|
|
|
|---|---|
| Hej, det är snart dags att byta bromsbelägg fram på min 428i. Bilen varnar om att den skall bytas om ca 170mil, ska man verkligen byta då eller kan man rulla mer med det för när jag checkar på belägget så är det ju kvar som verkar mer än 170mil. Isåfall vad kostar det att byta hos BMW verkstad, någon som har bytt? | |
| Den där uppskattningen dom har verkar inte vara mycket värd, jag fick skjuta fram miltalet två gånger för beläggen för att dom inte var slitna när bilen varnade för service (BMW-verkstaden lade till 1500 mil varje gång om jag minns rätt). Så till slut blev det aldrig att jag bytte beläggen, bilen blev såld innan. Så kan inte svara på prisfrågan, men det är nog inte bråttom för din del att få dom servade om du tycker de ser ut att ha många mil kvar - då är det säkert många mil kvar! :) Be en BMW-verkstad att justera intervallet för beläggen istället. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Kostar 2169 SEK för min 120i (hos Förenade Bil i Malmö). Men håller med Wiberg, uppskattningen är inte att lita på (fast numera har de blivit lite bättre då de har två nivåer från givarna att använda sig av) - det uppskattas fel åt båda hållen. Man ska ha i åtanke att det bara finns sitter en bromsslitagesensor på 25% av bromsbeläggen! Systemet förutsätter att övriga 75% av bromsbeläggen slits lika mycket - och det är inte alltid det stämmer! Man ska alltid göra en visuell inspektion. Det är så otroligt enkelt att göra en visuell inspektion (samt enda sättet att med säkerhet veta) vid byte till vinterdäck (eller liknande årlig service) att det borde ske naturligt hos verkstäder/privatpersoner. |
|
Va hos BMW idag, han sa att det var 6mm kvar? Är det mycket eller inte? Enligt verkstadschefen ville han att jag skulle byta men man kan aldrig lita på dom om dem säger de för att tjäna pengar? Sen så sa mekanikern att han inte "kunde" flytta fram milen men endå sa att jag kunde åka ett par hundra mil med dem? Låter lite lurigt. De värsta va att han blev nästan sur när jag sa att jag ville köra tills bilen skrek om ett byte, |
|
6 mm är en del, inte mycket och inte lite. Nya belägg ligger väl runt 9-10 mm. Men nu vill man verkligen inte köra ned till metallen, så låt oss säga man kör tills det är runt 3 mm kvar. Om du gått från 9 mm ned till 6 mm och man kör ned till 3 mm, så har du lika lång tid kvar att köra sen beläggen bytte senast. Kanske 9-10 mm var lite snålt tilltaget, sanningen är kanske närmare 12 mm. Så låt oss säga att det var 12 mm från början, det ligger på 6 mm nu, och du kör ned till 3 mm. Betyder att tiden du kört från det byttes förra gången har du förbrukat 2/3 och det är 1/3 kvar. Då har du någon typ av referens hur mycket/litet det är kvar. Men vill ändå påpeka att det räcker inte att inspektera ett belägg, alla belägg måste inspekteras för att med säkerhet veta statusen för alla belägg (de kan slitas ojämnt). Men det är så man ska göra vid en korrekt utförd kontrollservice, så om det är gjort så ska man ha alla fakta framför sig. Nej, de där serviceintervall och algoritmer och programmeringsfunktioner är jag så fruktansvärt trött på så det ignorerar jag fullständigt (jag nollställer det helt korrekt när en motsvarande service har gjorts såklart fast mest för efterkommande ägare - i nuvarande form gör de mer skada än nytta). Men en brake pad slap görs numera mer på rutin, står det så i displayen så gör man det oavsett vad. Man måste ha i åtanke att majoriteten av alla servicejobb som görs betalas av någon annan än användaren själv (och själva användarprofilen är ofta en sådan där det lämpar sig att hellre göra ett byte än att inte göra det). |
@andas : Vad kostade det egentligen (du var hos BMW skrev du)? Summan jag uppgav var ju för min 120i, inte alltid applicerbart på en nyare 4-Serie. |
| Var hos BMW förra veckan. Bromsbyte fram tar de 4500-5000 kr för. Jag visste att det skulle bli dyrt så jag gick till en icke BMW verkstad för samma arbete där jag fick ett pris på: 2400 ca 1 timmes arbete och då ingår blästring av bromsokssadel mm som förlänger livet på hela bromssystemet, något som en BMW märkesverkstad skiter fullständigt i att genomföra. Denna oberoende verkstad gillar dessutom att bygga och fixa bilar. Man får dessutom garanti på arbetet. Alla mina bilar jag haft hos denna verkstad har därefter alltid gått igenom bilbesiktningen i över 10 års tid, där jag inte förväntar mig något annat nu heller. Hitta en oberoende verkstad som du litar på och skit fullständigt i BMW:s märkesverkstad. För 40 min - 1 timmes vanlig service arbete tar BMW 4500-5000 kr och då pratar vi oljebyte, oljefilter, oleplugg, motorfilter. Detta löser man själv på under 1 timme. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.