|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Står i valet och kvalet inför ett kommande bilköp och som för många andra står det mellan en 520 eller X3... Jag och min sambo har precis fått en liten dotter och känner att vår nuvarande bil, CLA220d Shooting Brake (förlåt) är för liten. Vi har kommit så långt i vårt letande att vi står och väljer mellan modellerna ovan, men kan inte riktigt bestämma oss för vilken modell vi ska gå på. Då vi reser en hel del inom landet med mycket packning (skidåkning och golf) är bagageutrymmet av stor vikt, speciellt nu när vi dessutom är en till i familjen med allt vad det innebär (babyskydd och barnvagn). Vi tänker oss en begagnad variant denna gång och kan gå tillbaka till några årsmodeller, dock gärna inte äldre än 2011, att den inte gått mer än 12 000-13 000 mil samt att den inte kostar mycket mer än 200 000:-. Vi har kört båda modellerna och gillar dom båda. X3 känns härlig tack vare SUV-känslan, men 520:an ligger så klart väldigt trevligt på vägen...så jag tror att det kommer falla på den som rent praktiskt är det bästa valet med fokus på utrymme (givet att utrustningen är densamma - diesel, automat, fyrhjulsdrift åtminstone). Är det någon som sitter på erfarenhet från båda modellerna och som kan guida oss i rätt riktning? Tack på förhand! | |
|
Ska man se rationellt på det finns väl ingenting som talar för X3? Det är bara "suv-känslan" precis som du skriver. 520 är större, tystare, mer komfortabel. ------- //Lövet |
|
|
Jag hade en X3 när sonen föddes och ett stort plus är att du kan stå mer upprätt när lyfter i och ur barn och saker. Tro mig, det blir många lyft... och man sparar en hel del rygg. Nu ska du kanske inte välja bil utifrån det men jag plussar lite för det ändå. Annars är nog 5-serien bättre på det mesta. |
|
|
Satsa på 520d så slipper du svära varje gång du ska packa in alla grejer som ska med på skidsemester, bredvid barnvagnen... Går barnvagnen in på längden i x3? Du borde få en 520d x-drive Lci för inte långt över 200 tusen. :) |
|
| Här har du en: Jag vill tipsa om en annons på Blocket: BMW 520 d xDrive Touring | Drag | HiFi | Läde Länk | |
| Jag kom och tänka på en till sak. Shoppingluckan på 5-serien använder jag väldigt sällan men när man har väldigt mycket packning så är den perfekt att slänga in dem sista små väskorna eller jackor och så igenom. | |
|
"Ska man se rationellt på det finns väl ingenting som talar för X3? Det är bara "suv-känslan" precis som du skriver. 520 är större, tystare, mer komfortabel." 520 är större i bagaget, men jag upplever nog kupén i X3:an som rymligare. Känns betydligt trängre för knän och fötter när jag sitter "bakom mig själv" i 5 serien. Och med X3:ans större fönsterytor känns den mycket luftigare. Ytterligare ett plus för X3:an är att kardantunneln är lägre i baksätet, så det är lättare att sitta tre i bredd. |
|
|
Tack för alla svar! Jag måste bege mig till en bilfirma i helgen och provpacka lite känner jag! Kanske även ta de båda på en liten tur till innan vi fattar ett beslut. Att det ska vara så svårt! :) |
|
|
Min erfarenhet är att lite högre bilar funkar bäst när man har mindre barn. Känns luftigare och enklare på något vis. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Det finns väl inget ovan som talar för Z3 tycker jag. Den är mindre, mer som en tre-serie, bullrigare och den bör ha mindre bagageutrymme. /Anders |
|
|
Kan intyga att bagageutrymmet i Z3 är betydligt mindre och lämpar sig inte så bra för barnfamiljen. Vill man går det nog med mycket våld att få ner en barnvagn där :). Sorry, kunde inte låta bli ;) |
|
| Vi pratar X3, inte Z3 :) | |
|
En Bugaboo vagn är väldigt smidig och funkar även i en 1-serie, men sen är det fullt...5-serie kombi blir helt klart rekommendationen. /Anders |
|
|
Det handlar ju om ett! barn, inte behöver man den största kombin för det? Eller går det inte vika ihop vagnarna längre? Däremot tar 2 golfbagar betydligt mer utrymme än en barnvagn så det är kanske det måttet man ska utgå ifrån. |
|
|
Vi kör X3 med två vuxna och tre barn. Det funkar fint på fjällresan. Takbox är ju dock ett måste. Det klart att när det väl är packat så får man inte in en pingisboll ens men alla grejor får plats. Hem är lättare att packa för då är ju alla öl och bag-in-boxar slut. BMWCS #8925 |
|
|
@Newnam Haha, facit!! Ölen kör man ju i boxen så den är kyld när man väl kommer fram, det är sen gammalt :) |
|
|
Grattis till tillökningen! Hade en F31 320d touring innan och med liggdel och chassi (Britax Go) i skuffen så var det fullt (gick knappt att stänga luckan, fick ge den en liten knuff ibland), med femman så är det inga problem och lite last går också in, fördelen med F11 mot F31 är att lastutrymmet är bredare (10 cm) och det märks, den är enkel att lasta. Så för nya familjen är den perfekt. Perfekt när svärföräldrarna kommer på besök också, tre stora resväskor samt två små går in utan problem, i trean så fick man jobba... Femman är även en milslukare av högsta klass. Men... som daagis och tegel påpekar, femman är låg, när våran dotter var liten så var det inga större problem att ta i och ur henne från barnsitsen/babyskyddet, nu väger min lilla tjej 11 kg och jag som lång, 193cm, det gäller att passa ryggen, en högre X3:a är bättre här, har smällt ryggen en gång, fy fan... /P-O |
|
|
Jag har haft både e39 och e61 Touring med ett, två och slutligen tre barn. Funkade mkt bra. Samtidigt måste jag säga att jag tror en x3 är bättre. Mer luft, lite högre, bra överblick, funkar fint i vardagen och gör inte bort sig på långresan. /M Mina bilar: Länk |
|
| ja vetifan om du ska ha bmw faktiskt eller nått tyskt överhuvudtaget. speciellt om du letar efter nått från 2011-2012. tänk på 20d som du kollar på har skitkedjor som pajar=n47=laga kedja kostar över 30.000kr. Problem även med manuella lådorna. vetfan om automaterna orkar bättre. alla bmw har problem med rost, speciellt på bakluckan, dom har inte lärt sig ett skit sen e39. bakluckorna börjar rosta tom så nya som 2015-2016 års modeller. Finns bättre bil för pengarna där ute tro mig. Har vart ganska arg o besviken på bmw på senaste åren, visst dom är fina och man åker fint men fyfan inte värda det dom kostar. Visst hata det jag säger nu men jobbar med alla bilmärken varje dag och vet vad jag säger. Lycka till. | |
|
Har en 530xd E61a. 2 barn 2,5 år och 7 månader. Dubbelvagn av mörke bugaboo. Ett stort plus är att man inte behöver ta isär vagnen, den gör in på längden och finns plats kvar för vardaglig packning. Ska man längre tar jag isär vagnen eller slänger på takbox så är saken biff. Shoppingluckan använder jag väldigt mycket då det ofta är smockfullt med två barn. Sen kan jag oförsiktig inte jämföra med X3an då jag inte ägt en själv. Men 5-serien är grymt bra tycker jag.. Sen som någon nämner ovanför, ska man ha en 2.0 finns det ganska stort urval. Börjar snart bli dags för att ha Boda barnen bak, då prioriteras benutrymme bak och då ligger tyvärr Superben väldigt bra till.. hade det inte varit för 3.0 liters dieselsexa så hade jag nog bytt... skodan har ju bara 2.0 |
|
|
Hade en X3 -14 innan jag bytte till nuvarande F11 -16. Dock lite orättvis jämförelse för X3 var 2.0d och F11 är 535xd. Annars har jag älskat båda bilarna på sitt sätt. Barnen är nu 6 och 10 och det passar nog bättre nu på F11. X3 funkade fint med barnvagn men generellt med vagn så är det inte fel att ha ordentlig längd på lastutrymmet. Som andra skrivit så var X3 oerhört smidig när barnen var mindre. Annars är nog sammanfattningen för min del att X3 är otroligt skön i vardagen men F11 skönare på långfärd. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.