AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.599

vilka bilar har riktig dubbelkopplingslåda?

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
M2 finns ju med DCT/DGK
Likaså var gamla E82/E88 135 från årsmodell -11 utrustad med dubbelkopplingslåda.

Men hur är det med M140/240/135/235 och för den del även 230i?
Där står det sportautomat med steptronic...?

Hur stor skillnad är det på denna sportautomat och t.ex. dkgn i en 135i -11?

/Jonas
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sportautomaten är den 8-växlade ZF-lådan som typ "alla" använder nu, och är en konventionell automatlåda. Beroende på kalibrering så kan den vara riktigt snabb också, samtidigt som man behåller bättre komfort i autoläget. Men jag tycker att känslan är betydligt sämre än i en dubbelkopplingslådorna och att växlingarna (framförallt ner) är snabbare / mer distinkta.

Men tekningen går framåt, lådan som sitter i nya M140 är säkerligen snabbare på alla sätt än den DKG som sitter i 135i från 2011. Men jag gillar den mer mekaniska känslan som dubbelkopplingslådorna har.
I med sportläget på zf-automaten och det är omöjligt att förstå att det är en ”vanlig” automat med momentomvandlare...
Att den sen dessutom växlar snabbare och väger mindre än dkg lådan i m2, det gör ju inte saken sämre ;)
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
som jag misstänkte... bra att veta.

Funderar på att byta caben not en 135/235 eller en Cayman...
Porsches PDK ska också vara bra, men då blir det rätt dyrt.

Till vardags fördrar jag manuell låda på en sportbil, men om det ska köras på bana el.dyl. skulle jag som medelmåttig förare garanterat köra snabbare med automat...

/Jonas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Är det samma ZF-låda utan "sportläget/paddlarna" jag har i min X1 automat -13?

/Jonas
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Azkikr: ska du köra bana för kul skull är det väl roligare att rycka i spak, powerkoppla, växla ner och hålla kvar växlar än att sätta ett 1,5 sekund snabbare varv?
Verdi
Lus,
Med min ringa erfarenhet så tycker jag tvärtom. På bana är det inte bara effektivare med DCT, det är även roligare. Man kan fokusera mer på spårval och riskerar inte att råka få i fel växel vid fel tillfälle. Men självklart växlar man med paddlarna. Att köra i automatläge på bana är nog inte att rekommendera. Kan få förödande konsekvenser om bilen får för sig att växla vid fel tillfälle.

På allmän väg där det går långsamt så är det dock trevligt ibland att vispa runt med växelspaken. Man får nåt att göra helt enkelt. :)

Apropå DCT mot 8-växlade lådan så är den 8-växlade mycket bättre i vanlig trafik. Krävs öppna vägar eller bana för att DCT ska kännas bättre.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Det är kanske jag som är gubbig, jag älskar ryckningar i spaken, både vid "inspirerad körning i trafik" och på bana.
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
Har bara kört M135i med sportautomaten i några enstaka mil men jag upplever definitivt känslan i min 135i med DCT som något krispigare, växlingarna känns dock ungefär lika snabba.

En sak som definitivt är bättre enligt mig är det mer brutala och mekaniska "pang i med nästa växel" känslan i sportläget på DCT:n, nästan lika bra kick som S6 läget på en SMG-bil
Verdi
Det där med att smälla i nästa växel är väl inte alltid så jäkla bra? Är det dåligt fäste (regn eller så) så är det lätt att hjulen tappar fästet av den hårda växlingen. Läste nån erfaren kille som tyckte att det mest var en gimmick.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har viss förståelse för att köra manuellt när man kör för skojs skull. Varvtider är en annan sak. Men att köra bana är såpass komplicerat ändå att just växlingsdelen är något jag skulle välja bort. För en tid sedan fick jag möjlighet att köra 997 GT3RS manuell och F430 Challenge på bana och skillnaden är _enorm_. Vi mätte inga tider men känslan var att jag körde dubbelt så fort med hälften av ansträngningen i Ferrarin. Det är helt enkelt skitsvårt att köra fort, ha rätt spårval och växla samtidigt. Framförallt nedåt.

Ja, och även jag "kan minsann det där med att köra bil" som er andra i den här tråden ;-)

-------
//Lövet
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
Verdi: Enligt mig skrev jag, nej troligtvis så går det inte mycket fortare men... ;)
Vill man inte ha det så växlar den mjukt om sportläget inte är i, typ som sportautomaten då.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag säger inte emot att det är lättare att fokusera på spårval och att det är mindre ansträngande med en automatiskt växlande bil, men jag finner det roligare att spaka själv, vilket jag trodde många höll med om, men det var uppenbarligen fel :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Menar att det finnas många roliga moment i banåkande som är lättare att avnjuta om man slipper spaka och koppla själv.

-------
//Lövet
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Rätt det med.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Håller helt och hållet med Lus, en bra manuell låda är betydligt roligare än automatlåda.
Ett perfekt samspel mellan gas,broms,koppling och växling - vad slår det, inte mycket.
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
En av få tillverkade 135 med DCT dubbelkopplingslåda på blocket nu.
Denna var rätt klent utrustad men mycket rolig bil.

Länk
Fast kan (kan) man köra manuell bil på riktigt så är man ungefär lika snabb med en sådan på bana som med en DKG eller whatever. Att det är "svårt" att växla ner beror på att personen i fråga inte kan köra manuell bil. Det går alldeles utmärkt att öva på nedväxlingar mm i en helt vanlig bil, dvs tekniken med mellangas osv. Själv brukar jag lite då och då "öva" på att köra helt utan att använda kopplingen, japp genom rusningstrafiken i Sthlm, eller nu ljuger jag kopplingen använder jag endast vid start och stopp, i övrigt inte alls. Det går utmärkt att växla helt utan skrap/oljud i iaf 95% av växlingarna. Svårast är det (så klart) att varvtalsmatcha nedväxlingen, att växla upp utan koppling klarar i praktiken vilken obegåvad förare som helst :).
Bo
195
Borgenscalle
VW Passat TSI - 18
@Jonas, tror att X1 - 13 har den äldre 6-stegade lådan
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
L33t: Jag har kikat på den... men väldigt tråkig spec... inte ens AAC

Borgenscalle: Nope, det är 8-växlad på min X1 Sdrive 20i -13

/Jonas
L3
323
L33t
Bmw M3 -89
Bmw M3 -01
azkikr: Ja den har riktigt snål spec. avsaknad av Xenon är ju inte så bra heller..
Blir en perfekt bandagsbil dock, en flash, större IC och annat chassi så har man en mini M2 ;)

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.