|
|
|
|---|---|
|
Hjälp, har läst mig gråhårig! Vad ska jag ha för nåt till min bil? M-chassi och sportchassi, vad är skillnaden? :/ Har en E39 525 touring med m-paket. Enligt vinkoden jag angett ska jag ha följande utrustning. Men sen då? :O P337A M Sports package S210A Dynamic stability control S220A Self-levelling suspension S227A Sport suspension+lowered+ride-height S249A Multifunction f steering wheel S302A Alarm system S320A Deleted, model lettering S339A Shadow-Line S386A Roof railing S423A Floor mats, velours S438A Fine wood trim S441A Smoker package S464A Ski bag S470A Isofix-System S481A Sports seat S494A Seat heating driver/passenger S500A Headlight wipe/wash/Intensive cleaning S520A Fog lights S521A Rain sensor S522A Xenon Light S534A Automatic air conditioning S548A Kilometer-calibrated speedometer S650A CD player S661A Radio BMW Business (C43) S694A Provisions for BMW 6 CD changer S710A M sports steering wheel, multifunction S715A M Aerodynamics package S775A Headlining anthracite S785A White direction indicator lights S788A BMW LA wheel, Individual S818A Battery master switch S842A Cold-climate version S851A Language version German S863A Retailer Directory Europe S885A On-board vehicle literature Swedish S896A Daytime driving light switch S925A Dummy-SALAPA | |
|
Ingen skillnad. Bra sida att kolla på är sachs egna sida. Länk Fram ska du ha: SACHS 556 834 Bak ska du ha : SACHS 311 952 Fjädrar kan man ta Eicbach Ska du byta både fjädrar och stötar? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Tänkte byta i fram, det smäller så när man kör i gropar. Gissar att det inte är bytt nån gång på 22000 mil. Har luft i bak. :) Japp! Byter rubbet isåfall. (Dämpare, fjäder, topplagring, dammskydd) Tänkte beställa från autodoc, men det finns ju en uppsjö å sen när både "M-chassi" och "Sportchassi" nämns så blir man ju bara snurring?! :O Vill ju gärna ha koll på vad man beställer! :P Mvh, Jimmy. |
|
|
Tycker Autodoc är jättebra men ett tips bara, öppna en chattruta precis efter du lagt ordern och skriv ordernumret och säg att du absolut inte vill ha några Stark-delar Annars är det vanligt att dom byter ut dina delar mot Stark som är deras egna märke. |
|
|
Jaha! Det var nåt nytt. :P Det jag hittills beställt har bara blivit rätt :) Bra att känna till, tack för de :) Mvh, Jimmy. |
|
|
Sachs som är originalleverantör får man på ebay för ca 2500 kr per par. Fjädrar av hög kvalitet får man för ca 1000 kr. Bra att ha som referens kanske. Hittade stötarna här vid en snabb sökning: Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
De hade ju Sachsdämparen på Autodoc till ett bra pris: Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Tack Ola! :) Förslag på vettiga fjädrar? Fanns Lesjöfors som och Eibach som skulle passa sportchassi :) La faktiskt i dessa dämpare i varukorgen på autodoc men innan jag tryckte på beställ så vart jag osäker och blev tvungen att fråga. :) Mvh, Jimmy. |
|
|
För att rätta mig själv, Lesjöfors står det att det är för fordon med "M-teknik". Länk Eibach står det att det är för fordon med sportchassi. :) Länk Mvh, Jimmy. |
|
|
Spelar nog ingen roll men jag hade nog tagit eibach. Har haft några Lesjöfors som gått av men det är nog bara tillfälligheter. Kolla bara så det inte är sänkfjädrar om du inte vill ha det. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Många eftermarknadsmärken slänger sig fram och tillbaka med "sportchassi" samt "M-chassi" etc. Gå in på realoem.com och knappa in sista sju symbolerna i VIN-nr. på bilen så kan du sedan knappa dig fram till rätt art.grupp och få fram exakt BMW-reservdelsnummer (i detta fallet ska du jämföra med utrustningslistans specifika utrustningskod (M-sportfjädring). BMW:s reservdelsnummer kan du sedan använda som referens-/sökord vid beställning av eftermarknadsdelar. M-sportfjädringen är alltid i kombination med höjdjustering på E39 touring om jag minns rätt. Standardchassit finns däremot både med och utan höjdjustering i bakvagnen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Haha, jag har bara bytt till Lesjöfors och sen sålt bilarna i fråga. Aldrig hunnit ett fjäderhaveri från dom ännu. :D Men jösses, en hel vetenskap att få rätt grejer.. :O När jag hittade på kategorin "Springs" så står det bara att "No parts found matching your car." Är jag helt ute och cyklar? Vin-numret är GZ83518, om det är så att nån känner sig manad att hjälpa mig :) Mvh, Jimmy. |
|
|
Faktum är i just det här fallet så är real oem inte lika bra som det kan vara. Den fungerar ju bättre på statiska delar som ett handtag eller andra "döda" detaljer. Men på stötdämpare så hamnar man ju i ett enormt utbud av eftermaknadsgrejer när man söker på BMW numret på exempelvis eBay. Då är det bra att "veta" att originalleverantören var Sachs. Fjädrar finns inte med av den anledningen att det fanns ett antal olika fjädrar i fabriken och man valde efter hur tung bilen blev beroende på utrustningen helt enkelt. Beställer man på BMW får man en likadan som monterades från start. Så har jag fått det förklarat iallafall. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Tror jag kör på dom jag länkade tidigare, Eibach eller vad dom hette. Verkar vettigt :) Jag får gott intryck av Sachs. Hittar dock ingen Sachsfjäder på Autodoc.. :/ Mvh, Jimmy. |
|
|
Mata in numret på autodoc eller nån av deras femhundra likadana sidor. Det går bra att skriva att man inte accepterar byte mot Stark i kommentarsrutan på ordern. Jag köpte stötdämparna på wagnerautoteile.de istället så slipper man Autodoc. Sachs gör inte fjädrar. Jag struntade faktiskt i att byta fjädrarna för jag fick för mycket ångest. :) Köper man fjädrar på BMW så får man nämligen rätt fjäder för exakt den mängd utrustning man har i steg om 25 kg vikt på bilen för att bilen skall få rätt höjd! På eftermarknaden är det "one size fits all" och det är förmodligen inget praktiskt problem, men lite störigt är det ju om fjädern ger rätt höjd på en naken 520 manuell men man har en fullsmetad 520 automat och det skiljer 10 mm på resultatet. |
|
| Sachs sitter originalmonterat. | |
| Ett liiitet varningens finger för att lita helt på "OEM referenser" och märkningen "Bilmekanikerna råd", "Kundernas val" eller whatvever hos Autodoc, Reservdelar24 mfl... Beställde kylaree till min bil, sökte på original artikelnr 17 11 2 227 281. Valeo-kylaren var den som "rekommenderades". Jag kollade alla mått vilka verkade stämma. Sen när man får hem kylaren så ser jag att den har extra anslutningar till växellådsoljekylning. På kartongen står att den passar endast en model nämligen 325TD. Jag vill så klart inte ha denna, men nej det sägs initialt "Våra tekniker säger att det är rätt". Long story short: De tog tillbaka den. Jag påpekade att de bör ta bort "rekommendationen" då den inte passar. Köpte Hella istället från annat ställe, 100%! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.