AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.399

X5 E70 vad ska man ha för motor olja?

Tr
5
Traxton
X5 E70 2013
Tjena vänner!
Har ett problem som google inte svarar på, och det är, Vad ska jag ha för motorolja?
Min lilla sötnos är en Bmw X5 E70 2013 års model en 3.0 diesel på 245ish gnäggande hästar, har haft henne i ca 8 månader nu och aldrig haft en disel innan så är osäker på vilken olja jag ska använda,
Har kollat i den elaka handboken som säger bmw longlife-4 ... vad i hela friden nu det betyder, kollat på Mekonomens hemsida som erbjuder: helsyntet 5W-30 Eller helsyntet 0W-30 ... får panik på detta, jag har läst att siffran före W betyder lättflytande i kyla och efter trögt i värme,
Så finns det dom som säger att ju lättflytigare ju bättre... tills om den drar för mycket olja, andra säger att 5w är bättre, snålare i bränsleförbrukning men då kontrar andra med att är motorn gjord för 0 så får den i korrekt smörjning i kyla och så går turbon åt fanders... så ja
En som aldrig haft varken diesel eller turbo innan och inte bryr sig över prislappen på 1 liter olja, Vilken vill motorn ha för att må super nu?
(Och ni wom är duktiga ang olja/motor, är det skillnad på oljorna mellan bensin och diesel eller är det bara grundat på vad motorn är byggd för?)
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
BMW häller ju numera i Shell 0w-30 LL-04. Tidigare var det castrol så en Castrol Edge 0w-30 kan du också köpa en flaska av. Likaså en Mobil 1 ESP 5w-30 eller vilken annan 0/5w-30/40 som har klassningen LL-04 du känner för. LL-04 (BMW longlife 04) är den klassningen på oljan som krävs.

// Jonas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
LL04-klassningen innebär att en mängd kriterier som BMW har satt upp är uppfyllda. Därmed är den också godkänd för användning i din motor.
Det finns 0W30, 5W30, 0W40 och 5W40-oljor som som är BMW LL04-klassade och alla av dem fungerar normalt bra även vid riktigt sträng kyla även om 0W-oljorna är lite mer lättflytande när det är kallt.
Grovt säger första siffran hur lättflytande oljan är när den är kall (mäts vid +40 grader C) och andra siffran hur lättflytande den är som varm (mäts vid +100 grader C). Det finns andra parametrar som viskositet vid sträng kyla för olika klasser men det är "överkurs" och kräver en lång utläggning...

Så du ska alltid använda en LL04-klassad olja i en motor som kräver den oljan och märket är generellt egalt så länge klassningen är rätt.

Den främsta skillnaden är att det är en mid-/low-SAPS-olja, som gör att dieselpartikelfiltret/dieselkatalysatorn inte tar stryk pga. diverse "föroreningar" som en vanlig olja kan ge vid förbränning.

Personligen använder jag Aral Supertronic 0W40 som är en mycket bra och äkta helsyntetisk olja med BMW-LL04-klassning.
Kostar lite drygt 1000 kr inklusive frakt från Tyskland om man köper 20 litersdunk.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tr
5
Traxton
X5 E70 2013
Tack så mycket för era svar!
Har kollat i garaget och såg att jsg har ca 1-2 liter olja kvar av Casterol 5w-30 som jag hade till min förrs bensinare (525ia 2002) men blev lite osäker när du skrev detta
"Den främsta skillnaden är att det är en mid-/low-SAPS-olja, som gör att dieselpartikelfiltret/dieselkatalysatorn inte tar stryk pga. diverse "föroreningar" som en vanlig olja kan ge vid förbränning."
Betyder det att det finns olika oljor för bensin/dieselnmotorer?
Ska springa ut snart och kolla om det står LL-4 på dunken, har även en halvfull Mekonomen 5w-30 där ute om det är skillnad mellan märkerna!
Ska ta och kolla upp Aral oljan! Men då bilen nu varnar för minimum nivå så behöver jag fylla på lite nu snarast antar jag.

Mvh
Kevin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.