|
|
|
|---|---|
|
Är de nån som kan dela medsig av erfarenhet med förgasarturbo om man har en gammal bil med förgasarmotor blir de enklare att bara turbokonvertera eller ska man konvertera till insprut oxå? är inte ute efter några extrema hästkrafter men några... tack på förhand mvh erik O==00==O 2002 rullar fetast | |
|
Om man bara får tag i någon som kan justera in förgasarna rätt så tror jag inte det skilljer så mycket på insprutning och förgasare ! Titta bara på Nicke Bloms Ascona ! Han har ju dubbla förgasare och den går ju väldigt fort =) Fast om du ska turbokonvertera en förgasarmotor så är det ett "måste" att få tag i ett par Dellorto eller Weberrar som är trycktätade, eller så får man konstruera en tryckbox över förgasaren ! Om du använder sökfunktionen så tror jag att du kan hitta lite info om detta ! Annars så får du gå in på www.zatzy.com och använda sökfunktionen så hittar du flera inlägg om detta ämne ! _____________________________________ Länk |
|
|
OK tackar för svaret... ska man trycka eller suga? vilket blir lättast? O==00==O 2002 rullar fetast |
|
|
gör de nån större skilnad om man har dubbla eller enkel respektive 40:or eller 45:or? O==00==O 2002 rullar fetast |
|
|
Lättast är att bygga ett sugsystem. Det finns dock ett par stora nackdelar med denna layout. 1. Luft/bränsle blandningen sugs genom turbon vilket hettar upp den väldigt mycket. Det går visseligen att montera IC efter aggregatet men då kondenserar en del bensin i den = viss effektförlust. 2. Avståndet mellan förgasare och motor blir rejält långt, vilket medför en KRAFTIG fördröjning av gensvaret vid gaspådrag. Särskilt vid låga varv då gashastigheten är låg genom insugssystemet. Tänk dig själv: Montera förgaren så nära turbon som möjligt för att förkorta vägen till förbränningsrummen, men inte för näga pga. upphettning. Kanske min. 30 cm ifrån med rejäl skiljevägg. laddningen skall ta sig därifrån genom turbon och sedan fram till fronten av bilen om man har IC, genom denna och sist upp till förbränningsrummen. Det kan lätt bli en resa på två till tre meter. Skall du ändå bygga ett system så satsa på ett par riktiga tryckförgasare... Tycker iaf. jag!!! 4wd is king |
|
|
OK e dellorto o weber förgasare tryckförgasare? ska man ha dubbla eller enkelförgasare? 40:or eller45:or? O==00==O 2002 rullar fetast |
|
|
Pröva ringa Perre på tel. 08-711 06 87 (bil och motorteknik). KIF |
|
|
SAtsa på Dellorto, de är enklare att hålla på med och har bättre lågfartsdelar. Går att få snuskigt bra inställningar med förgasare om man vet vad man gör. Skillnad i effekt är inte stor... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.