AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.512

X5 VS XC90, Mercedes ML, Lexus 300...

Sida 1 av 2
//
282
///M...
316 -77
318i -85 TIC
Då har man varit och provat "alla" dessa SUV´ar under en dag i göteborg! De som jag provat är de man ser i rubriken, det är suvar i "premuimklassen"... Mercedes och Lexus... :-) Vilken skit!!! Behöver inte ens kommenteras.
X5 och XC90 är väll de enda bilarna i denna klass som har nått att hämta!
Någon annan som provat och har kommentarer?!

/Per
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Utveckla gärna synpunkter.. (varför ML var skit osv).
Intresserad :)

--------------------------------------------
Länk
Är också intresserad, har hört en del dåligt om ML men aldrig om Lexus. XC90 är ju nyast och borde ha lite försprång, hur ställde sig X5 i jämförelse med den?

Vad har du annars för referenser, har du t ex kört Range Rover?

Jens
//
282
///M...
316 -77
318i -85 TIC
Okej här kommet det!

Detta är dock mina helt personliga intryck!..

Först Körde jag BMW X5 3,0 Man:

Otroligt stabil och ”sportig”, även i riktigt höga farter. Styrningen gick grymt lätt i långsam fart och trevligt ”fast” i snabbare takt. Motorn morrar gott och känns pigg, dock ska det sägas att en av de större motoralternativen passar bättre i en så pass tung bil. Växellådan var som alltid i BMW, precis och lätthanterlig. Lite väl mycket vägljud och buller i jämförelse med XC90. Det ska dock sägas att det var 19” med 285/45-19 bak och 255/50-19 fram på X5 och 235/60-17 på XC90.
Interiören är som vanligt välordnad och stilren! Stolarna (sportstol) har oändliga inställningar och man sitter ”fast”. Finesser i överflöd!
Baksättet är bekvämt, men det är lite kort ner till golvet. Man får inget ordentligt lårstöd på längre resor.
Utsidan är ju klart snyggast av dem alla!!!

2. Mercedes ML 3,0A

Förhållandevis stabil, med god komfort. Lite svajigare än BMW´n i högre farter. Växellådan växlar mjukt och fint precis som det ska vara. Motorn är lite klen till bilens storlek, men räcker dock till ”vanligt” folk. Invändigt… suck! Träpaneler alla 80-talet, knappar och reglage lika så. Allt andas 80-tal, ingen finish ingen lyxkänsla utan bara gammal tråkigt lågbudget. I en bil i denna klass så har man helt klart andra förväntnigar! Bilen faller totalt på det invändiga intrycket!!!

3. Lexus 300 A

Den klart lättaste bilen med ca 600kg mindre att släpa på. Lite utav en amerikansk lyxutsida. Trots bilens låga vikt så drar den mest bensin av alla!! Bilen känns pigg, men växellådan växlar ryckigt, särskilt när man drar på lite med bilen. Den känns lite väl svajig och inte så stabil som de andra vagnarna. Interiören andas japanskt 80 tal och är inget man blir imponerad av! Bilen känns trots allt lite bättre invändigt än Mercedes.

4. Volvo XC90 2,5T (Körde även D5 och T6)

Ser liten ut jämfört med de andra, är dock störst i alla mått. Bilen går otroligt tyst, mycket tystare (däck) än BMW. Stabil som BMW fast inte lika stötig (däck?) Motorn 2,5T går bra, men är ingen raket. Lådan växlar mycket fint. Bilen ligger bra på vägen i riktigt höga farter och även då är det tyst i bilen. Interiören känns påkostad med lite plottrigt i mittkonsollen. Det ska dock säga att det bara var en förseriebil och ingen ”riktig” bil. Mycket praktiska finesser! Känns lite ”svensson” utvändigt!

/Per
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bra recension, blivande AMS-reporter? :)

En liten fundering som kommer upp....
Testet var i Gbg sa du, var det volvo som stod för testen eller var det "fristående" ?

--------------------------------------------
Länk
//
282
///M...
316 -77
318i -85 TIC
Tack! :-) Kanske inte var så ingående men det var väll det viktigaste.

Det var inget test direkt, utan en konkurentjämförelse. Det var Volvo som höll i spakarna, men jag blev inte "manipulerad" innan jag körde. Detta är som sagt min uppfattning. Jag jobbar ju på Volvo men kör BMW, därför är jag lite färgad av BMW! Men jag har försökt vara "opartisk".

/Per
Ch
230
Charlie_don
[-E30-][-325im-][-89-]
Hmmmm...... Om det är några som vet nåt om lyx så är det väl mercedes..... och när har en volvo varit tyst????
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Det är väl ingen hemlighet att ML som byggs i USA har haft stora problem att nå upp till de tyska benzarnas kvalitet. Har åkt ML för några år sedan och den kändes mycket pappig invändigt.

Insidan ska vara uppdaterad på senaste årsmodellen, men det har tydligen inte hjälpt så mycket. Där tycks BMW ha lyckats mycket bättre att få fason på de "amerikanska" bilarna.

My Bimmer is my mistress
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Charlie_don: Nog är de nya Volvobilarna tysta allt! Dock verkar de vara känsliga för rätt däcktyp. En S80 med rätt däck är faktiskt tystare än en 5-serie enl tester (bl a AMS).
//
282
///M...
316 -77
318i -85 TIC
Charlie_don

Har du kört XC90? Skulle inte tro det, för då hade du vetat hu det låg till! XC90 är klart tystast, det är en enorm skillnad mot konkurenterna. Dock ska man ju se till vad det sitter för däck på bilen också.
Mercedes är rena skiten invändigt!! Kolla efter och se, jämför sedan med X5 och XC90!

/Per
sebbe_bmw
330 D:
Trodde iofs det var tvärtom... Har läst att BMW är tystare än Volvo i alla avseenden!

Sebbe
//
282
///M...
316 -77
318i -85 TIC
Som sagt var, 285/45-19 och 235/65-17 är ju inte jämförbart... skillnaden upplevdes dock stor!
Ha
38
Hallå Eller
328i Coupé 1996
Jag kan intyga att XC90 är väldigt tyst (T6), jag kan inte jämföra med X5 men blev imponerad av den låga ljudnivån i alla farter <170 (fortare körde jag inte).

//N
33
246
330 diesel
i8 - 15
i3 - 17
Tesla S 90D
Sebbe: Har kollat upp och den volvo som var tystare var en S80 2,4 med förmodade extremt tysta däck. I 100 km/h var den iaf tystare än en 528i. Jag hade dock fel i mitt generaliserande. En BMW 5-serie ÄR tystare än en S80 med "normala" däck. Dock är ju inte en S80 ett bullermonster för det.
Ni kan diskutera detta i all oändlighet om ni inte använder exakt samma däck & dimension på alla bilarna. Med olika däck är ett jämförande ljud-test inte värt mycket enligt mig.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
Tigerr
BMW
Mercedes
Volvo

Så kommer uppställningen altid vara..!
Om man inte har en Mercedes, då bli det:

Mercedes
BMW
Volvo

Men - Man behöver inte prata om Volvo eftersom det kommer att ta ett tag innan de slår sig in, och blir lika starka, på "de fina bilarnas" lista.. Eftersom helvetet måste frysa till is och så först..! :P

Tigerr
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
"Lexus" (Toyota) har väl bevisat att påstående ovan kan ändras.....
Tigerr
540is >> Oroa dej inte.. Lexus *bläää* finns inte med i min tankevärld..! Det är en JAPSE.. :P

Tigerr
Tigerr
*doddooddoooo*
Men visst, jag har inte åkt nån av ovanstående.. Så jag ska kanske dra öronen åt mej..! :)

Tigerr
Jag kan bara hålla med om att BMW och Volvo gör de bästa "New Generation SUV:s". Har kört Både Volvo (Alla motorer), MB (270 CDI,430), BMW X5(3.0,3.0 Diesel,4.4) o Lexus.

Mercedes har inte den byggkvalitet som anstår en MB. Detta har man sett lite i A-klassen med. Det knirrar slamrar och gnekar när man kör över brunnslock och farthinder. Ljudnivån är hög i 120 (Någon annan hastighet är ju egentligen inte intressant). Mercedes är dock en vinnare ute i terrängen tack vare sin svampiga fjädring.

Lexus har en underbar styrning, väldigt fin instrumentbräda sen de uppgraderade RX modellen. Tycker den är skön och köra men ljudnivån kan förbättras i 120 km/h. Stolarna känns platta och har inget sidostöd men efter 70 mil så känns det ändå bra.

BMW Är den SUV som är sportigast, tyvärr har BMW gjort STOR avkall på komfort för att få en sportig känsla i bilen. Jag har kört bilen med både 19" och 17" och jämför man med t.ex. XC90 så är skillnaden enorm även om BMW:n har 17" den med. Hjulbasen är för kort vilket gör att bilen struttar upp och ner i färdriktningen. Styrning + Drivlina är som alltid i det närmaste perfekt. Take-Off i en automat är mycket bra. Inget slirande i lådan och distinkt växling. Detaljkvalitet mycket bättre än i Mercedes o lexus, något bättre än i Volvo. Den bilen jag helst vill ta en Autobahnkurva i 220 med. Men i staden är den hemsk.

Volvo XC90 är den avgjort tystaste, i alla farter. Jag har kört alla 4 bilarna på Volvos testbana och legat långa stunder på max. Volvon är tystast punkt slut.
Volvon har de skönaste stolarna, jag vet att BMW:s sportstolar är bra men jag tycker jag sitter bättre i Volvos. Volvon har inte den där superfinishen som X5 interiört men exteriört tycker jag volvon är en av de grymmaste bilarna. Speciellt framifrån. Volvon går väldigt komfotabelt över skarvar och brunnar och det är väl det som en SUV skall?

Tack för ordet

/DF
danielfornell, var det möjligtvis dig jag mailade precis angående Joels slöa bil!? =)

Jens
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.