|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Var precis och köpte en 520d års14 direkt på väg hem plingar det till och en varningssymbol tändes. Stog något om fel på drivlina kör försiktigt reducerad kraft. Sen slocknade lampan efter ca 1min och syns inte i check contol. Vad kan detta vara? Kan det ha vart något tillfälligt bara eftersom varningen slocknade nästan direkt eller ska man kolla upp det ändå? Kan väl inte ha något att göra med att bilen var tungt lastad med vinterdäck? | |
| manuell eller automat? skulle fixa en kontroll iaf, har läst att på automat så är det ibland täcken på fel på lådan. säger inte att det är fel på din låda men jag personligen skulle kolla upp det, min var manuell och behövde byta hela skiten vid 13.000mil. så ut o kolla upp det innan det är nått allvarligt, en sista bara är batteriet i bra skick? kanske skickar ut koder ifall den är svag. | |
| Det gäller en automat. Det blev inget roligt bilköp 1km han jag köra:( privatköpt utan garatier. Dock lär det ju gå på makinskadeförsäkringen om det skulle vara något. | |
| tråkigt att höra, säljaren kanske visste om det isf. Kanske säljer den för att just den varningen kom fram medans han körde. Pröva häva köpet? hur mycket har bilen gått ? har den gått 10.000mil så kanske det inte går att få nån garanti från försäkring. Men kolla upp det och återkom, håller tummarna. | |
| Den har gått under 8000mil max 12000mil gäller på Trygg-Hansa så då lär det ju gå på försäkringen ändå | |
| Varningen kan ges för en hel radda olika fel, så för att få svar om vad problemet är behöver du nog uppsöka en verkstad och läsa felkoder. Men otroligt trist att börja ägandet så.. :( | |
| Förra ägaren har säkert haft den på felsökning och det kanske kostade lite mycket att fixa bättre att sälja tyckte dom? | |
| Jag misstänker samma sak men otroligt fegt att man inte är ärlig och säger att bilen har nått problem vid försäljning. Kan ju vara vad som helst nu så hoppas ts inte får en för stor shock. | |
| Har du känt några ryckningar? har du råkat få nån motorstop vid drift? Läser runt lite och verkar som det är ganska vanligt med EGR strul, egr ventilen som pajar och orsakar felkod som drivlina problem. | |
| Känns inte kul detta men måste väl som sagt kunna gå på maskinskadeförsäkringen. Men om säljaren känt till detta så borde även han kunnat få det genom sin försäkring så tvivlar på att han visste. | |
| Låter väldigt konstigt att du skulle få problemet precis efter köpet liksom, skulle förstå ifall felmedelandet kom efter några veckor eller nått, men direkt efter köpet? | |
| Jo absolut lite märkligt fick bara inte den känslan att han var någon skojare men man vet aldrig. Bilen gick iallafall hur bra som helst de 7mil ja hade hem. Kändes inte slö eller ryckig. Men får väl lämna in på måndag så får jag se vad som sägs | |
| hoppas det inte är nånting då, håller tummarna. precis vad jag tänkte man vet aldrig men hoppas att det löser sig. | |
|
Du körde inte i någon håla eller liknande alldeles innan lampan tändes? Finns väl två sätt runt detta: * köra vidare och om meddelandet inte kommer upp igen så var det nog bara olyckliga omständigheter som tände lampan. * försöka läsa ut felkoder så fort som möjligt och se om dessa finns och i vilken riktning de pekar. Avgörande här kan ju även vara om bilen ligger nära en självriskbrytpunkt i miltalen. |
|
|
Vad var det för fel på din bil? När min felsöktes för samma felmeddelande fick jag till svar att turbon måste bytas. Gäller en 520 dAT-12 som gått knappt 19000 mil. Surt sa räven! |
|
|
Hmm varför blev denna tråd flyttat till bilvård?. Hur som helst så var det turbon på min också,väldigt tveksamm kvalitet ska fasen hålla längre än 8000mil kan man tycka. |
|
|
När man söker lite på det felmeddelandet verkar det finnas mängder av olika tänkbara orsaker! Allt från "falsklarm" till större haverier i växellåda, fördelningslåda eller annat dyrt. Det felmeddelandet dök upp på vår F31:a efter julledigheten. Försvann efter en omstart och kom inte tillbaka - la inte heller några felkoder vare sig i check-control displayen i bilen eller med avläsning med felkodsläsare hos verkstad (Bosch med senaste programvaran). Dock var det två saker som jag misstänker kan ha provocerat fram felmeddelandet i mitt fall: 1. Bilen stod still i mer än en vecka och det var minusgrader ute - kan kanske varit lite dålig kräm i batteriet. 2. Innan jul tvättade jag bilen med högtryckstvätt och sedan fick den stå utan att köras alls efter tvätten. Körde på väldigt mycket med högtryckstvätten vid hjulen och bromsarna då fälgarna var extremt smutsiga. Efter tvätten blev det minusgrader... En kompis med en Volvo XC60 sa att han haft mängder av sådana meddelanden utan att bilen gått sämre eller lagt felkoder. På verkstaden trodde de att det kanske kunde varit fukt från tvätten som antingen bildat en isklump vid abs-givare eller rivit bort smuts som satte sig mellan givare och kransen. Jag skulle inte oroa mig så mycket om bilen går som den ska och inga felkoder finns. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jaha då började samma lampa om fel på drivlina lysa igen, andra gången inom 1000mil. Förra gången var det turbon som var kass. Få se var det kan vara den gången. Känns tråkigt när man inte äns kört 1000mil med bilen. |
|
|
Tråkigt att höra, har du hunnit me felsökning? hade du bytt turbo redan? Kolla me felkoder osv, suger verkligen! Dawwe? kommentarer?^^ |
|
| Nej inte hunnit felsöka än. Ville bara skriva av mig lite. Blir att lämna in den till Holmgrens igen som typ tar 3000:- för att öppna motorhuven. | |
| pröva hos bmw? kostade hos mig 2000 att felsöka där. Men prövade 2 andra verkstäder innan också för att se vad som var fel på min, dom tog ingenting faktiskt.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.