|
Sida 4 av 9
|
|
|---|---|
|
Jo det verkar stämma, kollade av gammal vana på Touringen. Märkligt att line-up'n skiljer sig men jag kanske inte förstår något som vanligt. |
|
|
@sjoberg Har det funderats vidare något? :) Jag har haft mycket lika funderingar som dig. Tillslut så vägde ”nu eller aldrig” tänket över och jag har lagt en beställning på en M140i..... ///Stefan |
|
|
Jag tycker M140i blir "för lite bil för pengarna". Kommer beställa X3 på nya Connected+xLine kampanjen istället och köpa en busbil privat. Så är jag i Sjöbergs situation 2021 efter 3 års 4 cylindriga dieselknattrande. Och då finns det bara elbilar. |
|
|
Är nog inne på samma linje som teafortwo men jag förstår helt dina "nu eller aldrig" tankar Stefan85, tyvärr är man väl lite feg och orolig att den skall vara i minsta laget. MEN - Jag fullstädigt älskade B58-motorn :-) Som det ser ut nu så kommer jag försöka få till ett bra pris på 340i och se om det kan gå, kommer dock att bli ganska tunt utrustad om jag inte skall mosa budgeten helt... Men o andra sidan så ingår skapligt mycket utrustning i och med Connect och förutom det tänkte jag mig H/K, elstol med minne och M-pkt - får se vad det kan gå loss på. Manuell låda, 6:a och bakhjulsdrift kommer förhoppningsvis bli en kul upplevelse :-) teafortwo: Vad fick du för pris på X3:an? Sjöberg |
|
|
@sjoberg Jag förstår din tanke med, jag åker mestadels själv, lastmöjligheten och smidigheten med fällbara säten i M140i gör den till ett bättre val för mig. 340i Sedan är en riktigt fin bil också! Snyggare än M140i alla dagar i veckan :) En ok specad 340i går på ca 535’ efter lite förhandlande borde 470-490’ vara ett vettigt riktmärke med ett förmånsvärde på 6000-6700kr beroende på vad som rapporteras in. Länk ///Stefan |
|
|
Någonstans där hamnar jag också, en bit i från de 430" som jag satt som gräns från början... Tyvärr behöver jag ju lägga 8700:- för lack ochså eftersom vi skall ha svarta bilar och ska du ha M-pkt så utgår vanlig solid svart och man måste välja metallic :-( Tänkte kontakta säljaren på måndag och se vad han kan göra för pris, lite bra i alla fall att där är lågt pris på M-pkt just nu (9.900:-) Men det börjar i alla fall bli hög tid att beställa, vill verkligen inte han några ovändade förseningar som kommer leda till att kärran blir Bonus-Malus-smittad!! Sjöberg |
|
|
Sjöberg, var ser du att Connected kampanjen gäller även på 340i? Det tror jag inte att den gör även om det skulle vara trevligt. För då borde Connected gälla även på 440i? Jag har fått kampanjpriset på X3an, 409.500kr och några procent på tillbehören. Men jag ska inte ha så mycket tillbehör så det gör ingen stor skillnad. Akustikglas HiFi räcker för mig.. byter oftast högtalarelement till eftermarknad efter några månader. Adaptiva LED strålkastare kostar bara 3400kr i tillägg till xLine som också ingår i kampanjen. Winter pack med parkeringsvärmare känns mycket komforthöjande och finns varken till M140i/340/440. Förstår inte varför BMW tog bort parkeringsvärmaren det när det fanns i föregående modellserie, E90. |
|
|
Möjligt att jag missuppfattat men när man bygger ihop valfri modell på 3-serien kostar Connected 0:- så jag har fattat det som att det gäller samtliga. Inget jag känner är superviktigt men hade så klart varit trevligt. Ja, värmare kommer man att sakna - troligtvis mer än man tror idag... Värmare ingick tydligen till XC60 bensin men efter att för första gången provat SUV så kan man sammanfatta det lite som att jag har full förståelse för de som väljer detta men jag kommer nog aldrig skaffa det 😊 Står tydligen en 340i iofs xdrive och auto i på Förenade i Lund, man kanske skulle dit och kika en sväng 😎 Sjöberg |
|
|
Nu börjar det bli dags att ta ett beslut, står mellan 330e och 340i. Kostnaden för företaget i inköp är i stort den samma. Fördelar 330e: Mer utrustning, Automat (om det nu är en fördel...), kostar mig ca 1600:-/mindre i månaden bara i förmånsvärde, kan i stort sätt pendla gratis i och med att jag har ca 1 mil till jobbet, värmare vid elladdning. Fördelar 340i: Rak 6.a med allt var det innebär, garanterat roligare att köra, manuell låda, betydligt bättre känsla än att åka i en laddhybrid, större lastutrymme. Är oerhört kluven i detta, behöver ta beslut under denna vecka då lev. på 340i var ganska lång. Synpunkter tas tacksamt emot. Sjöberg |
|
| Vad har du fått för pris på 340i och med vilken utrustning? | |
|
1600kr/mån för att kunna åka den sista bilen med rak sexa(?) som byggs. Värt det tycker jag. Övriga extrakostnader lär bli små. 1 mil till jobbet är inget att köpa "snål" bil för. ------- //Lövet |
|
| Håller med Andreas, skulle inte tvekat en sekund utan tagit 340. | |
|
464" inkl. Travel pkt (sollucka, solgardiner, extra 12 v uttag), Safirsvart, Model M Sport pkt, Connected pkt, Eluppvärmd ratt, Tonade rutor, H/K Audio samt Elstol med minne för förare. Tycker själv jag har fått ett bra pris, eller? Nettokostnaden för 340i ligger på ca 3650:- och för 330e 2050:-, oavsett hur man vänder på det så kostar ju en bil. Sedan är ju bara frågan vad man tycker är rimligt. På 3 år blir det ändå drygt 57" i skillnad, det kan man göra mycket kul för men att kunna plocka ut en ny 340 och ha som bruksbil känns betydligt roligare än en 330e :-) Övriga extrakostnader (soppa) blir som sagt ganska små eftersom jag ligger på under 2000 mil om året inkl. alla privata mil. Dessutom är ju inte elen gratis hemma heller om man laddar... Sjöberg |
|
| 340i innan man blir tvungen att köra hybrid/el (som också är en fin bil!). | |
| Missa inte det adaptiva chassit på 340:n när du lägger beställningen :) | |
|
Har valt bort adaptivt chassi och komfortöppning mot Travelpkt, någonstans måste man dra gränsen... Jag inbillade mig att det var inte så stor skillnad mellan vanligt och adaptivt, eller är jag helt snett på det? Sjöberg |
|
|
Som natt och dag enligt mig. Men har man aldrig testat det så kan man nog acceptera stötigheten i det vanliga. Man hör ofta folk som argumenterar för att det vanliga chassit är bra och väl avstämt. Konstigt nog så har dessa sällan erfarenhet av det adaptiva.... :) Men förstår självklart att gränsen måste dras någonstans. ///Stefan |
|
|
andreas_lofgren ang. sista bilen med rak sexa. Det ryktas om att Mercedes C-klass kommande facelift kommer att få en nyutvecklad rak sexa i stället för den nuvarande V. En välgärning som förtjänar att uppmärksammas! Länk |
|
|
sjoberg: Har du verkligen inte större skillnad i förmånsvärde än 1600/månad netto för 335i resp 330e? 1600 är ungefär vad det skiljde mellan 320d och 330e (till 330e fördel) när jag valde förmånsbil för ett år sedan. Min 330e ligger på 3100kr/mån brutto för företaget men då är den försiktigt men ändå lagom specad enl följande: - M-sport och e-drive paket - Tonade rutor bak från fabrik - Hifi - Rattvärme Kostade strax över 390kkr med företagsavtal. |
|
|
Kristoffer_L: Nix, enligt skatteverket så kommer 340i landa på ca 7200:- och 330e på ca 4100:-. Detta är baserat på 85" i extrautr. för båda bilarna och ingen omfattande tjänstekörning. Vid 50 % maginalskatt bör det i runda slängar ge skillnaderna jag har fått fram. För företaget blir det ju också dyrare då sociala avgifter skall betalas på förmånsvärdet... Dina siffror verkar stämma till viss del, 3100:- brutto med den utsutningen och 2017 verkar rimligt. Specar jag en BMW 320d Sedan Connected med 25" i extra.utr. får jag fram ett förmånsvärde på 4041:- brutto. Detta gör nettokostnaden för 330e till runt 1550:- och för 320d ca 2000:-, alltså en skillnad på ca 500:-, baserat på 50% skatt. Sjöberg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.