AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.093

Hjälp med oljeval Bmw e92 335xi

Dags för ett oljebyte på nya bilen, 08 Bmw e92 335xi. Är dålig på det här med klassificeringar, helsyntes och lägsta flytbarhetstemperatur så hade behövt hjälp att välja rätt märke osv. Är det 6,5 liter jag ska ha i vid byte? Detta är även min första bmw så har inte det där specialvertyget för byte av oljefilter, vart skaffar jag detta?

All hjälp uppskattas!

MVh

Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
En LL04 olja, ex Länk

Oljefilteravdragare kan man bl a köpa på biltema.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Länk

Den för Volvo passar iaf N52. Mät diametern.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Tack för tipset! Någon som vet vart jag finner ett bra filter kit?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Varsågod:-) Länk
Felformulerat av mig kanske hehe men jag menade ett kit med oljefilter och tillhörande packningar för byte.

Den hylssatsen klarar man sig nog med resten av sin tid bakom ratten gaspo :)
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Jag köpte till min 335i Mobil 1 New Life 0w-40 från Tyskland för en billig peng och oljefilter hittar du hos AD/Mekonomen. Där finns också O-ring samt bricka till pluggen i förpackningen om jag inte jminns fel. Jag bytte olja och filter var 1000 mil.

Länk

Märk väl att den oljan inte är LL-04 men det är inga konstigheter då N54an inte har några Nox-sensorer (har fått för mig det är därför tex N53 måste ha LL-04) Dock är den Porsche A40 klassad så den skall klara höga temperaturer mycket bra.

Ja, 6,5 liter går det åt vid byte

// Jonas
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
:-) ja oljefilter hittar du på vilken bildelskedja som helst!
Blev 7 liter Aral 0W-40 Super Tronic från Tyskland för billig peng. Tack för tipset JcN bra att veta till nästa oljebyte att den finns som alternativ. Får ta en sväng inom Mekonomen då och fixa oljefilter.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Men köp inte på vilken kedja som helst. Känns bättre med kända märken typ Bosch, Fram, Mahle (Knecht), Mann osv.

Har tidigare kört New Life 0W40 men kan inte hitta någon fördel med oljan jämfört med Aral 0W40. Dessutom är den billigare.
Absolut håller med. Har Mahle eller Mann i tankarna gällande oljefiltret, får se vad som finns tillgängligt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Köp ALDRIG Fram!

Har själv råkat ut för ett kollapsat Fram-filter när jag skulle byta olja på E39:an första gången, tidigare ägare hade låtit en verkstad montera Fram-filter....det var helt ihopkramat av oljetrycket i kombination med dåligt flöde genom det och klent filterpapper. Filterpappret hade konsistensen av tjockt sladdrigt melittafilter.

Kontaktade KGK-Knutsson som var generalagent för Fram och de beklagade sig och sände mig en filtersats från Mann som kompensation - de sa även att det inte var första gången detta hänt och att de skulle sluta med Fram av den anledningen.

Finns mängder av information om kollapsade Fram-filter på nätet om man letar runt lite...

Mann, Knecht/Mahle, och Hengst är dock bra val om man inte vill köpa OEM-filter från BMW i detta fallet.
Även Purflux gör bra filter.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Förtydligande,med vilken som helst menar jag Mekonomen,BDS,Autoexperten,Meca,AD :-). Alla säljer kvalitetsfilter.
Både Mahle/Knecht och Mann är OEM leverantörer till tex BMW.
Kanon tacksam för all input! Tråkigt med ett kollapsat filter Johan, skönt att det löste sig i alla fall. Då vet jag vad jag bör undvika.

Då har jag lite alternativ att välja mellan gaspo, lär nog bli en sväng inom Mekonomen tror jag, de ligger nära och bra.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.