvinkel i mätapparaterna vid hjulinställning.

Byter man bara vissa delar och andra är slitna i hjulupphängningen kan det hända mysko saker, inte minst om man lossar en sliten del och återmonterar den igen...

Mvh
Johan B

Je
52
Jesse318
BMW 328i coupe -97
BMW 325i cab -93
BMW 320i sedan -98
BMW 328i touring -95
BMW 728i sedan -96
Har bytt rubbet på E36:an alla bussningar och stag, stötdämpare och fjädrar.
Vart så desperat när det inte vart bra så jag bytte även styrväxel och diff för att försöka få bort vibrationer och konstigheter.
Köpte nya däck och 0 balanserade dom, inget resultat.

Men om man bromsar medelhårt med den bilen så studsar framhjulen så att abs:en går in.
Detta hände inte innan allt detta byttes, och då var dämparna fram ganska slut.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag har som vana att alltid lufta dämparna några gånger även om det är gasdämpare.

Vid några tillfällen har det hänt att dämparen varit väldigt "sladdrig" i sin rörelse, främst smårörelser innan första cykeln i luftningen - och det har varit gastrycksdämpare...
Efter luftningen har de betett sig som de ska.

Så jag skulle rekommendera att du luftar dem innan montering, oavsett vilken typ av stötdämpare det är.

Vad är det för däck?
Billiga däck är inte helt sällan orunda och/eller har förhårdnader i stommen (och ibland även dyra dito) och då kan man nollbalansera däcken och fortfarande ha problem när de körs...

Mvh
Johan B

BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Beställt en hel del delar från Autodoc - alltid lika imponerad över hur snabbt paketen kommer, och hur oerhört väl emballerade de är.

Beställt två st Sachs stötdämpare - kom packade i originalkartonger med sigill. De var tillverkade bara några veckor innan enligt datummärkningen. Andrasortering och dylika paranoida teser är nåt som bilverkstäderna göder oss med i skrämselsyfte.

Enda skillnaden är att jag sparade 5000 kr. (jo - BMW skulle ha 3500 kr styck för samma sachs dämpare)
Hur luftar man ett par stötdämpare?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Man drar ut kolvstången i sitt yttersta läge och pressar sedan in den i sitt innersta dito - upprepa processen några gånger så är det klart.

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glömde nämna:

Under luftningsprocessen ska kolvstången vara uppåt och sedan ska dämparen vara i position så att kolvstången är uppåt tills dämparen är monterad på bilen.

Mvh
Johan B

Je
52
Jesse318
BMW 328i coupe -97
BMW 325i cab -93
BMW 320i sedan -98
BMW 328i touring -95
BMW 728i sedan -96
Jag har provat att lufta innan montering också, men samma resultat.
Däcken är av ett mellanmärke, helt ok men får se hur länge det går att nöta på.

Jodå snabb och smidig leverans, fast sista paketet jag fick av dom var inge vidare där var det så att ena kolvstången på stötdämparen kommit ut ur sin kartong och även genom den stora kartongen.
Fotograferade självklart, men inga synliga skador på stötdämparen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.