|
|
|
|---|---|
|
Det gäller modellen i min profil. Har noterat senaste veckorna att glödningslampan inte tänds när man slår på tändningen vilket den alltid brukar göra för någon sekund. Nu är det ju inte jättekallt på morgonen, kanske 5 grader men det brukar ju alltid blinka till lite snabbt även om det är varmare än så. Bör den inte indikera en felkod på grund av detta? | |
| Jag märkte förra vintern att min lampa inte tändes heller. Alltid gjort så innan vid 0 gradigt och under. Testa några gånger att stoppa i nyckel och trycka på start utan fot på broms alltså läge två. För att sedan starta efter 5sekunder då tändes lampan. Riktigt skumt. Hade heller inga felkoder. Får se hur bilen reagerar nu i vinter då jag bytt Glödstift och Glödstiftrelä. Då jag plötsligt fick felkod i somras på systemet. Men som sagt inga felkoder på systemet förra vintern. | |
|
Jag har då aldrig tänkt på att min glöder... Har för mig att jag läst någonstans att den börjar glöda redan när man sätter sig på sätet, att det ska finnas någon förglödningsfunktion? Min hoppar då alltid igång direkt jag trycker på knappen... |
|
| Chip om man håller in bromsen och trycker på startknappen så glöder den inte innan, det hinner den inte. Men om du slår på tändningen till läge 1 så glöder den och sen kan man hålla in bromsen och trycka igen för att starta motorn när glödningslampan slocknat. Det sliter mindre på motorn. | |
|
Känns spontant som en väldigt dålig funktion om det är som du säger fahle. En diesel ska väl alltid glöda, inte kan det väl vara meningen att vi ska behöva trycka på knappen två gånger för att den ska glöda? Det måste väl vara så att den glöder så länge som det behövs vid ett knapptryck och fot på broms? |
|
|
Hör står det lite mer, lutar iallafall åt mitt resonemang :Länk |
|
|
Min har alltid visat glödningsymbol vid start. Står så även i instruktionsboken att vid start under 0 grader så kan starten fördröjas någon sekund då glödning sker och det då kommer upp symbol. Det som Fahlekorv beskriver gäller gammel dieslar. |
|
| Jag upplever iaf att min alltid startar direkt om jag håller in bromsen och trycker på startknappen, dvs ingen förglödning. Får testa igen i vinter, om det nu börjar fungera. | |
| Idag har den börjat visa förglödning igen. +7 grader. Märkligt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.