|
|
|
|---|---|
Danne Umeå |
Tjena Motorlampan lyser och jag får felkoder för fuel trim bank 1 och 2 Har sprayat runt insuget och tomgången går upp lite när jag sprayar. Trodde såklart det var den klassiska sprickan i insugsslangen. Men har bytt den och felkoderna är kvar plus att tomgången går upp när jag sprayar där i närheten. Så frågan är finns det något annat där i närheten som kan suga in startgasen? |
|
Om det är M54/M52tu/M54-motorn vi pratar om, så finns det mängder av gummidetaljer i form av proppar och vakuumslangar som är anslutna till eller är dragna i anslutning till insuget. Alla dessa delar är nog färdiga att byta på en så gammal bil. Även o-ringen/packningen till DISA-ventilen är en vanlig källa till läckage. Byttes båda gummibälgarna vid insuget? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Danne Umeå |
Bytte bara den inre för det var bara den som såg dålig ut. Provade spraya runt den yttre men då gick inte tomgången upp, men får spraya in mot den inre bälgen för att tomgången ska öka (har kollat så den sitter ordentligt) |
|
Under insuget har du även vevhusventilationen som brukar vara dåliga - i vissa fall kan t om slangarna/rören vara av...och de leder till insuget. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Danne Umeå |
Låter troligt. Ser en massa olja snett under insuget. Får hissa upp och undersöka. Tack för tipset! |
|
Olja under insuget som är i framkanten av motorn brukar oftast bero på dålig packning mellan oljefilterhuset och blocket - billig reservdel men en del pill att byta. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Danne Umeå |
Fortsätter lite på tråden. Oljan som jag sett i motorutrymmet är ungefär rakt under där oljesepareraren är för vevhusventilationen. Men sen om det är ny eller gammal olja det har jag ingen aning om Har lyst och tittat en massa men ser ingenstans där en slang skulle kunna vara trasig. Får felkoder för lean mixture på både bank 1 och 2 Och när jag tar av locket till oljepåfyllningen så vill bilen nästan dö. Tar gärna emot fler tips! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.