AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
768

Tempen går upp och ned

Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Efter att ha meckat kyl, och gått igenom det mesta, var allt frid och fröjd i 2 veckor. Men ikväll började tempmätaren helt plötsligt att pendla mellan mitten och 3/4 delar. När mätaren går mot det röda, försvinner även värmen i kupén.
Termostat - bytt
Fläktkoppling - o.k
Vatten i olja - njet
Vattenpump - ?
Någon som har någon bra idé?
Robban
ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Att tempen växlar mcyket samt ingen värme kan ofta bero på för lite kylvatten i systemet. Om expansionskärlet innehåller vatten så kan du ha luft i systemet.

Vatten kan ha försvinnit för bilen blivit för varm (läckt genom expansionslocket), dock borde det finns orsak till att vatten läckt eller att luft kommit in. Prova lufta ordentligt en gång till med tillräckligt med vatten. Uppstår detta igen skulle jag gissa på antingen dålig vattenpump eller igensatt kylare.

------------------
Always Diesel
Co
723
Copy
E34 5 speed 13 år
325 td- 95
Tack för tipset, jag lutar nog åt att det du nämner är trolig orsak. Jag har inte haft så många BMW men väl en hel del andra bilar och jag har aldrig tidigare råkat ut för en så tydlig svag länk på en bil, som BMWs kylning. Undrar snart om det är någon BMWägare som inte haft kylproblem. Visste överhuvudtaget inte att det kunde komma luft i ett kylsystem, och än mindre att de behövdes luftas innan jag blev med BMW. Men bilen är ju trevlig, så lite hetta då och då får man väl stå ut med.
Robban
la
70
lampan
328iM -95
Angående skiftande temperatur som Copy har...
Jag luftade kylsystemet igår, men eftersom man får hålla på en hel del innan all luft försvunnit så kan det ta en stund.
Jag är inte helt säker på om jag fått ut all luft??
Temp. mätaren brukar stå på kl. 12, men ibland står "visaren" precis alldeles före kl.12 strecket (mitten strecket) eller precis alldeles efter.
Nån som förstod??
Det kanske är ok ändå,lite nervös ändå så det inte händer nåt elände. BMW topparna är ju ganska känsliga.

MVH
Angående temperaturen...
Min står sällan på "normal", vilet jag antar är mitt på skalan. Den brukar ligga på 1/3 av skalan...
blev ganska nervös när den häromveckan klättrade upp till strax över mitten...bytt termostat, men ingen skillnad där inte.

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du har nog luft i systemet, vilket är besvärligt att få
bort på BMW men nog så viktigt.En tempgivare som inte är i kontakt med vatten visar fel ,liksom en termostat som inte har kontakt med vatten öppnar inte.

MVH
Hasso

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.