AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
730

Få tag på kontakt till strömbox för backkamera

to
11
tomasm
520D Touring -14
Hej,
Jag eftermonterar en backkamera i en F11 och har fått en kabelsats som inte verkar vara den som ska vara till F11 (LCI). Verkar som att andra installerar med den, efter att modda den lite, vilket jag gjort.
Ett problem jag dock stött på är att det saknas en kontakt som ska in i strömboxen för att ta strömmen, det är den gröna kontakten i bifogad bild. Jag var i kontakt med en BMW-återförsäljare, de sa att den var del av en kabelsats för 13.000 :-)
Någon som har bra tips om att få tag på en sån, eller har en? jag la in en annons under köpes också.
Alternanivt tips på andra lösningar.
Kabelsats:
Länk
Kontakt som saknas är den gröna på denna bild:
Länk

Den är som synes väldigt olik den kontakt som följer med i kabelsatsen som påstås passa till min bil.

All hjälp mottages tacksamt.
pe
24
perawe
525 F11 -2011
Hej!

Jag har eftermonterat backkamera, visserligen en F11, 2011.
Köpte kabelsatsen från Kufatec, DE.
Tror inte det är så mycket som skiljer våra installationer åt.

När jag ser bilden på din kabelsats ser den ungefär som min men med andra färgkoder plus att det inte följde med något terminalblock i satsen från Kufatec.

Jag kanske missförstår dig men den gröna gröna kabeln som är för matningen, ser enligt bilden ut att redan vara terminerad.
I så fall är det bara vara att trycka in den på rätt position i det befintliga terminalblocket som redan sitter monterat i bilen.

Som sagt, det hela kanske är fel uppfattat från min sida men du får gärna förtydliga problemet om jag missat nåt.

Mvh Per

to
11
tomasm
520D Touring -14
Hje Per,
Stort tack för ditt svar.
Ja, kontakten är redan terminerad bilden. problemet är bara att den inte finns alls i min bil. På platsen där den gröna kontakten sitter är det tomt i min "elbox" bilden jag inkludererade är från en annan bil, som jag hittade på nätet.
Du hade alltså den gröna kontakten att ansluta kabeln till, när du installerade din kamera?
min fundering är hur jag kommer vidare, egentligen är det inte komplicerat, jag behöver "bara 12v", jag har funderat på att försöka göra en egen anslutning till den pinne där strömmen till kameran ska vara, men det känns lite getto och jag har inte kommit på ett bra sätt att skärma den kabeln isf.
En fråga till; fick du också linda upp stammen för att få strömkabeln att dela av sig från stammen tidigare?

Mvh
Tomas
to
11
tomasm
520D Touring -14
när jag skrev "skärma kabeln" menade jag "skärma anslutningspunkten"
to
11
tomasm
520D Touring -14
En sak till Per, en sak jag är osäker på är de kablar som ska in i "ACC-styrningen" de två kablar som inte har en kontakt. jag gissar att de ska ansluta till befintliga kablar via "klämgrejerna" som följer med i kabelsatsen, kan du bekräfta det? alternativt bjuda på ett telefonnummer via PM så kan jag korsförhöra dig :)
pe
24
perawe
525 F11 -2011
Hej Tomas,

Du får gärna kontakta mig via telefon.
Har inte använt funktionen tidigare, hur skickar jag ett PM?
Går det att göra utan Pro- medlemskap?

/Per

to
11
tomasm
520D Touring -14
Jag skickade ett PM
pe
24
perawe
525 F11 -2011
Svarade dig precis.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.