AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
92.971

Drivlina fel

Sida 3 av 3
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Trimmet är ju mappat i trimfirmans lokaler i 22 grader och med bra diesel i tanken.

Det är ju inte säkert att allt funkar kanon under andra förhållanden som med tungt släp, i hög värme eller när man kör ett alppass på 2800 meter så luften är tunn.

Jag har en kompis som jobbar med motor utveckling på en svensk tillverkare, de provkör ju en mapp många tusen timmar för att kolla alla varianter, trimmarna kör en runda på rullarna så är de klara.
Pe
49
Peter_1897
F11 LCI 520dAT -15 M-Sport xDrive
F11 520dAT -12 M-Sport (Såld)
e91 335iAT -07 M-Sport (Såld)
e90 320i -06 M-Sport (Såld)
Har för mig att jag lämnade in bilen på optimering i november förra året så det är väl ungefär ett halvår sen.

Idag kom meddelandet upp 2 gånger, det räcker med att starta om så verkar den fungera som vanligt. Inget i "Check control" här heller..

Ska in på service snart för bromsvätska, juli-månad eller 600 mil. Känner att det är lika bra att lämna in den så får dom kolla felkoderna om det nu finns några? Är inte supersugen på att ta bort optimeringen men om det är det som felar blir man väl tvungen.. :(
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Min bil är också optimerad och har aldrig haft några problem med den, har dragit kärra (nästan 2 ton) i 30 graders värme i 3 timmar. Rent generellt behöver alla moderna motorer bra drivmedel för att gå som de ska, det gäller inte bara optimerade bilar även om marginalerna blir mindre. Tvivlar inte på att mapparna som levereras från fabrik är bra och att de är körda i tusentals timmar. Däremot har de väldigt goda marginaler för att kunna lämna garantier, klara miljökrav o.s.v.

Om en optimerad bil helt plötsligt skulle börja gå dåligt efter säg 1 år är det troligt att det är något annat som är fel än optimeringen. Dåligt drivmedel, någon givare som börjar bli dålig... Om det fina vädret (värmen) höjer insugstemperaturen så pass att motorn börjar gå dåligt kommer motorstyrningen backa tändningen, det blir mindre hk men bilen ska inte gå ojämnt för då är det något annat som är fel. En optimerad bil ignorerar inte input från givare utan justerar tändkurvan därefter precis som en icke optimerad bil.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Säga vad man vill, men jag har vi vart fall en mycket bestämd uppfattning att "optimerade" och "chiptrimmade" bilar rent generellt är klart överrepresenterade när det gäller problem av olika slag och kanske särskilt när det gäller konstiga och svårförklarliga problem.
Jag har flera exempel i min bekantskapskrets och det finns ju massor av exempel bara på detta forum.

Jag har medvetet valt att inte "optimera" mina bilar.
Om jag skulle optimera så skulle jag utan tvekan välja att betala det högre priset, och om nödvändigt acceptera en något mindre effektökning(?), för en av BMW godkänd optimering.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Gäller att hitta en duktig och seriös optimerare också, alltför många kollar bara på lägsta pris tyvärr och då får man i de flesta fall vad man betalar för.
Pe
49
Peter_1897
God kväll!

Hade stora problem i torsdags och fredags förra veckan. Problem med drivlina visades i iDrive. Jag tänkte att det bara var att starta om så var det problemet löst men icke.. bilen hostar till och dör och så höll det på, efter ca 10 försök så kom felmeddelandet igen om drivlina och då gick det att köra även fast bilen var ordentligt slö.. Ringde BMW på i fredags och pratade med en mindre trevlig person. Jag har läst en hel del om folk som har haft liknande problem och det har nästan uteslutande varit problem med AGR-ventilen. Jag nämnde det gör personen jag pratade med och fick till svar; Jag vet inte hur det är min din spåkula, min fungerar iaf inte.. Man skall inte lita på allt man läser nu för tiden.. bla bla bla. Sen var det att verkstad X inte hade tid för än i slutet av augusti medan Bilia Group i Handen ev. hade tid i början/mitten av augusti.. Blev lätt irriterad och avslutade samtalet utan att boka tid, åkte istället till Handen och fick ett utomordentligt bemötande, trevligaste BMW jag varit på.. Både försäljning och verkstad.Berättade för verstadsteknikern om mitt problem, nyckeln lästes av och efter en minut hade jag fått bekräftat att det var AGR-ventilen till största sannolikhet. Jag fick då även veta att detta skulle åtgärdas gratis då bilen var yngre än 5 år. Fick en tid idag klockan 10 vilket var betydligt fortare än augusti.. Hämtade ut den igen vid 16. Ny AGR-ventil, ny programvara och bilen går som den ska.. Härligt!!! Visst var jag orolig för trimmet men jag hade ingen möjlighet att få den tillbaka till original-map på så kort tid. Men det var inget som dom sa något om på BMW..
ju
164
juha01
F10 -15
Kul att höra med någon med bra erfarenheter! Vet du vilket puma-meddelande eller dylikt som gäller just med detta att det gäller upp till fem år gamla bilar?
Peter_1897
Fick samma felmeddelande i min 525d-14 igår. Tryckte till gasen och felmeddelandet slocknade. Senare samma kväll hände samma sak. Peter_1897 du skriver att BMW i Handen har tider tidigast mitten av aug. Men BMW i Handen hade tid? Vilken BMW hjälpte dig?

Tack på förhand
Pe
49
Peter_1897
Hej!

Precis, när jag ringde till BMW fick jag till svar att dom tidigast skulle ha tid i mitten av augusti. Jag åkte förbi ändå, fick nyckeln avläst direkt och dom kunde till 99% säga att AGR-ventilen måste bytas. Detta var på fredagen på måndagen fick jag tid. Lämnade den vid 10 och kunde hämta den vid 16. Riktigt bra ställe med väldigt trevlig personal.

//Peter
Ok, jag fattar. Jag åkte dit igår och fick tid om 2 veckor. Jag har tydligen inte AGR-ventil på min bil. Håller tummarna att det inte blir dyrt.
Lyfter tråden då jag fått en Mini Countryman 2015 åtgärdad efter ett par vändor.(Bmwkomponenter med samma fel).

Köpte bilen begagnad av privatperson. Fick varning på drivlina inom 1 vecka. Slocknade nästan omgående och kom tillbaka ca 1 vecka senare. Kunde dyka upp när som helst med allt fårn ett par minuters mellanrum till några dagar.

Tidigare ägare hade lämnat in den och trodde detta var åtgärdat. (Omprogramering). Även om felmeddelandet sa drivlina så sa verkstan vid felsökning gaspedalsmodul.
Denna hade tidigare ägare blivit rekommenderad att byta om fel kvarstod. Tidigare ägare tog denna kostnaden.

Fick tillbaka bilen och han inte mer än hem innan felkod var tillbaka. Va på verkstan igen inom 1timme.
Det visade sig att bilen vart inne tidigare och bytt AGR-ventil 2ggr utan att blivit bättre. Då hade inte bilen rullat mer än ca 4000mil när ja köpte den. Hur sannolikt är det att 3st felar??

Jag diskuterade med verkstan och var rätt förbannad över hur de bara läser av, byter och hoppas på det bästa utan att tänka.
Jag hävdade att det måste vara något glapp, kontaktfel, sensor eller annat elfel som ger felkod trots att felet inte finns.
Dagen efter kunde jag hämta bilen igen och då de bytt eller justerat kontakter vid eller på databoxen så vat felet avhjälpt.
Har nu kört över 6månader utan problem.

Fråga och ifrågasätt lite innan ni lämnar bilen på verkstaden. Kan va små enkla fel men svårt för verkstan att hitta om de bara läser koder.
Mekanikern som löste detta sa att han hört talas om liknande fel, men inte råkat ut för det själv innan. Kan behövas en diskussion för att få en annan vinkel och ett annat tankesätt runt felen.

Hoppas detta kan hjälpa någon mer.

Mvh
Daniel

Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Tror nog att ARG-ventilen är ett riktigt aber för BMW med flera, fick min 520dT-16 åtgärdad sommaren 2018, gick som en påse skit, men efter fix så gick den bra, dock med känslan att "den gick bättre innan". Sålde bilen i oktober men i förra veckan så damp det ner ett brev från BMW om att det var dags att åtgärda ARG ventilerna igen (antagligen efter alla bränder).

/P-O
Hej! Någon av er har haft eller känner till vad kan det här va för felkod (Drivlina )
530E 2020 G30. 2400mil. Det är andra gången jag får samma felkod. I oktuber förra året fick felkod drivlina och då försvinner efter en stund. och nu kom det igen. Men den här gången motorlampan lyste ca 1tim och så sen slocknade den igen. bilen har gått som den ska, nu finns ingen felkod.

så här står det

Drivlina
Du kan fortsätta köra, ingen vägassistans behövs, Reducerat motoreffekt. låt din servisepartner utföra en kontroll.

jag har korta stadskörning ibland ca 3km
lämnar banen på skolan/förskolan. kan det här va något med det att göra?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det felmeddelandet i displayen är inte samma sak som felkod!

Meddelandet kan ha många olika orsaker och därför måste du koppla upp bilen mot ett diagnosverktyg som tar ut felkoden som anger mer exakt vad det är som triggat meddelandet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Men om det är felmeddelande då är det inte säkert att uppkopling av diagnosverktyg kan läsa av det eftersom medde är inte kvar i displayn. eller har jag fel?
Bmw tar 1850KR felsökning om de hittar något fel då går det på försäkringen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Felkoder kan vara "aktuella" eller "historiska" - de historiska ligger kvar i minnet tills de raderas manuellt via felkodsläsare eller motsvarande.

Det är liksom lite av vitsen med felkoder, man ska kunna se vad som har hänt och när om något är fel.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
An
3
Anek11
530d -12
Hade samma problem fast på min 530d, bytte Egr-ventilen och har inte fått upp meddelandet igen.
Finns det EGR ventil i bensinmotor också? Täcker försäkringen EGR ventil?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vilken försäkring tänker du på? Maskinskadeförsäkringen?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, väldigt få bensinmotorer från BMW (kan faktiskt inte komma på en enda just nu) har ett externt EGR-system (och således en extern EGR-ventil).

Däremot finns det andra bensinmotorer med EGR system.

Som kuriosa ska nämnas att EGR kan realiseras som antingen ett externt eller internt system (eller en kombination av båda).

VANOS ger faktiskt möjligheten att realisera ett internt EGR system (man ändrar timing av kamaxlarna så att en delmängd av avgaserna sugs tillbaka ned i cylindern och blandas med färsk friskluft).

Men det är såklart inte lika effektivt som ett externt EGR system där man framförallt kan addera en avgaskylare och få ned temperaturen på de återcirkulerande avgaserna.

Själva poängen med EGR är att få ned förbränningstemperaturen i cylindern genom att införa en större mängd inerta gaser. Hög förbränningstemperatur är en stor bidragande faktor till att höga nivåer av NOx skapas. Och just NOx är något som dieselmotorer brottas lite extra med (fast även bensinmotorer brottas lite extra med detta numera "tack vare" direktinsprutning och dess stratifierade blandningsläge).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.