|
|
|
|---|---|
|
Många osäkerhetsfaktorer, jag vet, men tycker ändå det är lite intressant * Jag har haft möjligheten att köra från sydvästra Skåne (Malmö resp Höganäs) till Uppsala ett par gånger, en sträcka på ungefär 65 mil. * Ena gången körde jag i en 320d GT xdrive, andra gången i en F10 535d xdrive * väldigt lika snitthastighet och körtid * Liknande väderförhållanden Resultatet blev att 535:an drog ca 50% mer bränsle än GT:n. Som sagt, en hel del skillnader mellan fordonen, men slutresultatet borde ändå inte påverka slutresultatet alltför mycket. | |
|
Jag har, på äkta gubbmanér, loggat alla mina tankningar sedan april 2012. Resultat enligt Länk Där är skillnaden mindre mellan dieselsexan och dieselfyran, men det är å andra sidan enkelturbon. |
|
|
Lus: Måste vara en hel del korta svängar/stadstrafik i det där va? //Stenback |
|
| Mestadels E4, men jag har rätt tung högerdoja. | |
Verdi |
Spritmonitor.de säger 0,63 för 320d xDrive och 0,82 för 335d. Jag tror det ger en rättvisande bild om skillnaden. |
|
Lus: Dina siffror är ju inte alls relevanta. Att 130i tar 1.21 li/mil betyder bara att du kör jäkligt hårt med den samtidigt som du körde med ett ägg under gasen med Audin. Har haft 330i och med mycken stadskörning och tung gasfot blev det 1.03 blandat. Verklig förbrukning. |
|
|
Siffrorna är relevanta för alla utom Audin, vilken bara loggades i en månad. Samtliga mina bilar körs ungefär likadant, attack mode på. |
|
|
LUS siffror ser snarare rätt realistiskta ut. Folk skryter så ini h-e om sina förbrukningar och sedan kommer det fram att det var ett enskilt tillfälle i medvind med svärmor i högerstolen... För egen del skiljer det bara 7cl per mil mellan förra 530xd och nuvarande lika motorstark men tvåliters 4wd dieselfyra av annat tyskt märke. (0,65vs0,72) Kör nästan bara högt trafikerade motorvägsleder. Tycker det borde skilja mer. Hade gärna betalat den förbrukningsskillnaden för att slippa knattret. Gick tyvärr inte pga bilpolicy. ------- //Lövet |
|
| Jo, det är ju rätt många körda mil bakom siffrorna. Klart att enskilda körningar kan vara lugna medan andra är full attack, men efter så många mil blir det ändå ett mönster och rimlighet. | |
|
Ni var lite inne på kärnämnet. En sexa BMW drar onormalt lite vid den gamla tyska autobahns medelfart. Ungefär 140-160 km som jag anser att de var. Vi har kört med fyrcylindriga 2.0 ett par turer i Tyskland och dess förbrukning har i princip varit samma eller högre om vi körde med en 528i. Betyder för mej att BMW.s motorer är tillverkade/inställda för högre hastigheter än vi har i ett (miljösverige). Lätt att räkna ut när bilen släpper ut mest skit per kilometer vid Miljöpartiets 40-60-70-80 skyltar. |
|
|
Har loggat all min körning med min X3 20d -13, har både tjänste- och privatkörning och resor till och från arbetet därför måste jag redovisa körda mil och har koll på alla tankningar. Under de drygt 8000 mil jag hade bilen så var snittförbrukningen 0,73, huvudsakligen landsväg/motorvägskörning och några hundra mil med husvagn/år. Det jag tydligt märkte är att vid motorvägsfart (ok, kanske lite över) stiger förbrukningen dramatiskt |
|
|
jsn: Vad hade du för snittförbukning på bilarna? 50% mer säger ju inte så mycket om den absoluta förbrukningen. Här är min ungefärliga snittförbrukning på mina senaste bilar , tung högerfot och mycket motorvägskörning: 120d man -06 6000mil 0.62l/mil 325d man -07 8000mil 0.65l/mil 125d man -12 5000mil 0.65l/mil 320d GT man -14 5000mil 0.65l/mil 335d Aut X-drive -16 3000mil 0.75l/mil 335d Aut X-drive -17 3000mil 0.75l/mil |
|
|
Låg på körkortsgränsen hela vägen båda gångerna. Denna sträcka är också den som ger högst snitthastighet för mig när jag kör längre sträckor i Sverige. F10: 0.9, den högsta förbrukningen jag mätt på nästan 11k (sammanlagt distribuerat över två 535dx) mil när jag inte har haft ett släp hängandes bakpå. GT3: 0.6. Detta var en hyrbil som hade gått 600 mil så inte fullt inkörd ännu. |
|
|
Körde 650 mil med en MB A180 D manuell under 2 veckors semester i europa. Snittförbrukningen landande på 0,47 l/mil. körde mestadels 140km/h på motorvägar + lite landsvägar i frankrike och italien. 3 pers i bilen och fullpackad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.