AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
702

cd växlare sony till e39

pato
BRL säger att en CD-Växlare SONY CDX-444RF
skulle passa till min bil.
Men, får man glömma rattstyrningen.
Finns det någon som har testad den har varianten? Hur är med ljudkvalitet? Blir snygg i kontrollpanelen?
finns en annan lösning som är bättre?
Tack!
pato
BRL = Bilradiolagret www.brl.se
Hej,

Det man gör med den cd-växlaren är väl att man får den att generera en radiosignal på tex 88MHz, och sen får du ställa in en radiokanal på denna frekvens, och lyssnar alltså på cd:n där. Eller? Betyder väl att ljudet inte blir lika bra som "vanlig" cd, men det är väl bättre än att inte ha nån cd alls.
Sen får du väl en extra display (till cd-växlaren) som du kan sätta lite var du vill i kupén. Originalstereon sitter kvar och används som vanligt, dvs knapparna på ratten kan du använda precis som idag, men för att välja skiva/låt får du använda den nya displayen eller fjärrkontroll.

Funderar på att göra på detta sätt själv, men jag har inte övertygat mig ännu...

/Micke
pato
vad då sämre ljudkvalitet få man stereo eller mono
blir det störningar?
tänkte också koppla till en DAS baslåda med slutsteg
som BRL rekomenderar. Vad tycks?
Att det blir sämre ljud beror väl på att cdväxlaren genererar en radiosignal, vilken stereon sen tar emot just som radio... du får alltså radiokvalité på ljudet och inte cd (Borde dock bli helt utan störningar). Stoppar du istället i tex BMW:s original-cdväxlare så tar stereon emot signalen på cd-ingången vilket bör ge bättre ljudkvalité.
Men det kanske är helt ok ändå, jag har inte provat, så jag vet inte.
Tala gärna om ifall det blir bra eller dåligt.

/Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.