AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
477

Pris på akmkedja ?

Ke
59
Kempa
M5 -91
Tja
Nån som vet vad en kamkedja med tillbehör kan kosta på en höft? Den ska sättas dit i en M5 -91.
Vart bör man köpa dessa prylar för att få de billigt?

/// Riktiga motorer suger ///
tja.. kamkedja ca. 1200kr
kamkedje spännare ca. 450kr måste bytas
finns på bildels importen i uppsala
Ja
145
James
M3E30 -90
325-88
E60 525i
Köp på BMW
PS
Glöm inte glidskenorna de är viktiga att byta oxå.
RafkoM3
JAmes:
Hej hoppsan--->Ska du byta dina glidskenor oxo???
Sover du redan???

/M3 E30(TIC)
Länk
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Jag bytte alla slitage delar, kammkedja, oljekedjan och kedjespännare till den, kammsträckare plus den lilla uppe i toppen, övre skenan, packbox, nållagret till kugghjulet i toppen och en annan skena som håller kedjan på plats. Allt detta gick på ungefär 3500-4000:- på BMW, varför snåla när man kan få org. delar till ett hyfsat pris.
Till en M5 -90

MVH: Andreas
Ke
59
Kempa
M5 -91
Andreas/Zander:
När jag snackade med BMW i Borrköping sa de att sist de bytte kamkedja på en M5 så började priset vid 20000:-.

Var bytte du dessa delar, dvs i vilken stad?

RafkoM3
KEmpa:
Jobbet kostar nog en del, men delarna kostar vad ZANDER skriver.

/M3 E30(TIC)
Länk
Ke
59
Kempa
M5 -91
När det gäller jobbet så vet jag en kille som jag kan ta hjälp av.
Att jag tjatar om priser hela tiden i mina inlägg beror på att jag vill veta vad jag kan gå med på att betala. Vill ju inte bli lurad.

(Det ska Norrköping i ovanstående inlägg, men det har ni nog redan fattat.)

Därför att priset varierar kraftigt beror på att vissa "vågar"länka i den nya kedjan därför blir de mycket billigare än att ta isär halva framkanten på motorn o lägga på kedjan som man gör ifall där hade varit rem.så leta upp någon duktig som kan länka i den.
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
zander:
det låter billigt för alla de delarna??
någon som vet vad de grejerna kostar till M3 E30?
har hört att bara glidskenan (den största) kostar runt 2000:-!!?

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

"BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an"
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Kempa:

Det att du säger det kostar 20000:- på BMW för att få bytt, det kan stämma, men då är det jobbet som kostar, för du måste lyfta toppen, med andra ord, då springer priset, men kostnaden på slitdelarna stämmer och det är i Helsingborg på BMW som dem är köpta.
Jag bytte mina slitdelar själv. Varför lämna in om man kan göra det själv, inte svårare än att byta på en Opel Omega 2.4, min bruksbil då...

Fredrik Larsson:

Glidskenan kostar säkerligen så mycket. Både den lilla och stora glidskenan till M5:ans kamkedjetryckaren runt 3000:- sedan kostar det andra spotstyver. Jag kollade upp mina kvitton och priset hamnar runt 4700:-. Hade lite fel, men bara på 700 som jag skrev tidigare. Detta innefattar då stora och lilla skena, en skena i toppen, skenan på sidan, nållager till drev i toppen, kamkedja, oljekedja plus sträckare.

MVH: Zander
RafkoM3
Zander:
Man behöver inte lyfta toppen för att byta kedjan.
Men halva framsidan måste bort, som bröstkåpan och vattenpump, tror även oljetråget oxo.

/M3 E30(TIC)
Länk
Ke
59
Kempa
M5 -91
RafkoM3:
Jag håller nog med dig, snackade med en kille som bytt ett par kamkedjor, han sa att man fick riva bröstkåpa å så, men inte lyfta toppen.

Ke
59
Kempa
M5 -91
Kollade lite priser på Mekonomen, vad sägs om...

KAMKJEDJA 570:- ( BESTÄLLNINGSVARA)
KEDJELÅS 25:- ( BESTÄLLNINGSVARA)
VENTILKÅPSPACKNING YTTER 237:- (BESTÄLLNINGSVARA)
VENTILKÅPSPACKNING INNER 3ST A' 37:-( BESTÄLLNINGSVARA)
SPÄNNARE 364:-( DOCK SLUT PÅ HUVUD LAGRET)
SPÄNNSKENA 1323:- ( DOCK SLUT PÅ HUVUDLAGRET)
...vilket ger ett total på 2630:-, inte så farligt.

Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Kempa:

Min kedja var hel och inte med kedjelås, vet inte men jag tycket det känns mycket bättre utan kedjelås...
Förklara gärna om du kan hur dem har gjort när dem bytat skenorna och då menar jag alla skenor? Det är bara den högra som inte går utan att toppen är av, de andra går på lätt, men dem kanske inte har bytat den styrskenan.

RafkoM3:

Jag fick iallafall lyfta toppen för att kunna få på den ena styrskenan till kamkedjan som sitter på höger sida. Den går så pass långt upp så man kan ej få på den utan att ha sönder skenan och man kan inte heller försöka att skruva ut styrpinnarna för där ska sitta plastbussningar över sexkantsfattningen.

RafkoM3:

Är det inte du som oxå var i garaget när jag monterade ihop min M5 motor i Malmö? Du har en vit M3 som är lite modifierad?

Zander
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Kempa:

Förresten, där sitter två spännskenor till kamkedjan som arbetar ihop, så du tänker på det.

Zander
RafkoM3
Zander: Jo det är sant-> för att byta styrskenan måste man lyfta toppen, men inte för att byta kedjan.

Japp det är jag som skruvade ihop dina överfall ;)
Har du startat motorn än?

/Rafko

/M3 E30(TIC)
Länk
Ke
59
Kempa
M5 -91
Nån som har en verkstadshandbok, och som har lust å vara lite hygglig?

Då får denna person gärna scanna lite sidor som gäller kamkedjebyte å maila till mig, alternativt kopiera och skicka med traditionell post, mot ersättning förståss.

Tack på förhand

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.