|
|
|
|---|---|
| Är det någon som vet om automatlådan som sitter i 530d tål den ökning i vrid/effekt som en KCR box ger (+36Hk/+45Nm)? Jag har för mig att tidigare inlägg har gjort gällande att automaten i 525tds inte riktigt står pall för detta, men hur är det med den nya automaten? Är sugen på en 530dA, men om man inte kan sätta i en KCR box vet jag inte riktigt om automaten är lika lockande... | |
|
Vad jag läst så vargav KCRen en 525 tds hicka så jag skulle inte rekommendera en KCR i en 530d. Efter 3 justerinagr eller liknande blev det bra. Bättre att mappa motorn om man nu absolut vill trimma. JAg tycker själv att org 530 går kanon men det är jag det. Mvh Asken |
|
| Asken> Vad gör man när man "mappar" motorn? Jag håller med om att den går bra original, men KCR boxen gjorde så stor skillnad på min 525tds att det känns som att jag skulle vilja ha möjligheten öppen på 530d också.... | |
|
oreo: Mappa = programmera om och optimera motorns befintliga styrbox istället för att byta ut chippet. Med vänlig hälsning //Kalle ______ Provisorisk bild på min bil: Länk |
|
| nofx16: Är det samma sak som seriell programmering som man kan göra tex genom Motor Nord? Är detta effektivare än KCR boxen? | |
| oreo: Det är troligtvis samma sak. Vet ej om det är mer effektivt, men det borde vara fördelaktigt på så sätt att styrdonet optimeras för just DIN motor! | |
|
Asken: Vad menar du med att 525TDS kan få hicka av KCR boxen? Jag har tänkt köpa boxen till min bil, men nu fick jag lite beslutsångest. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Hej, jag har KCR på min 525 och har inget direkt problem. Däremot kan den vara lite känslig i inställning för att gå bra, kan i visa lägen ge "hicka" eller att den hänger på gasen, men vad jag kan erfara beror det bara på att man inte ställt in den rätt. Inställningen består av EN potentiometer som regleras med liten mejsel, tja, vill man slippa ratta i den (kanske 3 gånger :)) så kan man ju mappa istället och få inställning rätt direkt till gissningsvis någon eller några tusenlappar mer.... Tror dock inte att slutresultatet skiljer sig direkt jämnfört med rätt "rattat" KCR-box, min har alla fall bra drag av boxen. ------------------ Always Diesel |
|
|
oreo: I korthet, istället för at chippa bilen och sätta dit en standardprodukt så justerar man den idivíduella motors egenskaper. Dvs optimerar. Samt då också tänjer på gränserna för vad konstruktionen ursprungligen är byggd för. finbil: Det var en diskusion jag följde på forumet för ett tag sedan då jag noterade dettta. Använd sök inlägg funktionen så finner du det säkert. Mvh Asken |
|
| Jeg har en kamerat som har en 530d touring 99 mod.Han har store problemer med å få over 200 km/t på bilen.Hadde et turbohavari.Byttet turbo,katalysatorer,luftmengdemåler,wastegateventil,dieselfilter og luftfilter.Noe er galt,men hva??? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.