AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.784

Försäkring på nyimporterad E32?

Sida 1 av 2
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Alla ni som har E32:or som nyligen har kommit från Tyskland, vad har ni för försäkringar och vad betalar ni? Vilka krav ställde bolagen på era bilar, typ larm, startspärr oph sådana grejer? Är BMW orginal larmet godkänt av försäkringsbolagen?

Jag är ev. intresserad av en 750iAL som kom till Sverige i vintras, misstänker att det kan bli problem mned försäkringen där. Har ni några bra tips angående försäkringen, kanske kan man ha en entusiastförsäkring? Tacksam för svar.
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
På årsmodell -94 och framåt tror jag kraven ställs. Skulle det vara krav så duger inte BMW Originallarmet. Entusiastförsäkring, då måste du göra en del saker med bilen, vad exakt vet jag inte, men något måste göras i alla fall, annars skulle alla ha sådan försäkring, för det brukar ju bli billigare.

//Schnitzer
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Reglerna för att få bilen godkänd för en sk. "Entusiast Försäkring" är inte så krångliga.

Fordonsvärde upp till 161 000 kr:
Brandsläckare
Rutor märkta med registreringsnumret
Dold strömbrytare (typ imobilizer)

Om det inte är ett bruksfordon så är det ett perfekt sätt att försäkra till en låg premie (1260:-/år).

Mvh.Patric
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Glömde länken : Länk

Mvh.Patric
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Innan jag köpte bilen fick jag en prisuppgift på strax under 5000:- året för helförsäkring utan krav på startspärr. Efter två månader höjdes priset till strax över 18000:- året, och plötsligt var det även krav på startspärr. Anledningen var att "bilen var importerad", vilken den naturligtvis var hela tiden...
Bolaget var Trygg Hansa, och jag bytte givetvis bolag snarast!

Jeppe
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
jag var spekulant på en nyimporterad 730i -88 för några veckor sedan. Ringde runt ett flertal försäkringsbolag för att kolla.

Pga att den var importerad låg den lägsta premien för helförsäkring på 12000 kr(dyraste 20000 kr) och det var på farsans namn.
Dessutom var kraven larm, immobilizer och märkta rutor hos de flesta bolagen. Observera atyt detta var på min fars namn, 57 år, boende på landsbygden!

Så en 750 kan bli dyr misstänker jag.
Ring själv till några bolag och kolla. Man kan ju få en smärre chock. Min sv-sålda 735a kostar 4000 kr/år på farsans namn (Folksam)

Mvh Tomas
735iA -88
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
E32 6 cyl 730/735 är lite dyrare än V12 750, V8 730/740. Förklara den logiken men så är det pga klassningen av bil modellen. M5 är också billigare att försäkra. Helår helförsäkring zon 4 (landbygd).
bm
70
bmw_e32
750iAL -92
min 750 kostar 900 i mån helföräkring(trygg hansa) o den är importerad för ca 2 år sen

det kostar o vara på topp... =)
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Min förra 735i betalade jag 9100 kr per i halvförsäkring hos Susab. Den var importerad -98 och hade inga krav på sig. Bilen stod skriven på min mor, 53 år gammal men ingen bonus. Mer än 10.000 kr per år halvförsäkring vill jag ej betala, någonstans går gränsen. I värsta fall får jag nöja mig med en trafikförsäkring tills jag hittad någon bättre, bilen kommer ändå stå i garage.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Förresten, de bolag som har krav på typ immoblizer, märkta rutor osv., kommer de kolla upp om man verkligen har det, eller får helt enkelt ingen ersättning om något händer eller hur funker det?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Vanligtvis blir det förhöjd självrisk vid stöld om du inte har intyg på att immobiliser fanns monterad om detta krävs för försäkringen.

Jeppe
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Har kollat upp lite priser, If ville har 11 181 kr för halvförsäkring, kravet var immoblizer och märkta rutor.

Susab ville har 8350 kr för halv på en 750, dock visste hon inte om det var samma premie på min "importbil", det kunde skilja lite grann, kan man tänka sig!

Folksam ville har 7600 för halvförsäkring, kraven var larm, startspärr, märkta rutor plus att de krävde att jag skulle ha min hemförsäkring hos dem, annars ville dom inte försäkra bilen. Dessutom skulle jag komma förbi och visa upp att bilen verkligen uppfyllde deras krav! Jävla dårar!

Jag skall ringa lite fler bolag i morgon, kanske någon som vet numret till Dials BMW försäkring?
svardska
kolla länsförsäkringar dom brukar vara väl förankrade i verkligheten.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag skall kolla LF så fort jag kommer hem i morgon.
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Fick något brev idag i brevlådan om BMW Original Försäkringar. Verkar vara ett nytt bolag som är ett samarbete mellan IF och BMW Group Sverige.

Länk

Kan ju vara värt att kolla upp.
Det ska jag göra nu ;)

Mvh Tomas
735iA -88
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

IF och Dial är nu för tiden samma försäkringsbolag. Dock kan det skilja mellan IF's vanliga och sk. BMW-försäkring, men det är nog mer kosmetiskt.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Länsförsäkringar ville ha 12 288 kr för halvförsäkring, bara att glömma. Dials BMW försäkring ligger bra till med 9636 kr för halvförsäkring, helt utan några krav på bilen. Bäst att kolla med Zurich och Sockenbolagen också innan man bestämmer sig.
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
J.L:
Så det blir en 750 nu. Har du hittat någon som du helt säkert köper?. Kul att glassa upp med en sådan på skolan, hehe

Mvh Tomas
735iA -88
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
tompas, har jag tur kan det bli affär till helgen. Det är en 750iAL -89 med all utrustning, trimmad av AC Schnitzer till 330 hästar. Är den i fint skick kanske jag köper den på lördag.
Svärd
Har precis kpöt min 740 -93a. Importerad 2001!

Jag gjorde som många andra, ringde runt till alla bolag och min första chock fick jag av Trygg Hansa, de skulle råna mig på 29 000:- om året för en helförsäkring! Och då skulle de besiktiga bilen först och det skulle vara larm och startspärr, vilket jag iof har!

Ringde sedan till Folksam som då var riktigt billiga, "bara" 26 000:- om året. Och inget beskitnignskrav. Tjejen jag pratade med där tipsade mig om SUSAB men det var svårt att få en offert där pga. att bilen var importerad. De hade speciella telefontider!

Jag fortsatte ringandet till Länsförsäkringar som många i min omgivning har rekomenderat och nu vet jag varför! 15 000:- och inga krav alls. Visst det är inte billigt, men med tanke på att jag är 21 år och haft körkort i tre år så kan man nog itne räkna med bättre och det var ju ändå halva priset mot Trygg Hansa!

Bad även min pappa kolla vad hans 27 skadefria år skulle göra och det skulle bli 6 000:- billigare, men de 6 000 betalar jag gärna för att slippa höra att man "fått låna pappas bil"!

Japp, det var mina erfarenheter!!

BMW följer inte utvecklingen, de leder den!
Hej hej.. Blir lite chockad av era priser här men kanske för att ni skriver på er själv och inte farsan som har full bonus.

På min farsa kostar halv ca 7700 kr/halvår inom folksam
Hel= 14 000 kr ca

Sen fick jag en blankett av BMW som erbjud sig försäkringar!
Tro det eller ej men helförsäkringen kostar 7600 lika mkt som halv på folksam alltså!
Sen halv ligger på 6000.

Sen får man mkt bättre service på BMW & snabbare respons.

När man ringde sammtliga företag så frågade igen om det fanns startspärr lr märkta rutor som ja har, inte ens om larmet funkade.
Så man kanske får det ännu billigare?!?

/Tony Haagen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.