|
Sida 9 av 9
|
|
|---|---|
|
Tesla har sina nackdelar, men också sina fördelar. Tycker det känns som ett ypperligt val för dig att ta en Model 3 i denna situation. Birka, mopedbil och sjösjuk? Nu får du väl ändå lugna dig lite. =) Mullweiser. 25 mil enkel väg är ju perfekt för elbilen som du kan ladda framme i stugan. Värre med bensinbil då iaf jag hade behövt stanna någon gång under denna 50 mils tur och tanka. Det slipper man ju med elbil. För en entusiastbil är det ju fint med bensin, men för en vardagsbil med möjlighet att ta den på firman som för TS så känns det ju lite som ett öppet mål att ta Model 3. |
|
|
Aboslut är 25 mil lugnt i vanliga fall. Men på vintern när det inte är plogat sista biten kommer man inte komma fram till stugan med bilen. Då behöver man lägga in laddning till/från och såklart är det säkert bara en vanesak men kan jag slippa gör jag gärna det i dagsläget. Det finns flera exempel, ett annat är att vi förra sommaren blev tvugna att avbryta semester i Italien och köra hem asap. Då är det skönt att sätta farthållaren och bara behöva stanna för att tanka 5 min istället för en massa laddstopp längs vägen. Med det sagt så blir högst troligt nästa bil efter den 330e jag har beställt en elbil. Till 95% funkar en Tesla bekymmersfritt för mig men de där sista 5% värdesätter jag för högt för att överge dem i nuläget. |
|
|
Om det inte är plogat så ser jag inte vad en bensinmotor som drivkälla ska göra åt saken? Men fyrhjulsdriften i en model 3 skulle iaf förbättra framkomligheten. Eller avser du att du får parkera långt ifrån stugan och sedan gå vintertid? Låter som det är dags att köpa snöslunga eller bekanta sig med en granne med traktor. För sådär kan du ju inte ha det! =) Fast 25 mil från Stockholm, det kan väl inte vara något större problem med snö då? Nä, är man sån som spontant kommer på att man måste hem snabbt från Italien och inte vill skicka person med brådska på första planet, då har man ju kanske behov av fossilt. Udda krav i sig. Men uppenbarligen går det att åka långt och snabbt om man verkligen vill. Länk Så du kanske inte hade tappat så många timmar som du tror om du åkt samma resa med elbil, om som sagt flyget är för dyrt för att skicka personen med brådskan. |
|
|
Ja det är att gå de sista 300 m som gäller då (nej, det händer inte ofta men iaf). Och jag vet att det med superchargers går relativt fort med en Tesla också. Det går dock aldrig att komma ifrån (för mig) att man tappar lite av frihetskänslan en fossilbil ger mot en elbil (i dagsläget). Men nu känns det som att vi snöat in på den gamla vanliga räckviddsdiskussionen (mitt fel). Min poäng var mer att för 700k tjäntebil borde en 330e vara en lämplig kandidat mot en Tesla 3 beroende på vad man prioriterar. Det är inte bara eldrift som gör att jag inte väljer Tesla. Förarmiljön är jag t.ex. inte alls kompis med i en Model 3. En Polestar 2 med teslas laddnätverk hade varit lockande.. |
|
|
Precis, lite i slutet där på ditt inlägg "Müllweiser". Laddnätverket på Tesla känns så mycket bättre än motsvarande bilar. Sen o.a.s så kör jag typ aldrig mer än 30 mil per en dag och lagt fram rejäl 3-fas för laddningen så en elbil lär det bli. Då blir enda konkurenten egentligen kanske Polestar 2, BMW I4 lär väl dröja och bli för dyr också. Aja, nu har vi hamnat ordentligt O.T. Jag fick i alla fall svar på min fråga hur jag ska kunna sälja bilen när det blir dags... :-) |
|
|
Var lite uppmärksam på budgeten för nästa år. Ser ut som den 40%-iga nedsättningen av förmånsvärdet försvinner vid årsskiftet och vid halvårsskiftet 2021 så kommer ytterligare en höjning (för alla tjänstebilar) på 25%. Det här är ett dråpslag mot bland annat BMW. På många större modeller är det ju ~80% av bilarna som idag köps av företag. |
|
| Ett bra inlägg i debatten! Såg politiker presentera detta i veckan med något slags motiv att tjänstebilen ska värderas som en privatbil och därmed bli dyrare (de 25 % som nämns!). Tråkigt för finare bilar och jag tycker mig se att bilar generellt attackerats i höstbudgeten. | |
|
Även om det är tråkigt för vårt bilköpande är logiken i att det är olika skatt på om du får 5000kr i lön av din arbetsgivare eller en bil för 5000kr mån är egentligen helt uppåt väggarna. Finns ingen logik i det annat än ett dolt stöd till svensk fordonsindustri. Visst kan vi ha sånt (fast egentligen inte enligt EU) men då får man väl vara tydlig med det. Att motverka tjänstebilsköpandet kommer dock få nackdelen att bilparken omsätts långsammare och den berömda "omställningen" till miljöbilar kommer ju gå åt skogen. Finns inga privata köpare av dyra elbilar. |
|
|
Jag har räknar rätt mycket genom åren och som egenföretagare så är leasingbil på firman inte särskilt förmånligt jämfört med att köpa privat. Iaf när det gäller bilar utan nedsatt förmånsvärde. I mina räkneexempel har det gått på ett ut. Man minskar risken genom att ha den på firman. Faller den i värde, går sönder osv så blir det mer förmånligt att ta den smällen med oskattade pengar. Men om bilen å andra sidan står sig bra i värde är det bättre att ha den privat. Som anställd kanske det ser annorlunda ut dock. Just nu är jag lite småsur på Miljöpartiet och funderar på att byta min Model S mot en 540i Touring bara för att jävlas tillbaka. :-) |
|
Transocean |
Ja men vad kul att Model S har hittat laddstolpen till Sverige! I Norge går dom "rett til Huggern" |
| Kan du förklara vad du menar? Förstår inte ett ord. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.