|
Sida 7 av 9
|
|
|---|---|
|
Sjöberg, jag kör iPhone ;) Har faktiskt knappt knappat på infotainmentsystemet. ///Stefan |
|
|
Första banträffen avklarades i fredags och bilen imponerade stort. Blev ca 17mil körning på Kinnekulle och 65-70 liter soppa gick åt:) Så nu får jag väl anse den som officiellt inkörd efter alla konstens regler. R-däck och vassare belägg kommer att inhandlas. ///Stefan |
|
| Kul! Vad har du för däck på nu? Kommer du köra en extra uppsättning fälgar med R-däck eller alltid ha R-däcken på? | |
|
@Grelle Jag köpte en uppsättning BBS CH-R med Super Sport monterat så har originaluppsättningen liggandes. Jag kommer nog köpa en uppsättning till med fälgar för r-däck, kommer inte hålla på att krångla med däckbyten vid banan utan detta kommer att göras innan. Clubsport är väl ledordet, det som görs vid banan ska typ vara att kontrollera däcktrycket;) Eventuri intake kit beställdes igår ;) |
|
|
Trevligt! Vad fick du för däck på originalfälgarna från BMW? Har de frångått RFT nu? |
|
|
@Grelle Bilen levererades men just Super Sport, gick att välja till RFT.......;) |
|
| Så du har originalfälgar med Super Sport liggandes? Vad har du tänkt göra med dem? =) | |
|
@Grelle Om jag inte köper andra fälgar till vinterdäck så blir dessa till då ;) |
|
|
Stefan85, Kan du få din BMW återförsäljare att montera Eventuris insugskit med bibehållen motorgaranti? |
|
|
@teafortwo Det kan jag inte tänka mig? ///Stefan |
|
|
@Stefan85 Akrapovic monteras ju av BMW med bibehållen garanti. Som jag förstått gäller det både cat-back och deras downpipe. Med det i åtanke känns det inte orealistiskt att ett insugskit skulle vara samma. Det som direkt bränner garantin är ju all typ av piggy-back som t ex. JB4 mfl. Och som jag förstått det skickar BMW numera loggfiler från motorstyrningen löpande till sina servrar över 3G/4G på alla bilar med Connected. Det är ju inte omöjligt att du får void på garantin ”remote” om du har navigation i din bil, då flödesvärden på inkommande luft förändras med Eventuri kittet. Detta är dock en spekulation gällande Eventuri men ganska logiskt om man tänker på JB4 där soppaflödet blir mycket högre än det ska vara. |
|
|
Jaha, tiden går fort när man har roligt... Till våren är det då dags för att avyttra min 340, kommer landa på ca 5500 underbara mil med ett soppasnitt på ca 0,97 under hela perioden men jag kör också ganska mycket korta sträckor. På det stora hela har den varit en ljuvlig bil :-) Om det inte hade varit för de fantastiska skatterna (malus) m.m. som Sverige infört så hade jag lätt kunnat tänka mig en ny 340. Men det känns helt enkelt inte lönt ekonomiskt. Därav min fråga här, jag kommer med största säkerhet byta till en Tesla Modell 3 till våren men inbytespriset som Tesla ger för min BMW är en rent skämt. Var vänder man sig för att kunna avyttra bilen till ett i alla fall ok pris? Vi byter normalt sätt bara in tjänstebilarna där vi köper ny bil men som sagt priset Tesla erbjuder är för dåligt. |
|
|
Släpp den till KVD, ger oftast ett rättvist pris. Jag har gjort så de sista gångerna och blivit nöjd. |
|
| KVD funkar bra, även Kamux och Riddermark köper rena inbyten och betalar rätt bra numera pga bilbrist. Hedin också. | |
|
Perfekt, tack för tipsen. Är lite blandade känslor för jag kommer sakna ljudet som 6:an levererar, samtidigt är man taggad på något nytt ;-) Löwet: Min kollega funderar på en E-tron, sugen på att lite kort skriva hur du upplever den? |
|
| Jag är enormt nöjd med bilen. Sanslöst bekväm, tyst och med kvalitetskänsla som inte går att beskriva som nåt annat än klassledande. Däremot är nog själva bilen bättre än eldriften. Räckvidden är inte bäst i klassen så att säga. Men den laddar väldigt fort 20-80% så i vardagen är det inget problem. Däremot långresor är ju ingen höjdare eftersom laddnätverket inte är Teslaklass direkt. | |
| Provkörde en audi en gång m steglös automat, det vidrigaste jag kört nån gång, lika misslyckad som dafodil tjorven , båda lika misslyckade där körningen känns som ett enda stort slirande | |
| Vilket har noll med bilen i fråga att göra. Elbilar saknar växellåda. | |
|
Hur långt skulle du uppskatta att man kommer med E-tron på en laddning? Stor skillnad på sommar/vinter? |
|
|
På den här siten kan man kolla hur långt man kommer under vilka förutsättningar som helst. Väldigt pricksäker. Mata in väglag, vind, temperatur, bil, modell, huruvida du avser följa hastighetsbegränsningen eller inte. Och i så fall, hur mycket för fort du kör... Ja, allt! Den räknar även med höjdskillnader så förbrukningen Sundsvall-Åre är högre än Åre-Sundsvall. På det sättet slipper man fråga alla att uppskatta något som kanske bygger på enstaka långkörningar. Länk Personligen tycker jag E-Tron 50 har alldeles för kort räckvidd för att köra långt med. E-Tron 55 är väl "ok" men långt ifrån bra. Hade bytt bort min Model S mot en E-Tron direkt om den haft 5-10 mil längre än vad den har. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.