AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
902

köpråd e39 528 99 vs nyare

ma
27
mange38
320i touring -03 m-tech
åkt e46 under några år och funderar på utöka med en e39 då familjen växer
nu till saken igentligen vilj jag ha en faceliftad runt 01 uppåt min46 är 04
men en kompis har en fin 528 touring årsmodel 99 med alt förutom m- paketet utvändigt annnars alt så ssom tacklucka helskin xenon gått en del men väl omhänder tagen påkostad ,mm som jag kan få för ett bra pris

min fråga är igentligen vad mer skiljer faceliten förutom lampor fram och bak ?? inte blivit klok på det riktigt käns ju som en av dom sista 03/04 vore bäst att satsa på även kikat på en vettig 03,a men den hade lite mindre utrustning dock inte gått lika långt

så lite tips emottages gärna
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,
e39 är gammal nu och då spelar inte årsmodell så stor roll egentligen. Viktigare är det med historiken, dvs att bilen är ordentligt skött. Jag anser att den ngt äldre M52tu motorn är bättre än M54:an som kom from facelift.
Rosten är det största problemet och hittar du en som är fin så är det bara att slå till.

Lycka till!
ma
27
mange38
320i touring -03 m-tech
tack för svar

ok har ju 54 an i min 46,a dock är den trött iofs en 2litare bara där av suget efter mer volym kikat lite på e39 som alternativ i stoleksklassen mot tex v70 vist kan säkert få nyare 5 serie för bra pengar men dom har jag ingen koll på motor mässigt
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Som sagt så är rosten den svaga länken. Jag tror nästan aldrig jag hört om ett motorhaveri på M52 eller M54, sköter man oljebytena så går de nog lätt 40k+ mil.

Så det är överlag svårt att hjälpa dig med den informationen du har givit, är bilen välskött så kan det såklart vara ett bra köp.

Men förvänta dig inte att den kommer vara någon raket jämfört med din 320 E46, en 528i Touring gör 0-100 på 7,9 och din 320 gör det på 8,3.
ma
27
mange38
320i touring -03 m-tech
tackar .. nä jag vet det inte är nån raket men det är mer vridet jag gillar
ja den är det vad som synligt kan ses dock har den standard rost på bagagelucka
sen lite på dörrarna med men det har min 46a med var brukar rosten få fäste under ska kika på bilen senare i veckan när kompisen är hemma vi har två bilar i familjen nu 46,an och en v50 06 den blev dock panikköp när frugans v70 brann upp å jag får nog säga jag får utslag och sällskäck bara jag sätter mig i den så således blir 39an vår 3dje tills vi får v50 såld ni kanske märker jag gillar bmw och frugan volvo *L*
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Om du endå ska satsa på e39/touring skaffa 540 manuell/auto, kommer och går här o där på blocket, jag ser nästan flera 540 kombis än sedaner. allt under 530 är ganska sega nu dom är ju gamla och står säkert på deras sista. Dom står ganska lågt i pris nu också. Skulle kolla närmare 530/540. kolla lite noggrant hur kedjan och kylaren mår bara ifall du kollar på 540 då dom tenderar att paja. min 530 har gått 35.000mil och går fint, förrutom att motorlampan lyser då o då^^
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.