|
|
|
|---|---|
|
Bilen har rullat 550 mil. Jag har själv kört bilen 100 mil. Bilen ägd de första 450 milen av BMW-Lund att köra mellan sina anläggningar. Jag har följande problem och undrar om det finns fler än jag som upplever detta: Hoppande bil. Mest vid körning i 50-60 km/h och som mest när det är lite upplut/motstånd. O beroende på varvtal. Känns som en bula på ett däck bak eller något med kraftöverföringen bak. Vid senaste kontroll balanserade framdäcken, detta har inte hjälpt. Burrande bil Vid körning i 120 km/h burrar hela bilen. Oberoende på varvtal Delvis vibrerande/hoppande bil Mellan 50-130 km/h. Känns ibland mycket, ibland lite vibration/hoppande i bilen. Det känns dock inte rätt och när det inträffar är det oberoende på varvtal //Fredrik | |
|
kan du inte be BMW kola på den , där är väl garanti ? En del har problem med runflat däcken, kanske inte så mycket med "hoppande". Sök lite på runflat här på forumet. Jag bytte mina mot standard däck efter 30 min. Har läst för mycket skit om RFT däcken.. Är det OE fälgar ? Varför balanserade de inte bak om du upplever det som bak ? |
|
|
Bmw hade den inne och provkörde (min fru var inne med bilen) De tyckte det var obalans i framdäck och balanserade därför dessa. Normalt brukar obalans i framdäcken kännas i ratten, vilket det inte gjorde. Jag har mailat verkstaden igen där jag följer med in denna gången. 8inte fått svar ännu från dem) De behöver åka med när jag kör så jag kan framkalla "felen" till dem. Funderade på att sätta på vinterhjulen som är helt nya för att se om det blir skillnad. Dessvärre är dessa också run-flat. Tack för infon om att dessa kan vara bidragande orsak. |
|
| Du måste lämna in bilen till BMW då det är garanti kvar. Känner inte alls igen dessa problem. Har både automat och RFT däck. Är inne på uppsättning 2 av däck. 1 första omgången gick ca: 7000Mil. Det tycker ja är jävligt bra. Bridgestone potenza 001. Låter som att det är ngo fel på växellådan eller kardan, bakdiff? | |
|
Jodå, den ska in, inväntar tid och svar från verkstaden. Anledningen till att jag frågar är för att kolla om fler upplevt detta och hur verkstaden i så fall löst det. Jag är också inne på att det är något med drivlinan, pluggade fordonsteknisk, men det var ju 25 år sedan. Men med den bakgrunden vet man om det är obalans i däcken eller obalans i bilen ;-) Gött att höra att du inte haft problem med din bil, inbringer hopp :-) Och imponerande livslängd på set 1 av dina däck. |
|
| Min har gått 3000 problem fria mil. Kan känna lite obalans första milen om den stått still en v eller mer men inget jag stör mig på | |
|
återkom hur det går ! Konstigt om det skulle vara något med drivlinan redan.. |
|
|
Inne hos verkstaden och de kunde känns lite, lite vibrationer när vi provkörde. Såg på detta forum att fler hade detta problem, men med lite större bilar i 3 och 5 serien, där det varit allt från ojämna däck till byte av hela bakvagnen. Vi bestämde dock att vi skulle avvakta tills att jag sätter på vinterdäcken och se om detta hjälper. Om detta hjälper ska de mäta upp fälgar och däck på verkstaden. Återkommer längre fram. |
|
|
Nu är vinterdäcken på. Även dessa är av typen RunFlat, men 16" istället för 17". Problemet kvarstår och jag var inne och pratade med mekanikern igen. Eftersom problemet uppstår som mest när jag tar bilen på morgonen, så ville jag lämna bilen för att stå på natten så de kunde provköra dagen efter. Men mekaniker tillkallades av servicerådgivaren och jag fick förklara problemen igen, vilket var: Vibration/hoppande när bilen är kall. Problemen blir kraftigare ju längre bilen står (2-3 dagar) Känns som mest vid 40, 80 och 120 km/h. Fick då förklaringen att detta är på grund av däcken och den hårda ring som finns inne i däcket. Och att detta inte var något att göra åt, utan att RunFlat däcken har denna egenskapen. Fick rekommendationen att testa att höja däcktrycket från 2,7 bar till 2,9. Kan tycka att det är märkligt att man rekommenderar och levererar dessa däck på nya bilar när man uppenbarligen vet "problemen" med dem. Det tar för mig ca 5 km innan vibrationerna minskat så pass att jag inte tänker på dem längre. Och om man nu har 1 mil till jobbet, så ska man vibrerar 50% av tiden? Tycker att detta även borde slita på bustningar och upphängning. Nästa uppsättning däck blir definitivt inte RunFlat däck. |
|
| Har också RFT 17" resp 16" och känner inte alls igen detta. Vad är det för däck? | |
|
Svaret original räcker nog inte till? ;-) Ska kolla exakt när jag kommit hem ikväll |
|
|
Hoppas det funkar med att öka trycket. Dessa vibrationer hade jag på min gamla 130, precis som du skriver så "burrar" det i hela bilen, det kommer och går men upplevs mest runt 80 km/h. Helt sjukt irriterande. Det försvann när jag byte alla däcken till bättre fabrikat. Dock hade jag inte rft däck.. |
|
|
pellepirat: vilka däck bytte du till då? |
|
|
...ytterligare ett skäl att strunta i RFT-däck! Bytte till vinterdäck i går och bilen går märkbart tystare med dubbade grovmönstrade GY Ultragrip Ice Arctic (ej RFT) än vad bilen gör med Bridgestone RFT-sommardäck. Särskilt har det lågfrekventa "durrandet" som uppstår så fort man kör på asfalt som är grövre i strukturen än ett nybonat sjukjusgolv försvunnit. Visst hörs dubbljud och lite ljud från det grova mönstret i vinterdäcken men det är svagare och framförallt är ljudet mindre "obehagligt". Båda däcken är i samma dimension. Till våren byts RFT-sommardäcken ut mot dito icke RFT-däck, trots att de har ca 7 mm mönsterdjup kvar...! RFT måste ha uppfunnits av en människohatande sadist! ;( Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det var för det första olika däck fram och bak, var så när jag köpte den. Tror det var BF Goodrich fram och något budget däck bak ( asiatiskt ) Bytte till Kumho så blev den bra igen. Bara en parantes i sammanhanget. Alla har inte problem med RFT , det varierar ganska mycket. Jag hade testat med 3,5 bar och sedan sänkt till 2,5 , bara för att se vad skillnaden blir. |
|
|
Nja, problem har jag inte - RFT-däcken rullar utan vibrationer eller liknande men de är bullriga och stötiga och drar garanterat onödigt mycket soppa... Känns nästan som bakelitrullar när man har dem demonterade Den "sämsta" egenskapen Bridgestonedäcken har, är nog ändå att de verkar slitstarka....det tar lång tid att slita ut dem så man kan byta till riktiga däck av "naturliga skäl"! ;) Har ca 7 mm kvar efter ca 1500 mil. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kollat mina däck nu. Vinterdäck: Continental ContiWinterContact M/S 205/55 R16 8mm kvar Sommardäck: Dunlop SP Sport Max TT 225/45 R17 7mm kvar Bägge däcken är av typen "RunFlat" |
|
| Låter Inte som ett däckrelaterat problem! Btw bör du ha ca 2.6 i vinterdäcken och ca 2.8-2.9 i sommardäcken. Mvh | |
|
Nä, jag tycker också att det är konstigt att det är exakt samma fenomen på bägge sortens däck. Inte samma dimension, inte samma märke. Sommardäcken har gått 700 mil och vinterdäcken 100 mil. (fälgarna likaså och har inte en skråma på sig) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.