|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Precisera dig och kom med motargument om du anser det vara fel... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Så då utgår du från att alla begagnade bilar som är till salu och som du köpt är krockade, stulna, lagade o.s.v och om ägaren/firman inte kan bevisa motsatsen så utgår du ifrån att det är så? |
|
|
Nej, du måste läsa hela texten! Jag utgår från att alla sportbilar är det...tills motsatsen är bevisad. Sportbilar köps för att köras hårt och attraherar en helt annan kundgrupp än "vanliga bilar". Sedan får man själv välja vilken nivå av "bevis" man accepterar. Tycker man att det räcker att säljaren säger "Kompis - himla fin bil asså! Inget skumt med den, lita på mig!", så är väl det fine, men jag accepterar inte det som bevis! Men du har ju själv varit spekulant på bilen och gjort egna efterforskningar, så i grunden är du nog inne på mitt resonemang... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan, hör att du håller dig till nya bilar...:-). Håller inte alls med, tvärtom skulle hag säga att sportbilar ofta är oändligt mer välskötta än bruksåk. Historiken vid begagnatköp kan vara lurig ja, men förutom skick så säger dokumentation en hel del, när den är på plats. Som exempel den dagen jag säljer min kärra så finns det en (tjock) pärm med papper på allt som gjorts inkl underhåll 3xBMWs rekommendation. Här är jag på intet vis ensam. | |
| Fast man kan ha hur "perfekt" historik som helst med en pärm som är 1m tjock full med dokumentation, och en kopiöst välskött bil, men trots det kan man vara tämligen säker på att bilen "misshandlats" minst en gång, tror man något annat så utgår jag att man tror på jultomten med :D | |
| Dawwe: Det är skillnad på att ha ”misshandlat” en bil och att ha smällt den. | |
|
HelmsmanPlay och PhoenixM3, jag tror ni missförstår mig - kanske medvetet... Det jag menar är inte att alla sportbilar har den statusen jag skrev, utan att man som köpare SKA FÖRUTSÄTTA detta innan man köper ett tilltänkt objekt. Fram tills dess att motsatsen är bevisad är bilen skrotad, stulen, bankörd, sönderskruvad, fusklagad etc. etc. I den kategorin bilar kan mindre seriösa (eller t om rent kriminella) personer göra stora pengar genom att sminka upp skrotade lik eller stjäla fina bilar som plötsligt försvinner och likt fågeln Fenix uppstår igen genom ett snabbt chassinummerbyte i ny form som "renoverad krockad bil" som köpts för en spottstyver bara för att komma åt chassinummer som sedan flyttas till den stulna bilen...etc. etc. Så bara det faktum att entusiaster har hyllmeter med dokumentation innan de köpt bilen, gör att de tänker i samma bana som jag... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nej jag är med på vad du menar. När jag köper bil kollar jag allt som går att kolla. Gamla ägare, service, stämmer av miltal, kollar försäkringsärenden så gott det går o.s.v... Dvs sådant som man bör göra. Verkar allt stämma och alla paneler ser bra ut utan lackskarvar och annat som man bör reagera på så köper jag. Däremot så åker jag ju INTE omkring och tänker som du skriver: "Min bil är totalsmälld men lagad" bara för att jag inte har ett papper som kan intyga att den är helt olycksfri. |
|
|
Phoenix: Ja såklart. Men som en del här vill ge sken av att deras bil aldrig tokvarvats kall (eller att man missat/skrapat vid växlingar om det är en manuell) är faktiskt något man INTE kan veta, oavsett hur mycket/lite dokumentation det finns. För att kunna veta detta måste man ha ägt bilen sedan den var helt ny. Ofta är det någon av de allra första ägarna (alltså när bilen är yngre än 3 år) som har "misshandlat" den på detta sätt, av den enkla anledningen att de kanske inte bryr sig o har köpt bilen framförallt för prestandans skull, men förmodligen även för att den hade garanti fortfarande? Jag utgår ALLTID från att så gamla bilar som jag köpt (dvs typ 10 år och äldre vid inköo) har varit med om en eller annan mindre trevlig upplevelse. Fender-benders tex är mer regel än undantag, dvs nån kofångare eller liknande som blivit omlackerad. Att bilarna fått visa vad de går för kan man vara helt säker på, även om det är en bil med "extremt bra" dokumentation. Servicen måste givetvis se bra ut i dokumentationen osv. Men det jag kollar på framförallt är skicket bilen har vid inköp, hur den går, hur länge säljaren ägt den, hur ägarhistoriken ser ut samt säljarens (förmodade) ekonomiska möjligheter. Kan nämna när jag köpte min första M5 E39 runt 2007 så fick en adress utanför Götet där ägaren bodde, visade sig vara ett "mindre fint område". Nåväl. När vi kommer dit visar det sig att ägaren bodde precis på gränsen till det "mindre fina området" i en villa, o hade dessutom en Ferrari i samma mycket fint inredda garage som sin M5. Det sände iaf signalerna att här har man iaf haft råd att kosta på bilen, även om den fått visa vad den går för. När det dessutom visade sig att han var sann bilentusiast o ville gärna veta hur bilen "utvecklas" så gjorde det inte saken sämre. Bilen var självklart inte i helt felfritt skick, ca 10 år gammal med 12000 mil gör ju att man kan "ana" att vissa saker som koppling bör vara på G. Detta kollades noga vid inköp men inget slirande kunde provoceras fram, ändå så var en slirande koppling ett faktum ca 1500 mil senare, något jag räknat kallt med. Historiken såg även den kalasbra ut med 1 ägare i DE, sedan importerades den ca två år gammal från DE där man även sparat den tyska annonsen, har för mig den annonserades för 60000 € med ca 2000 mil. Hamnade i en bilhall där den sedan köptes av herre med bättre ekonomi, där det enligt uppgift blev fruns shopping bil (missade växlingar anyone :D???). Ägandet blev kortvarigt (ca 1 år) då frun inte gillade bilen tydligen, varefter den köptes av ägaren som jag köpte den av. Den ägaren var rätt ängslig, eller mycket ängslig, mest beroende på att bilen är en mycket tidig förserie bil. Så han hade helt enkelt kontaktat BMW M för att ta reda på allt om bilen, o fick därifrån ett personligt brev där de beskriver att bilen först o främst varit en "Photocar" men även testats en gång av en engelsk-tidning (japp, ägaren jag köpte bilen införskaffade den tidningen såklart *haha*), o att just det faktum att den testats av en tidning gjorde att bilen genomgick en extra noggrann fabrikskontroll, där bland annat motoreffekten kontrollerades (vilket bekräftades några år senare på en service då "checksum" för motorstyrningen inte stämde, dvs något var ändrat, gissningsvis för att få bilen att leverera minst de utlovade 400 kusarna så att prestanda mätningarna blev så bra som möjliga när tidningen testade den. Faktum är att den engelska tidningen fick två/tre nästan identiska bilar att testa, samtliga Oxfordgröna men med olika inredningar. Min bil kunde identifieras med hjälp av inredningen samt det faktum att den har den ovanliga chromline exteriören. Det framkom även att den efter "testet" blev stående hos en stor BMW-handlare i nästan två år (med ca 250 mil på mätaren) innan den hittade sin första tyska ägare. Den hade naturligtvis varit med om "tråkigheter" i under de 5-6 åren ägaren innan mig hade den, bland annat hade någon stulit frontspoiler samt xenonlyktorna :(. Han berättade även att han hade lyckats skrapa kofångaren bak så den var omlackad. Iaf, eftersom skick kontra pris var helt rätt så köptes bilen, och jag äger den än idag, snart 12 år senare, så ägarhistoriken ser iaf OK ut :). |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Historik kring eventuella olyckor eller incidenter är väldigt snårigt om man inte har en kontakt inom försäkringsbolaget, har provat gå den vägen när jag har varit spekulant på bilar men ärendena hos försäkringsbolagen är sekretessbelagda. Så det enda man kan göra är att göra en ordentlig okulär besiktning av karosskarvar, lackskarvar, dörröppningar, underrede o.s.v. |
|
Det är lättare att gå till märket i så fall. De har all verkstadshistorik och kan enkelt se vad som är försäkringsärenden och inte. Sen om de har tid/ork att gå igenom det...är en annan sak. Genom jobbet har jag tillgång till verkstadssystemet för en av BMWs största konkurrenter och tittar man på 5-7 år gamla motorstarka bilar - chansen att hitta en utan karossarbeten är försvinnande liten. "Alla" har råkat ut för någonting. Sen är ju allt inte relaterat till buskörning men den här typen av bilar har en osviklig förmåga att råka ut för saker helt enkelt. ------- //Lövet |
|
| Fan oxå..."Lövet" och jag verkar dela åsikt/uppfattning, det är andra gången det händer sen jag är medlem på AP. Vad är det som händer egentligen :D? | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
andreas_lofgren: Det förutsätter väl att det är märkesverkstaden som har lagat bilen och inte en extern verkstad? I mina trakter anlitar inte FB märkesverkstaden för försäkringsärenden, men det kanske registreras ändå? |
|
Jag jobbar inte på verkstadssidan utan någon annanstans så det kan mycket väl vara så att det finns _ännu fler_ skador än de jag jag ser. Dock vet jag att fristående lackverkstäder inte är ett problem så länge själva bilen lämnas in till ÅF först vilket jag tror är det vanligaste. Ofta är det ju mer än bara lack som behöver göras vid en olycka. ------- //Lövet |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Då är jag med. Är det större skador kanske det lämnas till märkesverkstad. Min bil blev påbackad och då lämnades den till en annan verkstad och jag tror inte FB hade någon kontakt med märkesverkstad/ÅF. |
| Försäkringsbolag "brukar" ha samarbetsavtal eller liknande med utvalda verkstäder. Sen kan det variera till vilken verkstad bilen rekommenderas att lämnas till beroende på åldern ibland. Det kan även vara "taktiskt" i vissa fall att lämna till en annan verkstad än märkesverkstaden om man tex har en äldre finare bil som man inte vill skall bli inlöst. Det kostar ofta mindre att laga bilen hos en mindre & kunnig "samarbetsverkstad". Som jag förstått det så får alla verkstäder lika mycket betalt för att tex lackera en dörr, räknat i tid. Däremot debiterar de olika mycket per timme, så säg att det kostar 4000 kr att lacka en dörr hos BMW (antag att det är 2 timmars arbete enligt försäkringsbolagens tidssystem) så kan samma arbete kosta 3000 kr hos en kompetent lackeringsverkstad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.