|
|
|
|---|---|
|
Bmw 318is 1992 HJÄLP.... När jag köpte min vintersladd så märkte jag direkt att den drog tjuvström och vanligaste felet brukar ju vara stereon så jag drog ut säkringarna till den och lät den stå ett tag, och det visade sig inte vara den som var tjuven denna gång. Så jag mätte upp bilen och den drog 0.75 A helt avstängt vilket är mycket, så börja jag dra ut säkring för säkring för att hitta tjuven, och när jag drog ut säkringen för parkeringsljus så hoppade den ner till 0.04 så parkering ljuset var tjuven. Kan tillägga att den säkringen var den ända nya säkringen bland alla säkringar. Första jag tänkte var ju bara YES, att det inte var något värre men märkte sen att den säkringen tog hela vänster baklykta. Alltså allt på vänster baklykta funkar inte. Skulle gärna vela ha lite tips hur jag ska gå vidare med detta? hade ju varit skönt att ha en fungerade baklykta till vintern. Tack på förhand :) | |
|
Hej och välkommen! Jag förstår det som att varken positionsljus, bromsljus, blinkers eller backljus fungerar när du drar säkringen? Om det finns (eller funnits) drag på bilen, skulle jag misstänka att den tillhörande el-boxen skulle kunna vara skyldig. Annars är ju 95% av alla elfel jordrelaterade, även om jag inte här kan se eventuellt samband. Men hursomhelst är det väldigt "fel" att hela armaturen slocknar. Kanske du kan se en fulkoppling någonstans? /Lennart EDIT: En första koll bör vara att lossa kontakstycket vid armaturen och kolla om tjuvströmmen upphör. Och samtidigt leta efter "fulingar". |
|
| Det stämmer varken positionsljus, bromsljus, blinkers eller backljus fungerar på vänster baklykta. Och yes det sitter drag på den. | |
|
Ok. Då vet du var du skall börja. El-boxen till draget brukar (nog) strömförsörjas via en direktkabel (med "hängsäkring") från batteriet. Om inte draget med el är viktigt, kanske det räcker med att bryta den strömförsörjningen. Annars blir det väl till att frikoppla boxen helt, dvs klippa alla ingående kablar från de strömtjuvar som jag antar finns. Om draget med el är viktigt, får du naturligtvis gå snällare fram. /Lennart |
|
| Okej, men alltså går dragkrokens el på säkring 33? På samma som alla lampor som inte fungerar går på? För när jag Sätter i säkring 33 funkar allt men det drar 0.75A men när jag drar ut säkring 33 så hoppar det ner till 0.04 som det ska ligga på. Men då är det lampor som sluta fungera. | |
|
Jag utgår, kanske felaktigt - men annars vet jag inte alls - från att draget är eftermonterat. Då är den vanliga lösningen, att draget elkontakt försörjs av ett elektroniskt relä, som hämtar sin ytterst minimala input - för att inte störa eventuella glödtrådsvakter hos bilens elsystem - från respektive lampas till-ledning via s k strömtjuvar, en sorts clips som trycks fast på respektive originalledning. Detta relä placeras fysiskt nära draget och, tror jag, ofta nära vänster bakljus. Reläet får sin huvudström, dvs den som skall försörja släpets alla lampor, via en kabel som kopplas direkt på batteriets pluspol. Men denna kabel har en separat säkring monterad direkt på sig, för åtkomlighetens skull antagligen i omedelbar närhet av pluspolen. Det sagda gäller alltså en typisk efterinstallation. Om det handlar om en originalinstallation, har jag ingen aning om strukturen. /Lennart |
|
| Tack så hemskt mycket för hjälpen, jag ska kolla närmare på det :) | |
| Fixat! :) läs gärna mitt andra inlägg och se om du har något tips på det :) | |
|
Hej, Tack för din återkoppling! Det hade varit roligt - och nyttigt för dem som hittar den här tråden i framtiden - att få veta vad som var fel och hur du åtgärdade. Vad gäller ditt "andra inlägg", antar jag att du menar din andra trådstart om tjuvstoppande motor: Länk Där har jag tyvärr inget att tillägga utöver det svar "robertbmw" gav om förmodad tjuvluft. Lär finnas gott om tänkbara bovar i det sammanhanget. Prova att söka här, du är inte den förste som letat. /Lennart |
|
| Tackar! Problemet var att bagageluckan inte gick igen helt och det sitter in liten pigg på bagageluckans inre sida som ska tyckas in så släcks belysningen i skuffen, men då bagageluckan inte går igen helt så trycks inte piggen in helt och då lyser lampan i skuffen, så var bara att koppla bort den lampan, kan vara enkelt ibland :) | |
|
Så löste du problemet med tjuvströmmen. Grattis! Men den där konstiga kopplingen, som gör att hela den vänstra (?) armaturen bak slocknar när du drar en enda säkring, återstår att reda ut. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.