|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Jo bmw här i stan och i närheten är just holmgrens. Vet inte men har fått för mig att jag vill lämna in till bmw för att dom kanske hittar felet snabbare. Men kanske en mekonomen eller autoexperten verkstad funkar lika bra | |
|
Pandan, Holmgrens ÄR BMW. Jag är tveksam till att din turbo var kass på riktigt förra gången... Iaf, det borde finnas andra än Holmgrens som kan BMW i dina krokar? |
|
| Hmm Turbon bytes och lampan slocknade förra gången så vad menar du med att den inte skulle vara dålig? | |
|
Jag menar att BMW byter det som man får felkod på utan att titta på ev bakomvarande orsaker.... Exempel: Mini One startade ej ibland. Mini/BMW "felsöker" o kommer fram till att motorstyrdonet a 20000 behöver bytas. Jag förklarade för de att jag tror INTE att det är det som är felet men "Jo felkoden säger det". Jag gav med mig då bilen hade garanti. Efter bytet så fungerade bilen som den skulle, eller precis som innan så startade den ej ibland, men gick igång på andra försöket (felmeddelande i info displayen). Ny felsökning denna gång av en mekaninker som hade "expert kunskaper", hos samma Mini/BMW verkstad. Man fann en underliggande felkod som sade att bränslepumpens styrenhet var på G, läs typ "relä" fel. Lät mer troligt i mina öron. Kostnad ca 4000, garanti även denna gång. Jag frågade Mini/BMW hur hade ni ställt er till mitt krav att återbetala de där 20000 det kostade första gången om jag fått betala själv? Det blev tyyst. Vad jag vill få fram är att moderna verkstäder litar i praktiken blint på felkoder. Lämnar du in din bil med beskrivningen att "den rycker ibland" o felkoden säger att man skall byta takluckemotorn så kan det vara så illa att det är det man får som åtgärdsförslag, trots att det är HELT osannolikt att det skulle vara orsaken. |
|
| Ok förstår hur du menar. Men i mitt fall visade felkoden på en laddtrycksgivare den både rengjordes först sen bytes den. Men efter att det inte hjälpte så hittade dom att turbon glappande. | |
| Men åk o felsök för är nyfiken på vad det är för fel denna gång;) Fyfan 3k bara för att felsöka. | |
|
Att du får "samma" fel efter 1000 mil igen tyder enligt mig på att föregående rep var inte korrekt utförd. Man åtgärdade symptomen (den lysande lampan), men inte det verkliga felet? Holmgrens kommer föreslå att "man byter delar tills den är lagad", men är det verkligen du som kund som skall betala för deras inkompetens? Oavsett hur du gör, var ytterst tydlig med att du vill ha de gamla/trasiga delarna. Panda: Länk |
|
| Samma fel tror jag inte det är. Som jag har förstår det så är just den varningen en allmän varning som kan betyda väldigt många olika fel | |
| Det är ju det som är min poäng, att man inte hittat det ursprungliga felet... | |
|
Förvisso kan saker gå sönder igen och andra saker kan ha gått sönder, men som nämnt: varningen kan ha många olika grundkällor. En felkodsavläsning med efterföljande felsökning är nog nödvändig (även här)! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Japp jag får vänta och se vad som sägs. Kanske andra turbon som gått sönder | |
|
Jag är ganska övertygad om att många turbos byts i onödan av biltillverkarna. Om smörjningen tex är otillräcklig pga av koks i nåt oljerör så kvittar det hur många gånger man sätter dit en ny turbo, de kommer aldrig hålla länge... Det är lite som när folk byter koppling men "missar" att det egentliga felet är att det hamnar olja på lamellen pga otäta packboxar. Det funkar ett tag men sen blir det "samma fel" igen... Min ena bil fick ny koppling två gånger inom 2000 mil av en tidigare ägare, det var först efter att man bytt svänghjul, och packbox till växellådan, som det blev bra. Jag är ytterst tveksam till att bilen haft trasig turbo öht. |
|
|
Trådlyft! Fick samma fel idag under färd kort stund senare var felet borta men hade givetvis lämnat lite spår efter sig när jag kollade med Carly. Det var 5 st felkoder i motorn styrning en med tändstift som.jag utesluter en reducerat motorkraft vet ej vad det innebär och 3 st swirlflaps..Låter som att det skulle kunna vara EGR ? Någon som har idé? Kan inte påstå att den är slö men nu sitter det i huvudet och kommer självklart att spöka en del för mig. |
|
| Fick svar på min bil idag.EGR ventil som byts på goodwill :) | |
| Min bil något slö och ger samma fel kod som är återkommande 26FC00 något med bränsle. Tacksam för återkoppling kanske någon har varit med om det ? | |
Pe 49 F11 LCI 520dAT -15 M-Sport xDrive
F11 520dAT -12 M-Sport (Såld) e91 335iAT -07 M-Sport (Såld) e90 320i -06 M-Sport (Såld) |
God kväll! Sjukt, detta hände mig för en timme sen? Märkligt att det händer så nära i tiden tänker jag, först trodde jag att det bara var äldre svar i denna tråd men icke. För mig har bilen vid ett par tillfällen betett sig konstigt. Det händer inget när man trycker ner gasen på en till två sekunder typ. Sen vid ett eller två tillfällen har jag fått motorstopp vid lågt varv, trodde detta var omöjligt på automat? Hursom, har aldrig fått felmeddelandet förrut. Precis innan det kom upp hade jag kört lite hårdare än vanligt dock med varm motor. Sportläge och stressat lite på motorväg, inte superryckig körning men runt 140-160 km/h. Stannade till i 10 minuter sen körde jag igen och försökte "återskapa" felet utan att lyckas däremot fick jag sådär att den inte svarar på gas för någon sekund? Bilen är precis 3 år gammal och har precis rullat 10000 mil, skall servas nu i juli eller inom 600 mil. Ska även tillägga att den är optimerad, V-tech steg 1 om det kan ha någon betydelse. Jag har inte möjlighet att själv läsa ut några felkoder. Någon som har en aning vad detta kan bero på? Kan den onormalt höga värmen i landet spela in? Tänker att det händer "just nu" Långskott, jag vet... att själv kolla felkoder. |
|
Jag skulle börja med att ladda ur trimmet och köra original ett tag för att eliminera den felkällan till att börja med. Och så klart läsa felkoder. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Om bilen nyligen har blivit optimerad och börjat bete sig konstigt kan jag hålla med om att byta tillbaka till original. Att en optimerad bil skulle gå bra en längre period för att sedan börja gå dåligt och att felet skulle vara optimeringen är helt ologiskt, då skulle den gå dåligt från början. |
| Jag befinner mig i Turkiet just nu och även min bil är trimmad steg 1 åkte in till BMW bad dom läsa av felkoder och där kom man fram till att bränsle trycket är något högt. Den ska tydligen ligga på 3.5 bar men ligger på ca 3.9 enligt loggarna. Han frågade om bilen var trimmad direkt. 0.4 % ökning borde dock inte strula tyckte han sedan misstänkte han bränslet vilket jag misstänker mer då felet kom i samband med det. Har nu tankat på ett annat ställe och felet har ännu inte kommit tillbaks på ca 10 dagar och bilen går som den ska. | |
| Ps dem har varit trimmad steg 1 i 6 mån nu. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.