AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
22.606

Tips på ny tjänstebil

Sida 6 av 9
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
sarli: Du har pm 😊

teafortwo: Kan förstå att du inte har någon brådska med att byta bort bilen, det finns säkert vissa som t.o.m. tycker du byter ner dig. (Gör ju iofs jag också enligt vissa)
M240i var en härlig bil som jag absolut hade kunnat tänka mig själv, snygg och med bra prestanda!!

OT:Ni är nog inte ensamma med diskussioner hur man skall gå åt Bonus/Malus...
Är personligen ganska irriterad på hur detta genomförs, kan köpa att man vill lägga om strategin för drivmedel men att även påverka lätta lastbilar där det inte finns något som helst alternativ är bara korkat!!
Enligt de uppgifter jag har fått så kommer en Renault Traffic öka i skatt med 5000:-/år... Det är faktiskt rent åt he-vete.

Sjöberg
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

F20 M140i Shadow Edition-2018 SÅLD
Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

En månad kvar till leverans av min M140i SE, man hoppas ju på att det hinner bli lite vår i luften.

///Stefan
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Stefan85: Tiden mellan beställning och leverens är alltid en dryg väntan ;-) Har du fått någon datum på när de skall börja bygga kärran?

Sjöberg
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Sjöberg: Ja det är segt fast ganska skönt om man ser till vädret. Jag har efterfrågat detta vid ett flertal tillfällen, min säljare verkar dock ha tappat intresset efter det att ordern var lagd.
Skulle vilja spika dag för upphämtning så att kag kan boka in verkstad/däck och rekond mm.
Men men det kommer bli kul :)

///Stefan
Sjöberg,

Det blev M140 SE till slut för min del.
Automat
Mineralgrå
Tyg/alcantara
Connected
Adaptiva dämpare
Parkeringspaket
Eluppvärmd ratt
Elstolar
Adaptiv LED
HiFi (byter nog till Etons uppgraderingskit under sommaren)

Hoppas på leverans i början av juni.
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
teafortwo: Den såg man inte komma ;-)
Stort grattis och väl vald utrustning, speciellt färgen gillar jag. Håller alla tummar då att den inte blir försenad m.h.t Bonus Malus. Men säljaren har koll på det antar jag?
Fick du bra pris och vad slutade förmånsvärdet på?

Stefan85: Någon ny info om din kärra?

Själv har man nu fått in bilen i landet och reg.nr, försökte fiska lite med säljaren men han visste ingen leverensdag innan de fick hem bilen men det borde vara snart kan man tycka...

Sjöberg
Sjöberg,

Jag landade på 430k efter rabatt, vilket jag är nöjd med men vet inte om det är bra eller bara okej. Förmånsvärde på 6.080kr känns okej. En minimal sänkning mot nuvarande bil.

Med produktion april/maj utgår jag från att den kan reggas innan 1/7.
Om jag får leverans senare är ingen fara. Jag åker fint på luftfjädringen tillsvidare :)

Är mest orolig för mitt körkort efter leveransen.
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Men det var väl ett bra pris, har tyvärr inte kvar offerterna jag fick på M140 men tror det låg i det häradet.
Av någon anledning fick jag dock procentuellt rätt mycket bättre rabatt på 340 än 140, frågade aldrig men det finns säkert en anledning...

Helt ok förmånsvärde, man får ju mycket kul för pengarna :-) Ja, körkortet kan nog ligga illa till med en sådan körmaskin.
Glöm inte uppdatera när det närmar sig ;-)

Sjöberg
Sjöberg,
Blir inte rabatten procentuellt större på 340i eftersom connected rabatteras med 100% till 0kr. Och M-sport rabatteras med 75% från ca. 40k till 9.900kr.
Vad landade du på i slutsumma för bilen exkl. vinterdäck?
Hade 530e Connected på kampanjen för 445k varit ett alternativ för dig?
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Ligger säkert mycket i det.
Min slutade på 474" med ett bruttopris på 560", har heller ingen aning om det är bra eller dåligt då jag inte kollade med någon annan säljare. Men procentuellt fick jag bra mycket bättre rabatt än min kollega som beställde en ny A6 så det känns väl ok.
Förmånsvärdet blev lite trist dock med dryga 7" men det kan jag leva med.

Nja, jag ville inte ha någon 5-serie eftersom jag ville downsiza efter A6:an. Är medveten om att jag nog går ner mig kvalitetsmässigt men eftersom våra kära beslutsfattare gett sig den på att straffa ut motorstarka bilar (som inte går på el) så är detta nog sista chansen att kunna plocka ut en rak 6:a utan att behöva lägga löjligt mycket pengar på bilen...
Är glad över mitt beslut, sen hoppas jag såklart att det även känns så efter att jag fått testa bilen.

Sjöberg
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Då hoppar jag in igen....

Efter A45 som tjänstebil, så har jag startat eget och har "i väntan på egen firmabil" köpt en Cayenne GTS manuell. Schysst bil, bra med plats för 3 barnstolar ibak.

Men man MÅSTE ju inte köpa bil för maxbehov. Man kan ha roligt, och hyra bil när man måste. Speciellt nu som egenkonsult.

Kikar på BMW i3s. Men har inte provkört. Utseende... Plats...
Då är ju 330e bättre, eller MB XXX 350e.

Men på egna firman, varför inte en beggad Tesla Model S?

Tankar?

Det som dök upp idag var annars Mini Countryman PHEV.

Det måste ju vara lite roligt med....
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bra kampanj på 530e nu med sportline för ~450'.
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Högt förmånsvärde på 530e tyvärr. Inte som 330e. Mini Countryman PHEV är ganska rolig men gillade inte styrningen. Provkör noga.
Jag har provkört 530e, model s och E350e, tyckte
BMW-n kändes bäst faktiskt totalt sätt. Gillar teslan starkt också men för mina behov funkar inte att ha en bil som bara åker på el, inte dagsläget i alla fall. Andra fördelar som BMW-n har är ny kaross och även kvalite. Månadskostnaden för alla dessa blir ungefär samma om man tar på företag.
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Så var den stora dagen här, hämtade ut kärran igår och har väl inte hunnit prova den så mycket än men visst är den roligare, rappare och betydligt mer spänstig än A6:an.
Tror vi kommer trivas ihop :-)

Men - hur f-n funkar Idrive med bilens Spotifyapp i hop med telefonen??! Den kopplar ner hela tiden och fungerar väldigt dåligt.
Likaså försvinner bilen från Connected-appen i telefonen en stund efter att man stannat, det kanske skall vara så med det känns lite B faktiskt.
Kollade lite på nätet igår men kunde inte hitta några svar. Kör på Android Samsung S8 om det skulle påverka.
Hela vitsen med trådlös laddning och ha telefonen i mittfacket försvinner om man måste pilla på den hela tiden.
Finns det någon som har några bra svar/länkar på detta?

Sjöberg
Android och iDrive har aldrig varit stabilt, även Ios har haft sina stunder men generellt sett så funkar det bättre. Nu är bilen så pass ny så du borde ha senaste uppdateringen, men kolla med handlaren om det kommit någon fix. I värsta fall så kan man rensa enheten och köra in mjukvaran från grunden men i detta fallet så tror jag tyvärr att du kommer få leva med det.
En enkel lösning är att köpa en enkel iphone och köra Airplay med, funkar väldigt smidigt.
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Liten uppdatering från mig. Jag har tagit leverans sedan ett par veckor på min M140i och kan bara säga woow! Sjukligt kul liten bil som imponerar både komfortmässigt och prestandamässigt. Den känns fruktansvärt snabb :)

Kanonnöjd med min spec.!

Bästa tillvalen enligt mig:
Addaptiva dämparna
Automaten
Takluckan för extra ljusinsläpp
"Ej skinn"

Nya BBS CH-R 18" monterat och i nästa vecka monteras Eibachfjädrar och förstärkningsstag bakvagn.
Bilen kommer även att få en keramisk lackbehandling.

Har inte hunnit med mer än ca 120mil men det har varit roliga mil!

///Stefan
Stefan: grattis till rolig bil! Tycker du valt helt rätt utrustning, föredrar också taklucka framför skinn stolar, tycker det ger så mkt mer känsla...
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Först och främst, stort grattis Stefan85!!
Helt rätt utrustning på bilen, hade i stort valt samma setup. ZF-lådan imponerar t.o.m på en manuell tjurskalle som mig 😀 Hur funkar din koppling Idrive+Spotify?
Eller du kör kanske iphone?

dd88: Kan ju inte vara meningen att det skall vara så instabilt? Har fortfarande stora problem med min sync mellan telefonen och bilens Spotifyapp... Så lösningen är helt enkelt i så fall att skaffa en iPhone?
Har för mig att där var ett tillval när man beställde ang iPhone och airplay eller liknande... Måste man ha det tro och i så fall går det att eftermontera?
Bryr mig inte så mycket vad jag för tfn men blir lite sur om det är ett vanligt problem som säljaren inte nämnt...
Min intryck av bilen så långt är att den är underbar men jag stör mig något fruktansvärt på detta 😭

Sjöberg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.