|
|
|
|---|---|
|
Vid start, kall som varm, så misständer min 523i –96. Den kan stå och gå på 200-300 varv och tänder på en 3-4 cylindrar. Om man gasar till så går den snällt upp på tomgång och går sedan helt perfekt vid alla varvtal och driftsförhållanden. Tändstiften är helt nya (bytta två gånger för säkerhets skull…) inköpta på BMW (NGK dubbelelektrod). Den lämnar inga felmeddelanden från Motronics felminne. Finns det någon som har någon teori eller förslag på vidare felsökning?? Ola | |
Mullerhawk |
1. Antingen kan det ha kommit ner fukt i hålen i toppen, så gnistan hoppar och tappar effekt. Blås ut med tryckluft. HA stiften i, annars får du ner skit i cylindern = inte bra! 2. Dom individuella tändspolarna är känsliga för brytskador, kolla så pinnen ner i toppen (på själva tändspolen) ser skysst ut. Lycka till.... Michael J |
|
1. Allting är snustorrt 2. Tändspolarna ser friska ut Tomgångsmotorn är för övrigt helt ny den också. Ola |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Bränsleregulatorn, koll av bränsletryck,bränslepump, bränslefilter. Låg spänning vid det varvtalet,elektroniken måste ha minst 12,5 Volt för att funka, generatorn laddar inte vid de varvtalen=batteriets kondition nån cell som inte är frisk?? Sjunker batterispänningen under 10V när startmotorn går så är batteriet på upphällning. MVH Hasso |
|
Bränslefilter bytt, ingen effekt. Test med annat batteri gav heller ingen effekt. Jag skall börja kolla bränsletryck och bränsleregulator nästa vecka. Det märkliga, enligt min uppfattning är dock att bilen går så perfekt, förutom problemen vid start. Felaktigt bränsletryck, eller felaktiga spridare, borde väl ge andra effekter? Ola |
|
|
Glädjande nog så är min bil helt felfri. Alla tryckvärden, och volymer vad gäller insprutningen är perfekta. Tändystemet ger i alla lägen full effekt. Alla spänningar från batteri och generator lämnar inget övrigt att önska. Alla avgasvärden är en triumf för tysk ingenjörskonst. Bilen går som en dröm, 100% jämn tomgång, varvar ut på 5:an, 0,8 liter milen (dock inte samtidigt...) Men lik förbaskat så bråkar den vid starten genom att inte gå upp till normalt tomgångsvarv utan att man får ge gas först. Kall såväl som varm. Mottager tacksamt alla tips på vidare felsökning, eller tips på seriöst duktiga insprutnings/elektronik experter, Malmö med omnejd. Ola |
|
|
Säger som Hasso - kolla batteriets skick! Är det originalbatteriet som sitter i kan det nog snart vara dags att byta ut det pga ålder. Mvh |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
En del har klagat på totalt motsatt fenomen i förra veckan, undrade om det var normalt att motorn varvade upp till 1500-2000 varv någon eller ngr sekunder vid start med kall motor,men det ska tydligen vara fullt normalt, då är ju frågan om det är den funktionen som fattas eller är defekt på din bil.Nu har du ju kollat alla det som man i första hand kan tänka sig.Men har du kollat via en dator typ den BMW har eller nåt annat diagnosprogram som är likvärdigt.Någon givare som ger fel insignaler till datorn , dålig kontakt , ärg vid nån jordningspunkt,nån vakummanslutning till avkänningen till bränsleregulatorn, finns massor av småsaker som kan ställa till det, och ge ett sånt här fel.Gasreglaget är ju elektronisk överfört som ska vara rätt synkat mm, så det är ju inte en sak som kan krångla. MVH Hasso |
|
Om man kopplar ur luftmassemätaren ("luftmängdmätare") så startar bilen perfekt... Ska kolla kontakterna, och om inte detta hjälper så blir det väl att få tag på en ny. Ingen som har någon som ligger och skräpar? Ola |
|
|
Tester med annan luftmängdmätare ger exakt samma uppträdande, suck! Jag har nu nollställt diagnosprogrammet, och skall testa att köra några dagar. Det fanns felmeddelanden, men de flesta hänger nog ihop med diverse felsökning (tex urkoppling av luftmängdmätare). Intressant är att "limp home mode", dvs urkoppling av luftmängdmätare, ger felfria starter. Det borde åtminstone utesluta tändningsproblem, och ev fel med jordningar eller bränsletryck. Det känns ändå som om felet hänger ihop med kopplingen till mängdmätaren? Snart får jag ge upp, och lämna in bilen till BMW! Detta strider mot mina principer! Ola |
|
|
Ola- Pumpa två gånger med pumpen dvs: slå på tändningen vänta 3-5 sek slå av tändningen, slå på tändningen igen vänta 3-5 sek sen vrid på startmotorn. Kan säga att min far hade samma problem som du på sin Audi A6 2,4 och nu gör han så som beskrivs ovan och den startar direkt och går rent. Det finns en backventil efter pumpen som ska hålla kvar trycket till spridarna efter avstängning. Mvh Garre |
|
|
Enligt Förenade Bil så var bensinpumpen kass, och efter ett byte så startar nu bilen som den skall. Märkligt nog så gav pumpen korrekt tryck vid tidigare provmätning? Startproblemen förvärrades dock, och det var knappt jag fick igång bilen alls på slutet. Ola |
|
Där ser man, då var man inte ute och cyklade så fel från början i allafall. Skönt att det fixade sig, lite halvjobbigt med sådana fel. Bra att du återkopplade till forumet, det är väldigt värdefullt:)) MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.