|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW 52 -94 och har problem med HC (även dom andra värdena) värdet på den. Har sett att många har samma problem och det finns en uppsjö av tips. Första bes så låg den på 300! Jag bytte Lamdan på den för jag och verkstan trodde nog att det var den som krångla, bytte den och fick ner CO m.m och även HC värdet men den gick bara ner från 300 till (pendlar mellan) 130-180. Jag pressade ur den riktigt en gång och svängde in på firman och då låg den på 8 så då trodde jag att det var klart, men när jag kom till bes så var den uppe i 130-180. Tyvärr så hade jag ingen möjlighet att pressa ur den innna utan den bes efter normalkörning. Har nu även bytt olja och tömde den på all bensin och sopade i 5 liter miljöbensin plus 3 flaskor k-sprit men inte ens det hjälpte. Har hört att det kan vara ventilstyrningarna som börjar ge sig men det får jag olika bud på för den rycker inget vid start t.e.x och personligen så tror jag inte på det felet heller. Så om nån har fler tips så är alla tips välkomna. | |
|
Kan du inte be om att få varmköra några minuter själv när du besiktar? Så lyckades jag få igenom min 325-E36 förra året. -------------------------------------------- Länk |
|
|
Kolla upp jordpunkterna på motronicboxen. Kompisens M3:a hade problem med HC värdet och körde diagnos på den och det konstaterades att jordningarna till Motronicen var dåliga. Han drog nya jordkablar till boxen och felet försvann. Det går att Ohm mäta direkt på boxen. I regel är det dom bruna kablarna som är jordpunkterna. Jämför jordarna ska vara i princip 0 ohm. Vi drog nya jordar parallet med dom gamla och sedan har det fungerat. Det är med öl och whisky som med bilar, ibland häpnar man över vad andra väljer! |
|
|
Det som brukar medföra hög Hc är: Dålig Lambdasond Dåliga Tändstift Dåliga Tändkablar Kolla att elektrod avståndet på stiften är ok, beroende på stift så kanske det inte går att ändra. Dåliga tändkablar kan ställa till med detta också eftersom stiften ger dålig gnista. Det resulterar i mer oförbränt bränsle och Hc stiger. BMW's tändkablar är ju lite udda, kan det kanske vara en eller flera tändspolar som inte ger ordentlig knuff? /Spockan |
|
|
Har haft lite funderingar på just tändstiften och var på gång att byta dom i dag men tyvärr så hade firman bara 4 stycken hemma, får nog kanske be att han tar hen 2 till så man kan testa om det hjälper! Tack för tipsen så länge och har ni mer att komma med så hojta gärna till, för det här felet verkar som om man får byta sak för sak för att fixa! |
|
| tjena ett hett tips e å köra invändig motortvätt(finns på typ mekonomen)..å sen slå på ny olja.att bara byta oljan funkade inte för mej dete motortvätten som gör susen...se även över tändstift.å luftfilter...mvhwirre | |
|
kolla vevhusventilationen slangen brukar bli täppt. som sitter på ventilkåpan. |
|
|
Ett till tips är att byta till en tjockare olja,kan eventuellt hjälpa HC-värdena en bit nedåt..En tunn olja "smiter" lättare ut än en tjock.OM du nu kör på en i sammanhanget tjock olja. Mvh Janne. |
|
|
I sammanhanget TUNN olja skulle det vara. Mvh Janne. |
|
|
Det finns risk att du har en felaktig insprutare som inte stänger eller har defekt sprutbild. När cylindern matas med fel mängd bränsle ger detta ett högre HC-värde som påverkas ganska lite av K-sprit i tanken. FRED |
|
| Felet kan vara felinställda kamaxlar. Så ver det för mig. Firman som ställde in kamaxlarna använde fel jiggar. | |
| Tack för alla tips, har turligt nog hittat felet och det var inte stort kan jag lova. Bestämde mig för att byta tändstift och då hittades felet. I ena hålet där tändstiften sitter i hade det läckt in olja så att hela tändstifet var under olja och därmed så har den tydligen missat lite hela tiden. Så nu gick den igenom med 50 i HC....Gud va skönt!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.