AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.377

Motoroljenivå på MAX sträcket

ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
Hej,

några dagar sedan fick jag mitt under körning meddelande om att fylla på 1 liter motorolja vid nästa tillfälle....meddelandet varade kort och dök aldrig mer upp. Kollade givetvis oljenivå elektronisk och den låg mellan min-max precis som det brukar göra. Gjorde ingenting, körde några dagar, kollade oljenivå igen och den var där omkring mellan min och max men den här gången lite mer mot min än mot max. För att inte riskera nånting så fyllde jag på med av någon anledning, 0,7 L motorolja. Var rädd att det inte blir för mycket. Detta gjorde jag igår kväll. Motoroljenivå mätes under körning till jobbet och när jag kom fram ligger det på max sträcket. Inte under, inte över utan precis på MAX sträcket. Har jag fyllt på för mycket? Tur att jag inte har fyllt på 1 L som det indikerades i meddelandet som för övrigt tyckte jag var konstigt att det bara dök upp en gång och försvann. Bilen har alltid hävdat motoroljenivå OK men det var det där meddelandet som gjorde mig förvirrad. Skall man gå den eller på bilens OK. Får den ligga på exakt MAX sträcket?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
På maxsträcket är perfekt, spot on liksom.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Tror även att det är en viss buffert i vad den digitala mätaren visar, om oljan egentligen är en halv-cm från max visar den ändå max. Men så länge den inte varnar för att du överfyllt systemet så är det så bra det kan bli :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kollade du nivån på mekaniska oljestickan eller via displayen i bilen?

Historiskt har oljenivågivarna/mätarna inte varit 100%-iga när det gäller livslängd hos BMW...

Kan man få nivån exakt på max-sträcket, är det perfekt!

Jag använder stickan som referens när jag fyller oljan och litar inte fullt på displayens mätvärden.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
Tack för snabba svar!
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
Finns ingen sticka...2014 års model 530 GT Diesel
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Borde finnas oljsticka:
Länk

LCI:
Länk

Mvh
Johan B

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har en F02 från 2009 som har en tendens till att dricka en del olja.

Som i alla BMW-bilar så säger systemet till när det behövs 1 liter olja men jag har läst i ett internt BMW-dokument att dom uppmanar verkstaden att fylla på 2 liter olja i dessa maskiner när en kund kommer in och har fått indikationen.

När jag då fyller på 2 liter och sedan kollar oljenivån i iDriven står den gröna stapeln på MAX och den anger inte på något vis att den är överfylld.

Med detta vill jag ha sagt att jag inte tror att mätningen och/eller själva indikationen är nån 100% sanning samt att oljevolymen inte heller verkar vara så noga....

Därmed inte sagt att man ska strunta i att fylla på när den säger det eller fylla på tills det svämmar över :-)

Niklas

Fransosen
Fr
1.135
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Ja de flesta BMW har faktiskt numera sticka men till skillnad från tidigare så syns stickan sällan vid en direkt anblick utan ligger dold under alla plastsjok.
ad
194
adde_tz
530 GT xDrive
Ajdå...det visste jag inte. Måste jag skruva av all plast för att komma åt den eller litar jag på elektronisk min/max mätning...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
På min N47-motor sitter stickan snett under övre plastskyddet för motorn på vänstra sidan långt bak, man behöver inte lossa något för att komma åt den men den kan vara lite mindre iögonfallande än vad de brukade vara förut.

Mvh
Johan B

TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Fanns ju en förbannad period med N52 i både E9X och E6X där oljestickan inte finns och man förlitar sig helt på det digitala skräpet som sällan stämmer bra ändå.

Ni menar alltså att BMW tog tillbaka brukandet av oljestickan vid något tillfälle?
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Menar ni att oljestickan finns på de nya modulbaserade Bx8 motorer?

Låter ganska osannolikt, någon som kan peka ut i ETK var man hittar den isåfall?

EDIT : Kollade rung och jäklar i det - dieselmotorerna dvs Bx7 har alla oljesticka! Där ser man - har hittat den första fördelen med en dieselmotor! :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.