|
Sida 1 av 9
|
|
|---|---|
|
Kommer till våren att byta in min Audi A6 Avant mot något förhoppningsvis roligare. Tänkte höra om man kan få några matnyttiga tips här innan man börjar besöka handlarna. Följande har jag själv tänkt mig: Roligare att köra, har inte något behov av en stor bil längre men måste ändå tänka på att jag skall kunna representera företaget i tjänsten så någon "20-års bil" funkar dåligt. Har ett barn med barnstol så det måste funka - dock har vi inget barnvagnsbehov längre. Ingen diesel som det känns nu. Kör ca 2000 mil per år. Vill gärna ha elstolar med minne eftersom min sambo nyttjar bilen ungefär lika mycket som mig. Bra ljudanläggning, har Audis Bose idag och vill gärna ha något likvärdigt i alla fall. Gärna adaptiv farthållare om där är automat, annars är det inga krav. Hade tänkt hålla mig under ca 480" exkl. rabatter. Gör såklart inget om den blir billigare men där ligger min smärtgräns. Tack på förhand. Sjöberg | |
Verdi |
330e om det ska vara BMW. Antar att 530e inte får plats i budgeten. Men med lågt förmånsvärde kanske du kan öka budgeten lite och ändå få en ok månadskostnad? Annars vore kanske en Kia Stinger rolig även om den är lite dyrare än du tänkt dig? Snygg, snabb, fina garantier och med BMW-touch. Länk Intervju med Albert Biermann "Så ska Kia få samma körglädje som BMW": Länk ps. Kias chefsdesigner sen 2006 heter Peter Schreyer och är hjärnan bakom Audi TT. Länk Han är en stor anledning till att Kia numera ser riktigt fräscha ut. Lite roligt när man läser kommentarer på artiklar om Kia att de "härmar" tyskarna. Ja, det gör de väl på sätt och vis. |
|
Har kollat lite på 330e men tyvärr så har jag inte fastnat för den. Laddhybrid är ju lockande så till vida att man kan komma ner i förmånsvärde en hel del. Samtidigt så kommer väl regeringen som jag har förstått det att rejält höja förmånsvärdet för "koldioxidintensiva" bilar som registreras efter 1/7 2018 d.v.s mer eller mindre tvinga folk att välja laddhybrider eller liknande. Det är en anledningarna till att jag denna gång kommer välja fossildrift, framöver kommer det bli betydligt dyrare. Men Kia kan kanske vara intressant, utseendet tilltalar verkligen!! Men även om jag inte är överdrivet märkesbesatt så känns Kia lite sådär när man i stort sätt har möjlighet att välja märke. Men om den har kommit ut till vintern skall jag definitivt prova en. |
|
Verdi |
Jo, men du får en 6-cylindrig motor, bakhjulsdrift och 370 hästar i en riktigt snygg och praktisk kaross för pengar som hos BMW räcker till en 520d typ... Visst, en 520d är nästan hundra tusen billigare i grundpris men börjar du plocka på lite utrustning så ska du se att det snart är jämnt skägg. Verkar vara en rätt stor bil med rymligt baksäte och stort bagageutrymme. Utan att för den delen vara en "tråkig kombi". Jag tror Kia är ett märke på väg upp. Asiatiska bilar brukar ju vara hållbara och bra ihopskruvade. Sen har de ju 7 års nybilsgaranti också väl? Lägger man till designchefen från Audi och "körglädjekompetens" från M-avdelningen så kan det inte gå fel. Men visst, en Kia-nyckel på bardisken ser inte lika bra ut som en Porsche-nyckel. Så är det ju. :) |
|
Kia var tredje mest sålda märke i september och har helt klart en del intressanta modeller. Jag har funderat lite på Optima Sportswagon som man får för nästan samma pengar som min 118d. Jag har tänkt svänga förbi någon dag för att provköra till att börja med. Antagligen försvinner väl det intresset då :-) Men 118d är ingen bil med direkt körglädje heller förstås. Är dessutom lite less på BMW efter strulet med 540i. /Anders |
|
| Två kollegor har nyligen fått ut sina Optima SW pluginhybrider. Provade den ena och de känns väldigt väl ihopskruvade. Som vanligt sitter inte reglagen riktigt lika bra placerade och självklart som i en BMW, men totalt sett känns de som "en riktig bil". | |
|
Om man inte behöver ansvara för andrahandsvärdet får man ju mycket mer för pengarna hos andra märken än BMW, Audi, Mercedes mfl. Fick jag välja fritt hade jag tittat på Alfa Giulia, Jaguar XE mfl ------- //Lövet |
|
|
340i hade varit ett av valen. |
|
Verdi |
Absolut men 340i är väldigt dyr och dessutom en utgående modell. En 440i Gran Coupe är annars en väldigt fin kompromiss mellan utseende och funktion om man har råd. |
|
Fick faktiskt chansen att prova en Alfa Giulia Veloce, egentligen skulle jag gärna vilja säga att det är bilen med stort "B". Tyvärr kändes den ganska tveksam kvalitetsmässigt och motorn lät inget kul tyckte jag, men körkänslan var verkligen toppen (som det brukar vad det gäller Alfa...) Men det är lite som att hjärtat säger ja men huvudet nej... Vill inte välja fel en gång till. A6 är en oerhört välbyggd bil men den har varit helt fel för mig, vilket har gjort att jag räknat ner inför nästa bilbyte i snart 2 och ett halvt år. Har tittat lite åt 340i hållet, den raka 6.an låter helt underbart!! Är lite nyfiken på hur den är med resp. utan automatlåda samt med eller utan xdrive. Någon som vet här? Sjöberg |
|
|
3-serien känns "gammal" nu tycker jag. Jag hade en 320d GT som hyrbil en helg via Sixt (som för övrigt har väldigt bra helgpriser och mkt välutrustad bil för 1100 kr o fria mil med navi, panorama, M-sport mm) men rätt trist att köra men vi körde långkörning så där vande man sig. Men skulle inte köpa en sån nu. Men nya trean lär dröja till 2019 som det verkar för det verkar inte finnas mkt news ute om en ny som skulle hinna komma 2018. Det som isåfall skulle locka där är de priser som nu börjar tryckas ner rejält i %. /Anders |
|
|
/Anders... För dig känns väl nästan allt gammalt? |
|
|
? /Anders |
|
|
A4 g-tron Länk A5 SB 2.0 TFSI VW Golf GTI (rolig och bra) |
|
|
Efter lite funderande har jag nog kommit fram till 4 olika modeller, kommer givetvis prova för att se vilken som känns bäst men jag tänkte ändå kolla lite här vad folk har för åsikter. Vill inte att bilen "ska sticka i ögonen", dels eftersom staden där vi finns inte är så stor men jag kommer även köra rundor med företagets logga. Följande har jag tänkt mig kolla närmare på: - Kia Spyder GT - Alfa Romeo Giulia Veloce - BMW 430 Gran Coupé, vet ej manuell eller automat än. - BMW M240i Manuell (Tror dock denna är för liten...) Hade varit kul att höra folks funderingar på ovan. Sjöberg |
|
|
6-cyl går först. Alltså M240i (eller 430d eller Kia Stinger). De 4-cyl versionerna är körgladare men knappast bättre än din nuvarande A6. 340i sedan manuell RWD är i särklass bästa alternativet. |
|
Verdi |
Kia Stinger skulle nog sticka i ögonen om det stod BMW/Audi/Mercedes på den. Men är det ett Kia-märke så tror jag det är lugnt. Jag hade nog valt en M140i istället för M240i. Billigare, fyra dörrar, större bagage och mer anonym. |
|
Verdi: Vad tror du om 430 och Alfan då? Har så svårt för M140, tycker den har formen av en sko på utsidan. Där tycker jag Audi S3 är bra mycket snyggare men smaken är ju delad... Sjöberg |
|
| Alfan är ju superhärlig och hade jag inte avslutat tjänstebilsåkandet, hade det lätt blivit en Giulia. Det enda jag kanske kan tänka mig är att den pigga styrningen kan bli lite enerverande på långkörningar. | |
|
Kul att någon kollar på exakt samma (ganska opraktiska) tjänstebilar som jag. Jag ska också byta in en A6 Allroad till våren och finner det svårt att hitta en bil jag blir nöjd med. Stinger GT är ju svår att bekräfta eftersom den går att prova först i november men 514k + 8k för metallic — 12% blir ju onekligen prisvärt. Jag har provkört både M140 och M240. Coupen känns bättre. Den har både längre hjulbas och större spårvidd. Dock lite obbigt när ett av barnen inte kan ta på sig bältet själv ännu. 340 var också kul men inte alls lika kul som M240. Praktiskt med fler dörrar dock. 330e är jag inte alls intresserad av. 330d xdrive ger långt mellan tankningarna och kan vara en kompromiss. Camaro V8 Aut är också ett alternativ för mig men generalagenten verkar inte bry sig om rabatt till juridisk person. Bilarna säljs ändå. |
|
|
Det som känns mest jobbigt är tanken på en knattrande 4 cylindrig diesel. Volvo S/V90 T6 är bra prissatt och skulle också vara ett alternativ om inte vridmomentet var så lågt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.