|
Sida 3 av 9
|
|
|---|---|
Verdi |
Okke, Fast komfort får du om du köper en större bil. Orättvist att jämföra 2-serie coupe med en Passat. Du får jämföra med en 2-dörrars Polo (om det finns). :) |
| Problemet är väl att de kostar lika mycket. | |
Verdi |
Ja, en Passat GTE som förmånsbil är nästan oslagbar om man ser till cost/benefit. |
|
teafortwo: Håller med om att man får mer bil för pengarna, ett riktigt bra erbjudande faktiskt! Men för egen del har jag verkligen bestämt mig att det aldrig mer blir diesel, är så trött på dieselknack och Adblue :-) Har planerat 30/12 som bilprovardag/få in offerter och tänkte då testa M240 (Fanns ingen M140 inne), 330e (För att ställa pengar i relation till körgläjde), ev. Kia Stinger och kanske någon mer om det dyker upp. Just nu lutar det dock starkt åt 140i manuell med b.l.a. taklucka och Adaptiv M fjädring. Resterande del av famlijen är dock inte lika säkra på att det är rätt... Vi har också internt bestämt att inte ha logga på våra bilar vilket gör det lite lättrare att välja bil. Sjöberg |
|
Verdi |
Tänk efter på det där med manuell låda. Jag tänkte också att det vore trevligt och köpte en manuell M2 i våras. Men efter 6 år med automat så var det inte samma sak längre. Det som förr satt i ryggmärgen var delvis borta. Helt plötsligt kändes det lite jobbigt och klumpigt att behöva veva runt själv bland växlarna. Särskilt i stadstrafik. |
| Verdi, jag har haft 5-serie och 3-serie också. När jag bytte min 5-serie E34 mot en e39 började jag redan där märka kvalitetsbrister. Jag har varit Bmw trogen i 10 år och det gör ont i hjärtat att göra såhär men jag känner mig tvungen med tanke på vad man får hos andra tillverkare. Jag har en Volvo som andra bil som Också påverkar när man kör den i mellan åt. Vi sa att vi provar passat i 3 år och vid nästa byte eventuellt gå tillbaka till Bmw. Även volvon ska bytas någon dag, då blir det antagligen en Bmw igen även där 😉 Med vänlig hälsning, Oscar | |
| Lite långt in i tråden, men borde inte A4 med exempelvis 3.0 TDI 218 hk vara med i listan över tänkbara bilar? Känns ju visuellt fräschare än BMWs 3-serie åtminstone. | |
|
Det där med manuell vs auto går så klart alltid att diskutera, tycker själv det beror mycket på bilmodellen, storlek samt var du kör. Min enda bil med auto var en Passat med DSG, inget jag gillade alls. Hade jag varit tvungen att köra A6 igen med den motorn hade jag valt auto, känns mycket piggare och passar bilen bättre. Men eftersom jag sällan kör i tung trafik och kör relativt korta sträckor så resonerar jag som så att blir det en bil jag skall åka blir det auto men ska jag köra så blir det manuell. En M140 ska köras enligt mig 😊 Sjöberg |
|
| M140 är en väldigt trevlig bil att köra tycker jag. Busig. Men visst kommer derby ettserie 2018, eller? Kan vara br att ha i åtanke. | |
|
Derby ettserie?! Sjöberg |
|
| Det en ny. Gissar jag | |
| Jag är osäker om den nya kommer under 2018 eller 2019. Det andra faceliften som släpptes hyfsat nyligen talar ju för att det dröjer lite längre till nästa generation. | |
|
Eftersom jag vill ha leverans mars/maj så blir det den gamla modellen, dessutom ska väl den nya modellen bli framhjulsdriven om jag förstått rätt och där går den bort... Är väldigt spänd på provturen. Ni som kört båda, skiljer det sig mycket i köregenskaper mellan m140 och m240? Sjöberg |
|
|
Jag har kört både M140 och M240. Är ingen "Randy Pobst" men jag gillade M240 mer. Troligtvis mer pga utseendet än de faktiska köregenskaperna. Kan inte hålla med Okke om att någon av bilarna spårade på 18" original. Men jag har kört för korta sträckor för att få en helhetsbild. Det jag upplevde som obehagligt, mest i M140, var att bilen känns (och faktiskt är) 1-hjulsdriven. Hela bakvagnen vrider oroligt sig vid kickdown i 90kh/h innan den elektroniska bromsen får tag i det hjul som vill spinna loss. Den har för mycket effekt för att inte vara ordentligt diffad med LSD. |
|
| Ja just det. En ny menade jag. Googlade lite och det ser ut som att den kommer under 2018 som 2019 års modell. | |
|
Men plattformen till nästa generation ser inte ut att bli kompatibel med 6 cylindriga motorer. Och precis som Sjöberg och många andra gillar jag ljudet från 6:an. Blir den dessutom framhjulsdriven som utgångspunkt lär den bli precis lika understyrd som bilarna den ska tävla mot. Golf R, Audi S3/RS3 och MB A45. |
|
| Teafortwo, låter som om det var dåliga däck på bilen du körde. Jag har inga problem att få ned effekten i backen i 90km/h med sommardäck på torr väg. | |
|
Har varit iväg och provat lite nu, testade som sagt en M240. Den är inte aktuell men jag ville prova motor och drivlina från M140. Intrycken jag har fått är väl lite som så: 1-serien är väldigt liten (surprise...) Automatlådan kändes mycket bra B58 motorn kan vara en av de bästa 6:or jag kört, underbart ljud och kraft genom hela registret. Men jag måste erkänna att det känns sådär att lägga 450" på en 1-serie även om den är kul. Som det känns nu är 340i en vettig kompromiss, kommer behöva gå ner lite på utrustning för att det inte ska dra iväg för mycket men samtidigt så får man rätt mycket mer bil för pengarna... Utrustning som jag "måste" ha förutom std är: HK Audi Elstolar med minne Svart metallic Tonade rutor M paket Även om automatlådan var toppen lutar det åt en manuell, det känns mer äkta på något sätt. Sedan funderar jag på Sollucka och Adaptivt M chassi, några andra förslag? Sen undrar jag vad det är för skillnad mellan motorn i 140 och 340, skiljer 14 hk och 50 nm 3nligt spec. Inget man direkt märker men kul att veta varför... Sjöberg |
|
|
Manuell låda till 340i verkar inte finnas vad jag kan se. Det adaptiva chassit är en trevlig funktion som jag gillade på min F31, inte helt nödvändigt kanske men vilket tillbehör är det? Om du har utrymme att kryssa för de adaptiva LED-ljusen så är de riktigt bra tycker jag och snyggt dessutom. |
|
|
Om jag fattat det rätt så finns manuell till sedan men inte till kombi. Sjöberg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.