|
|
|
|---|---|
| min ekonomimätare dom sitter under varvmätaren åker upp över 3 liter/mil på tomgång, ja har hört att bilar drar mycke på tomgång! eller det kanske är nåt fel på mätaren,,,mvh Ludde | |
|
Denna fråga har varit uppe ganska många gånger på forumet. Tänk efter lite... Hur många mil rör sig bilen när den står stilla på tomgång? Bensinförbrukning, räknad som liter/mil, blir ju oändlig när du står still med motorn igång. /Micke |
|
|
det är normal asså??? MVH Ludde |
|
|
Detta diskuterades livligt senast förra veckan. Använd "sök inlägg" vetja! Men kan säga samma sak nu som jag sa sist: Ekonomimätaren räknar enligt hur många liter bensin per MIL/METER din bil drar. När du står på tomgång förflyttar du dig exakt 0 mil/meter. Förbrukningen per mil här är altså oändlig! Däremot sägs det att en bil drar lika mycket bensin på tomgång under en minut, som under en km körning. Med vänlig hälsning //Kalle ______ Provisorisk bild på min bil: Länk |
|
|
satan...måste ha skrivit oerhört sakta...både micke och LuddeX hann före! Men för att besvara din följdfråga Ludde: JA, det är helt normalt. |
|
|
Tack tack för svaren = ) MVH Ludde |
|
| Som kuriosa kan jag berätta att färddatorn på min gamla Alfa 75 övergick från att visa liter/mil till liter/timme när man kom under 20km/h eller nåt liknande. Rätt intressant med bränsleförbrukningsmätare på en bil med förgasare... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.