|
Sida 2 av 9
|
|
|---|---|
|
Och Guilia Veloce skulle jag försöka glömma direkt. Min kollega har den och jag upplever inte att den är anpassad för svenskt klimat. Immar igen totalt bakom b-stolpen vis minsta duggregn om man inte har defroster och full AC påslaget. Snygg bil men jag skulle verkligen undvika. |
|
|
teafortwo: Välkommen till forumet. Intressant att det är fler än jag som tänker lite mer kul och kanske då lite mindre praktiskt. Är ändå lite nyfiken på Alfan, har haft några innan så jag vet att där är ofta - hur ska man uttrycka det "förbättringspotential" på kvalitet och konstruktion... Där finns ju ett AC-uppgraderingspaket som även då ger bakre AC-ventiler, det kanske kan råda bot på imman bak b-stolpen? Har din kollega andra synpunkter på bilen, fler brister eller något han tycker är bra? Köper man Alfa så får man vara beredd på att vissa saker är sådär, dock är känslan att ratta Alfa underbar. Men det är klart, man accepterar ju inte vad som helst, det är trots allt en ny bil man talar om! Av ren nyfikenhet, vad gör att du väljer bort Audi? Personligen hade jag kunnat tänka mig S3 men den finns inte med förarstol med minne, eftersom min sambo är kortare och kör ungefär lika ofta som jag blir det ett fasligt justerade annars. Dessutom så blir att man orkar aldrig ställa in sätet ordentligt utan sitter mest halvdant hela tiden… Så vad lutar det åt för egen del? Jag är bara kluven just nu. Sjöberg |
|
|
Sjöberg, Tack. Jag har läst här ett par gånger men inte haft anledning att skapa konto. Min kollega är heelt såld på Alfan så jag tror inte han ser några brister alls med den. Utöver imman på rutorna var baksätet riktigt okomfortabelt. Jag satt 2x 30mil samma dag och det gör jag inte igen. Jag delar upp bilar i två grundkategorier. Ca. 2-liters motor Ca. 3-liters motor Audi S3 hade jag från 2007-2010. Superkul bil! Både S3 och Golf R är snyggare än M140i men 2-liters motor känns så trist. I sådant fall RS3! ..men den börjar på 550k vilket är för dyrt. Från nästa modellgeneration av BMW 1-serien (och därmed även 2-serien) ändras mest troligt plattformen och 6 cylindrar försvinner som motoralternativ. I kombination med de nya reglerna för förmånsvärde där den koldioxidbaserade fordonsskatten blir mer synlig i förmånsvärdesberäkningen är det här sista gången man får chans att njuta av en 6-cyl busmotor som "vanlig" anställd. Jag ska byta bil juni/juli 2018 men med tanke på hur mycket min arbetsgivare kan spara över 3 år på att jag beställer en bil i god tid med garanterad leverans innan 1 juli så tycker jag mig ha ett bra förhandlingsläge. Den A6 Allroad 218hk som jag har är helt fantastisk! Luftfjädringskomforten, tystnaden på 19" och accelerationen. Mest tack vare ett besök hos Stertman Motorsport i Nynäshamn (340hk / 680nm). Och jag fick bilen på kampanj för 450k efter rabatter. Men jag kan inte byta till en exakt likadan utgående modell 2018 när den nya A6 C8 mest troligt kommer hösten 2018. Dessutom har Audi infört något hårdvarulås så motorn går inte att mappa längre, så med en ny bil backar jag 122hk ner till 218hk igen. Kluvet.. jag absolut. Shortlist idag. Kia Stinger BMW M140/M240 BMW 335xd sedan |
|
| Ska du ha något roligt så tror jag inte där finns mycket som tar en BMW M140i för under 500k. Vill du ha något större så hade jag köpt Mercedes C eller Audi A5 sportback men då får du ingen rolig bil. | |
|
teafortwo: Har ungefär resonerat likadant, hur som helst så känns det som att elhybrider/elbilar kommer ta över som förmånsbilar i förlängningen så vill man ha något med lite motor i och som låter så bör man nog passa på. Lägger ett pm till di förresten. Fredde123: Precis, vill gärna "downsiza" från A6:an Sjöberg |
|
|
Jag provkörde en Chevrolet Camaro V8 idag. Måste säga att det var en OTROLIGT kompetent bil. Det ställbara avgassystemet går från tyst till avgrundsvrål beroende på körprogram. Det ställbara chassiet går från hård bankörning till landsvägskomfort med ett knapptryck. Mitt samlade intryck är att den placerar sig långt över M240 (och även M2) körglädjesmässigt. Interiörens finish möter inte riktigt mina förväntningar. Stolar, dörrar, ratt, växelspak och reglage är av hög kvalitet,. men mittkonsolens plast ser lite billig ut. Enligt mig är den här bilen ett kap för 497.000kr! Men... Chevrolet Europa har inga ramavtal med 10% rabatt för juridisk person. Bilarna verkar säljas ändå, till fullpris. Att Camaron saknar 10% prutmån för juridiska köpare gör att den hamnar rätt långt över de "480.000kr före rabatter", som var trådens utgångspunkt. |
|
|
Även om det hade varit skoj med Camaro och jag hade säkert kunna "knö" in det på något sätt så kanske det hade varit lite väl iögonfallande hos våra kunder. Bilen måste (tyvärr) också utstråla en viss typ av företagande, det är mina egna åsikter i alla fall... Har dock fastnat lite på M140i nu. Tror ni där kan bli något värde i dessa sen, menar att jag alltid möjligheten att köpa ut bilen efter leasingtiden och eftersom man kör väldigt lite så kommer man ha en lågmilare med perfekt historik och en kul bil att bevara. Vilken utrustning skall man då ha, jag lutar lite åt manuell personligen eftersom körningen blir mer aktiv om man är mer med. Vad tror forumet, kommer M140i bli något för framtiden och hur skall man i så fall utrusta den? Sjöberg |
|
|
Om du pratar samlarvärde kommer det ju efter 20 år tidigast så det känns lite vanskligt att kalkylera med detta redan från start. Skulle också valt manuell. Mer ovanligt, bättre hållbarhet, billigare underhåll. ------- //Lövet |
|
|
Fast ev. samlarvärde är inget som direkt jag räknar med men jag undrar egentligen bara om det kan komma att bli så. Vissa bilar når en "kultstatus" och andra inte, så frågan är om M140 kan tänkas bli en sådan eller den kommer vara en mängden om 20 år? Sjöberg |
|
Verdi |
Att köpa en bil och "bevara den för framtiden" kan man väl göra. Men då ska det vara något betydligt mer speciellt än en M140i. Däremot kan du ju köpa en och njuta av själv i många år. Oavsett hur mycket den är värd i andras ögon... |
|
En manuell M140i med BMW M Performance LSD kan nog behålla bra värde över tid. Mest förutsatt att den blir den sista 1-serien med 6-cyl motor, vilket allt lutar åt. - Mineralgrå eller svart - Cognacsfärgat skinn - Innovation pack (med adaptiv LED) - HiFi eller H/K (vilket av dem tror jag inte spelar så stor roll) - Adaptive suspension Inte tacklucka! Och navigationen skulle jag inte lägga mycket vikt vid. Om 10 år kommer den kännas lika omodern som ett 8 bitars Gameboy gör idag. |
|
|
Sen ska jag inte spåra ur med mina amerikanska bilar igen men Ford Mustang 2018 är ju en riktigt bra facelift. Ford ger dessutom rabatter till juridisk persion. Lutar åt 470hk med V8 som låter magiskt! Men någon låg profil tjänstebil är det inte direkt.. |
|
|
BMW M Performance LSD måste eftermonteras va? Varför ej sollucka? Nä, personligen kunde strunta i naiv men den ingår i ett paket som ändå känns lite prisvärt. Sedan hade jag nog i så fall tänkt välja alcantara/tyg, annars är det som jag hade tänkt mig. Snabb fundering bara teafortwo, tycker inte era kunder det är märkligt val av tjänstebil med en Camaro eller liknande? Sjöberg |
|
|
Sjöberg, Frågan om PK bilar i Sverige är svår. Du kan få en en Volvo XC90 för 502k -11% dvs. 446k. Personligen tycker jag inte att den bilen är PK hos t ex. kommuner och landsting men 446k är ett PK pris för en tjänstebil om den smälter in. BMW 520d med tygklädsel, bakhjulsdrift och 20" fälgar kostar bara 420k men ser inte så PK ut. Så varför är Mustang mindre PK? Enligt mig handlar allt om hur tränad kunden är.. Någon som har koll kommer digga en Mustang likväl som en M140i. Någon som inte har koll kommer tro att 520d med 20" är en M760i |
|
|
teafortwo: Förstår hur du menar, jag tycker själv det är en svår balansgång men eftersom vi kör med logga på bilarna har tycker jag själv att gränsen går vid 18" fälgar och dubbla utblås bak. Men det är en typsikt fråga där "sanningen ligger i betraktarens ögon". Men jag undrar fortfarande, varför ingen sollucka? ;-) Sjöberg |
|
|
Sjoberg: Sollucka på sportbilar är ju negativt. Mer vikt högre upp i bilen, sämre takhöjd (problem om man är längre och ska använda hjälm). Om man specar en version med LSD, manuell så är det nog så att den målgruppen inte uppskattar taklucka i nästa led. Personligen gillar jag inte taklucka, men på en bil som M140i spelar det knappast någon roll, om man inte är extremt lång och får problem med utrymmet även utan hjälm... |
|
|
Nä, det var lite så jag tänkte också. Kan förstå att man väljer bort taklucka om man specar en verklig sportbil. Som jag ser det så är M140i mer en kul liten std-kärra med skapliga fartresurser, dock låter motorn bra så därav vore en taklucka ett bra tillval. Sjöberg |
|
|
Hej! Jag kommer lämna Bmw helt vid mitt byte nu och gå över till VW Passat laddhybrid. Där får man väldigt mycket för pengarna. Jag landar nästan på samma pengar som min 2-serie fast med mycket trevligare utrustningslista. Haft 2-serie i snart 3 år som tjänstebil och rekommenderar verkligen inte bilen. Den är häftig när jag och frugan tar en sväng själva för ärenden MEN med ungarna i svär man hela tiden för hur otymplig den är. Den bullrar som tusan, regnsensorn är skitkass om man jämför med mina äldre Bmw. Klimatanläggningen är trög. Den drar onödigt mycket diesel och spårar på vägarna även med nya däck. Orolig vid halt väglag. Ja listan kan göras lång och den har gjort att jag tröttnat på Bmw efter 10 år som förare av Bmw. Förr fick man kvalite och bra komfort med gedigen bra fungerande utrustning. //Oscar |
|
|
Hej kör själv nya passat 2,0tsi med golf gti drivlina. Väldigt nöjd ,grymma stolar och en underbar motor. Anonymt utseende med prestanda tilltalar mig. 301 hk med steg 1 för den som önskar. |
|
|
Sjöberg, nu finns ju 335dx sedan med M paket för 447'kr Den får inte samma skönsång som M140i men känns betydligt mer kompetent som tjänstebil. Har du hunnit beställa? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.