AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
22.600

Tips på ny tjänstebil

Sida 5 av 9
sjoberg: Då verkar det stämma - dessutom lade jag till m-sport, automat och navi till 320d för att få äpplen vs äpplen - så då blir den ytterligare lite dyrare.

Jag är inte bitter av att inte köra 335i i tjänsten, tyvärr har jag TCOregler att ta hänsyn till (vilka kortfattat skiter i miljön men skall kosta minimalt för bolaget) och det var nätt och jämnt 330e gick in där...
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Kristoffer_L: Det är fördelen med att arbeta på ett mindre företag, sådan saker blir lite mer flexibelt... :-)

Nu är i alla fall bilen beställd och som vanligt så blir det sällan som man tänkt sig och allt som oftast så är blir det en kompromiss.
Spec enligt nedan för den som är intresserad.

BMW 340i Touring
Färg 475 Safirsvart metallic
Klädsel HAAT Tyg 'Hexagon'/alcantara antracit

Utrustning, paket
7LF Model M Sport
258 Runflat däck
2PE 18" Lättmetallfälg stjärneker 400 M
3AA Takreling Blackline
431 Automatiskt avbländbar innerbackspegel
481 Sportstolar
493 Förvaringspaket
544 Farthållare med bromsfunktion
563 Belysningspaket
704 M Sportchassi
710 M Lädersportratt
715 M Aerodynamikpaket
760 Individual Högglans Shadowline
775 Individual Anthracit innertak
ZGC Connected
609 Navigationssystem Professional
6AM Real Time Traffic Information
6AN Concierge Services
6AP Remote Services
6NW Bluetooth-förberedelse Professional samt trådlösladdning av telefon
6UH Traffic Information
6WD WiFi hotspot

Utrustning, fabriksmonterad
248 Eluppvärmd ratt
2TB Automatisk sportväxellåda med Steptronic
320 Ej modellbeteckning
3DZ Utan modellbeteckning
420 Tonade sidorutor bak samt bakruta
688 Harman Kardon högtalarsystem
4FT Interiörlist Aluminium längsgående fin med Accentlist svart högglans
508 Park Distance Control (PDC) Bak och fram

Change in paket ZGC
6WB Multifunktionell instrumentdisplay

Slutade alltså med en 340i F31 auto till slut.
Lite magert utrustad men jag har tvungen att dra gränsen någonstans, min planerade budget gick iaf åt pepparn.

Tycker kombin är betydligt snyggare än sedanmodellen och sedan är det klart bra de gånger man måste lasta.
Tyvärr fanns inte F31 340i som manuell så här fanns inget val. Jag är spänd på hur jag kommer uppleva automaten efter ett tag, hoppas bara inte man tycker den gör bilen tråkig och körningen blir oengagerad. Tyckte iofs den var bra när man provade bilen men att leva med den dagligen är en annan sak...

Om man tänker framtida inbyte är troligtvis auto mycket bättre.

Min manuella A6 är idag iskall som inbyte och ligger 30" under min kollegas motsvarade auto och då har han ändå 3000 mil mer på mätaren!!

Känns rikigt bra nu och ser fram emot att byta kärra, tack för alla råd och input ;-)

Sjöberg
Verdi
sjoberg,
Funderade du nånsin på en 440i GC? Den lastar nästan lika bra som en kombi men är ju mer elegant och exklusiv.
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Verdi: Ja och nej.
Hade från början lagt en budget på ca 430" efter rabatter, nu lyckades jag inte hålla den riktigt men med en 440i GC hade jag hamnat minst 100" över om man vill ha M-pkt och lite utrustning.
Tittade lite på 430i GC, väldigt snygg och bra lastförmåga som du nämner. Hade nog kunnat få till den men där vägde 6:an över till fördel för 340i.

Följer er diskussion gällande diesel vs. el med ett halvt öga och min åsikt där är att inom en snar framtid kommer merparten av tjänstebilarna att vara hybrider/elbilar så därför ville jag passa på att köra rak 6:a så länge chansen fanns :-)

Sjöberg
Verdi
Absolut. 6:an gör väldigt mycket. Den är värd mycket mer än karossformen. Var bara att jag inte riktigt hade koll på att GC är så mycket dyrare än Touring.
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Nu när det börjar närma sig produktionsdatum för bilen så dyker det såklart upp massa frågor, finns kanske någon vänlig själ som kan komma med några bra svar/input.
Kommer ju att ha B58-motorn i min bil, vad jag kan läsa ut finns den även som 340 samt 360 hk version. Finns det någon möjlighet att ”uppgradera” med bibehållen garanti?
Värmare finns så klart inte att beställa så det blir väl att starta bilen 20 minuter innan kalla vinterdagar eller finns det någon bra värmare att eftermontera?
Har sökt en del men inte hittat något glasklart svar – skulle vilja ha bilen så att det startar med ”auto-stop” i off-läge, hur eller var kan man lättast göra det?

Sjöberg
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Starta aldrig bilen och låt den värmas upp på tomgång. Sliter enormt mycket på motorn eftersom den får gå med kall olja så länge. Uppvärmningen går mycket snabbare om du sätter dig i bilen och drar iväg direkt.

Autostopp av kräver programmering av någon utomstående. BMW gör det inte. Carly kanske?

-------
//Lövet
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Leta på hemsidan eller i tillbehörskatalogen om de erbjuder PKK till den.

Eftermontera elmotorvärmare? Starta bilen 20 min, bor du i Riksgränsen eller? Sätesvärmarna hjälper väl till att bilen upplevs varm på 5 min.

Auto-stop? Du vill alltså inte att den stänger av motorn automatiskt? Tror inte BMW får erbjuda det permanent i off-läget för då måste förbrukningssiffrorna räknas utan denna funktion och de vill de inte.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Du har inte kollat om det går att få Webasto-värmare monterad i den svenska importhamnen? Dyrt som f-n men mycket trevligt att ha.

/Masten
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Nja, sökt på "Bmw 340i PPK" men hittar inget vettigt, är kanske så att det kommer längre fram...

Angående värmare så klarar man sig säkert utan det, men det är en definitivt en detalj jag kommer att sakna. Framför allt med tanke på värmen de senaste dagarna!!

Påverkas garantier m.m. om man programmerar bort "star-stop" hos ex. Carly? Tycker själv det är en oerhört irriterade funktion!!

Sjöberg
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
Googla "340i MPSSK" så hittar du nog rätt. Ger dig 360 hk och ett fantastiskt ljud. Men smakar det så...
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
...och det ska givetvis stå "MPPSK".
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Som nämnt finns power and sound kit till B58 i 340i. Ger 360 hk och 500 Nm. Typ 30' för kittet och sen misstänker jag att bmw vill ha lite slantar för att montera.
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Tack för infon ;-)
Kollade på detta lite nu, men om jag förstår det rätt så måste man alltså byta avgassystem också? Må låta som en gnällgubbe nu men jag tyckte MPPSK-systemet lät för mycket, det tar bort det diskreta i bilen... Går alltså inte bara att programmera för att öka effekten utan nytt avgassystem behövdes för att få allt att lira, stämmer det?

Sjöberg
Hej Sjöberg,
Jag har tidigare sett tyska Lieb Engineerings produkter för att styra det aktiva avgassystemet till M140/M240.
Detta för att inte väcka grannarna då man åker hemifrån tidigt.

Produkten som styr avgassystemet integeras utan påverkan på loggfunktionen i bilens styrsystem.

Kollade nyss och ser även att det finns en billigare version som bara ändrar default-läget för start/stopp-funktionen.

Du ser mer på Länk
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Har kollat lite nu och det känns som att Carly vore vara en nyttig och billig investering.
Om jag fattat allt rätt som bör man till en Androidlur ha:
Länk
samt
Länk
Stämmer det?

Ang. M Performance power Kit så får det vänta tills jag ev. löser ut bilen och värmare för jag väl klara mig utan helt enkelt.
En bra skrapa får införskaffas!!

Sjöberg
Du får läsa testet av skrapor i senaste numret av Vi Bilägare.

Annars är
”Nachrustung f3x standheizung” en bra sökning.
Verkar finnas en hel del som fått till värmare.
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Alternativet är alltid såklart att förhandla om garaget med min sambo, men det kommer såklart att kosta... 🤣
teafortwo: Hur går det för egen del, fått någon leverensdag på X3:an än?

Sjöberg
sa
275
sarli
I4 m50 G26
sjoberg - Jag har Carly och finns i Höör om du vill.
Sjöberg,

X3an är inte beställd ännu.. sitter fast i internpolitik inför bonus malus.
Men jag bryr mig inte så mycket. Min nuvarande bil är långt bättre än X3an så jag har ingen brådska att byta.

Funderar på att köpa en 5-serie kombi (privat) till frugan och sen ta ut en manuell M240i med M Performance delar till mig själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.