|
Sida 8 av 9
|
|
|---|---|
|
Jag tänker att du som köpte en 340i gillar att köra lite över angiven hastighet. När jag lånade en e-tron blev jag positivt överraskad av kvaliteten men räckvidden vid 135km/h blev strax över 20 mil. Om du istället tar en Tesla Model S long range så klarar den nu ca 40 mil i 140km/h. Jag har kört ungefär dubbelt så mycket som du på två år och precis beställt Mercedes GLE 350de, som jag tycker har bra räckvidd på el men även klarar riktigt långa resor. |
|
|
Tack för tipsen och bra länk! Nu är det ju inte jag som hade tänkt köra E-tron utan min kollega. Jag har haft min sista Audi... För min del kommer det med största säkerhet bli Modell 3 i någon form, lite orolig för kvalitetskänslan bara men jag ljuger ju om jag säger att min 340 är tyst i motorvägsfart eller att den känns gedigen som ett kassaskåp. Men den är kul och det är det viktigaste för mig, kör mest korta sträckor och numera endast 2000 mil om året inkl. privat. |
|
|
Jag har bara provkört en Model 3 Performance en kortare sväng i Täby för ca ett år sen. Jag har haft många BMW genom åren och jag kan inte säga att jag reagerade direkt på kvalitetskänslan i Model 3. Tycker dock de flyttat några funktioner för mycket till pekskärmen. Vid provkörningen tyckte jag inte den var särskilt bullrig men jag vet att många tycker att den är på gränsen till att vara för bullrig på grov asfalt. Jag tror jag förväntade mig buller i klass med BMW M2/M4 före provkörningen och därför blev positivt överraskad. |
|
|
Tesla modell 3 känns som en riktigt billig bil. Allt känns så fruktansvärt billigt i utförande. Bilen är så totalt felsatt i pris. Skulle verkligen ta ut en och testa den ordentligt om du nu inte gjort det. |
|
| En bekant skulle köpa en ny tesla, men det var ngt som saknades tyckte han, dessutom har han aldrig ägt en Bmw men alltid velat ha en. Så han gick och köpte en ny 630d GT för 899k. För min egen del faller den bort pga obekväma stolar får ont både i rumpa och rygg. | |
|
Går man inte med inställningen att Tesla är skit så är det klart man kan hitta saker att störa sig på. Men som leasingbil är en Model 3 Long Range mindre än hälften så dyr som en M340i. Samma med Model S vs BMW GT. BMW:n är säkert en jättefin bil på alla sätt. Men den blir dubbelt så dyr att ha på företagsleasing jämfört med en Model S även om inköpspriset är likartat. Köper man privat så är det givetvis mindre skillnad. |
|
|
Man får ju också ta ägandekostnader i beaktning. Om vi leker med tanken att vi har samma inköpspris på bilarna så kommer där ändå bli ganska stora skillnader för mig och företaget i ägandekostnader. Förmånsvärdet på Teslan ligger på ca 4600:-/mån medans den på 340/540 ligger på drygt 10.000:-, på detta kommer sociala avgifter och skatter för företaget. Kommer ha möjlighet att ladda på firman varje dag och med tanke på hur lite jag kör så kommer jag troligtvis inte behöva ladda alls hemma i princip. Har soppakostnader på BMW för ca 2500:-/månaden idag. Räknar jag lite slarvigt på detta så får jag en skillnad på ca 5000:-/mån netto till förmån för elbilen. Det blir ganska mycket pengar... Hade där inte varit någon skillnad eller kanske bara hälften så hade jag plockat ut en ny BMW men på 3 år blir detta 180" och det är för mycket tycker jag. Hur hade ni andra resonerat? |
|
|
Ja men man behöver inte direkt leta ”brister” när det gäller modell 3. Först ska sägas att bilen jag provade ordentligt faktiskt var riktigt snygg i interiören, ja visuellt och designmässigt. Men där slutar det positiva, granskas bilen närmare blir man närmast förvånad av hur billigt allt känns och det är helt genomgående tyvärr. Bara en sådan sak som ratten?! Den kändes ju som något som ”krängs” bland billiga skeva stekpannor och tunnbottnade kastruller på en marknad. Stolarna, visst det satt skinn på dem, men räcker det i dag 2020? När man sedan studerar bilen utvändigt och i skarvar, etc. så undrar jag just hur dessa kommer se ut efter några saltvintrar, visst kanske inget problem för ägare nummer 1 doch. Bilen känns i utförande närmast som en mopedbil och borde väl ligga i typ samma prisklass, kan jag tycka. Fyller väl i princip samma behov också? Visst skillnaden är då att modell3 rör på sig hyfsat, om man trycker plattan i mattan, men upplevelsen av detta "el-sug" är ungefär lika fantastisk som en "departure" med Arlanda Express... Jag blev därtill sjösjuk vid försök till aktiv körning, ja så som jag blev av X2000 i begynnelsen. Aldrig upplevt det i en bil faktiskt. Man har alltså en del att jobba kring när det gäller drivlinan komfortmässigt. |
|
| Du känns tyvärr lite för emotionellt anstruken Birka. Så illa är det inte. Att du blev åksjuk beror på att du måste vara känsligare på gasen i en elbil då den reagerar så mycket snabbare. | |
|
Varför ska jag behöva vara "känslig" på gasen i en bil som vill spela i denna prisklass? "...emotionellt anstruken", den där härskatekniken känns igen, viisst är det du? Kunde du inte hålla dig borta härifrån? :) |
|
|
Det är alltså en fördel och inte en nackdel med snabb gasrespons. Bilen känns snabbare och agilare. Ja, att det skulle ta sån tid att förstå det. ;) Tycker mig ändå se att det gått framåt här. Nu är du nästan ensam med dina mossiga åsikter. |
|
|
Han betalade den kontant,för min del är det okunskap om elbilar, men det kan också. Vara så att jag är lite för konservativ, jag tycker Helt enkelt om brum brum bilar |
|
| PS. Jag höll mig borta i 1,5 år nånting. Tycker det är godkänt. | |
|
Välkommen tillbaka.. :) "Bilen känns snabbare och agilare." jo verkligen.... |
|
|
Så alla som längtar tillbaka till sugmotorer utan turbolag har fel? Alla som gillar snabba dubbelkopplingslådor över gamla långsamma sliromater har fel? Klart att en distinkt och snabb respons på gasen är en fördel. Har alltid varit det tidigare iaf. ;) I vilket fall är jag tillbaka då jag börjat tröttna på Tesla. Har egentligen inte tröttnat på elbilar men nu kan jag tänka mig en diesel eller bensin igen. Det kunde jag inte för två år sen. Vill ha adaptiva strålkastare, riktigt skinn, hud och lite annat lullull som inte finns på en Tesla. Jag kör mycket mindre nu också så bränslebesparingen blir inte lika viktig. Minskat från 4500 mil per år till runt hälften. Om ens det. |
|
| Prova en M5a, man blir inte besviken, jag suktar efter nya f90 tänkte vänta ett tag till , har bara 3400 på mätaren. Jag var själv mycket skeptisk till dessa bilar, men på Bendt bil lät dom mej först prova en ’vanlig’ därefter en competition Valet vart busenkelt | |
|
Mmm... En M5:a som tjänstebil hade väl väl varit något men jag vet inte hur det uppfattas ute hos kunder, medarbetare m.m. Jojo, kan väl köpa en del av resonemanget med Teslan men jag har istället problemet att jag har svårt att se några riktiga alternativ. Så fort man har lite motor så blir det dyrt som f-n med nya regelverken. Någon som vill komma med ett bra och rimligt förslag då? Runt 700" max och som är kul att köra och inte sticker ut för mycket då :-) (Ogillar Audi mer än fästingar, annars är jag öppen för det mesta) |
|
| Avundsjukan har inga gränser, just denna typ av bil Är ju typiskt svenskt. I Usa är det helt tvärtom, synd att man inte föddes där. Men jag har vant mej genom åren, har köpt det jag drömt om och skitit i vad folk tycker o tänker, alltid gått min egen väg. Fått kritik för det, men skitit i det också, nåt man måste göra | |
|
330e borde kvala in där. Inte samma prestanda men i mina ögon bättre som bil. För min del blir en 330e billigare än en Tesla Model 3 som tjänstebil. Förvisso kan man spara in de pengarna på bränsle men det blir inga jätteskillnader för mig. Värdesätter mer att exempelvis kunna åka till landet (25 mil enkel väg) över en helg utan att behöva fundera på laddning till/från. |
|
|
25 mil enkel väl är ju ingenting. Har du dessutom el i stugan så är det ännu lugnare. Annars hittar du säkert en Tesla supercharger längs vägen. Välj gärna bort Tesla men gör det av rätt anledningar. Det här med att "fundera på laddning" är något man inte gör alls. Vad gäller M5 så är förmånsvärdet långt över 20 tusen i månaden. Kan ju säga att det är ett större bekymmer för mig än vad mina kunder skulle tycka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.