AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
382

Försäkring på en M3

zumpen
Hejsan jag har planer på att importera en 96-97 års modell E36 M3 och jag undrar om nån på rak arm kan säga vad det kostar att försäkra bilen.. jag har ingen bonus så jag misstänker att det lär bli dyrt men är det nån som har nåt tips om hur det ska kunna bli någolunda humant att ha en M3 påställd och vad det kostar ungefär..?

Mvh/ Nicklas
sl
67
sliver
BMW 325is -87
Nicklas, det beror helt på vart du bor och hur gammal du är. Men är du under 25 och bor i Stockholm så får du räkna med över 30' helår / helförsäkrad.
Nicklas: Kolla runt i bilannonser på E36 M3:or av lämplig årsmodell och skriv ner lite registreringsnummer. Gå sen till olika försäkringsbolags hemsidor och begär offertar på dessa bilar så ser du vart det lutar.

Det skiljer så mycket från person till person så det är inte mycket mening att gissa här.

/Micke
sl
67
sliver
BMW 325is -87
Nicklas, ett tillägg: Du måste antagligen ringa till försäkringsbolagen när du kollar försäkring på M3:an. Brukar vara svårt att få ett svar via deras hemsidor just på sportbilar. Tänk även på att en del bolag har högre premier på importerade bilar, så skaffa fram regnummret både på en importerad och en svensksåld. Lycka till!
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Tjenare.

För att få försäkra en direktimporterad bil, kräver nästan alla försäkringsbolag att man har hemförsäkringen hos dem.

När jag kollade upp premien på min bil, så märkte jag att -93 var billigast och det blev dyrare ju nyare bilen var. Skilde nästan 1500:- mellan en -93 och -94.

/Edvard
BMW CS # 4503
Går väl att entusiast försäkra också? Då blir det billigt men det blir inte mycket åka, tyvärr.

/Manray/
Todd
Vad innebär det att entusiast försökra bilen då? Om det kan vara ett lämpligt alternativ till 30 000 om året (!)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tror inte det går entusiast e36 m3or.

Annars är kravet för entusiast att man inte använder bilen som bruksbil, har en bruksbil samt 500mil om året max körsträcka.
Crusty
Acey: ska man inte vara medlem i nån klubb oxå, typ entusiastklubb för just den bilmodellen?
För annars kan ju vem som helst kalla sig entusiast!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Entusiastförsäkringar är till för när man har en bil som hobbyfordon och inte kör med det dagligen. Gränserna i mil nämns ovan. Samt att om inte bolagen gjort om sina system så plockar dom inte in M3 E36orna pga de extremt höga skadefrekvenserna.
Grusse
Jag har min M3 E36:a entusiastförsäkrad, och den blev det för 1½ år sedan. Fast jag hade nog lite hjälp av att jag hade M3 E30:n entusiastförsäkrad sen ytterligare år tillbaka. För när min kompis ville ha samma försäkring på sin M3 E36:a så sa dom att det inte gick att få det på M3:or, hos samma försäkringsbolag och samma ort.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jo har man lite tur samt kontakter så är dom inte mer än mänskliga. Jag vet tex att min mamma är bra bundis med ett sin kontaktperson på företaget efter 30 års försäkrande på samma ställe och får alltid lägre premier än vad som skulle vara normalt.

Men annars är det kört för e36 m3or vilket nog är förståligt.

Crusty: Jo jag tror att kan vara så. Iaf bilsports (?) försäkring var det så tror jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.