|
|
|
|---|---|
|
Länk Vad tror vi om detta? Snart finns det väl bara två kedjor kvar, Hedin Bil och Bilia... | |
| Går bra nu! Mercedes, BMW och Porsche under ett tak i Väst, kryddat med Corvette och lite annat... | |
| Finns väl ingen bilhandlare som är perfekt men jag har bra erfarenhet av både Bilia och Hedin, ett starkt återförsäljarnätverk är väl både bra och dåligt för konsumenten så vågar inte sia något om framtiden. | |
|
Är väl bra att Bilia får konkurrens i Västsverige om att sälja BMW om nu Hedin tar BMW till västkusten. |
|
|
Ja den såg man inte komma... frågan är vad som händer med varumärket Bavaria? /Anders |
|
|
suck... vad händer nu i Uppsala... Novation såldes ju ganska nyligen till Bavaria... Hedin har å sin sida redan 2 anläggningar i Uppsala... Servicen på Hedins stora anläggning i Uppsala och Novation/Bavaria går inte ens att jämföra. /Jonas |
|
|
Fler än 1 anläggning per stad kommer inte ske annat än i Stockholm och eventuellt Göteborg. Det ser återförsäljarföreningen till, jag lovar... ------- //Lövet |
|
| Tänkvärt, John Oliver: Länk | |
|
Lövet, Hedin Bil har redan nu två anläggningar i Uppsala sedan de köpte Biva. /Anders |
|
Verdi |
Lövet, Varför skulle det vara ett problem? |
|
För att de inte vill konkurrera med varandra mellan kedjorna. De delar upp marknaden. Att samma kedja har flera anläggningar är förstås inte samma problem. ------- //Lövet |
|
| Att dela upp marknaden känns ju lite som kartellbildning om någon frågar mig då det försämrar konkurrensen. | |
|
Förstår inte hur du menar Lövet: "Fler än 1 anläggning per stad kommer inte ske annat än i Stockholm och eventuellt Göteborg. Det ser återförsäljarföreningen till, jag lovar.. För att de inte vill konkurrera med varandra mellan kedjorna. De delar upp marknaden. Att samma kedja har flera anläggningar är förstås inte samma problem." /Anders |
|
|
Misstänker att han menar att det inte kommer att "tillåtas" från central "BMW-ort" att det finns två konkurrerande kedjor/företag som är auktoriserade samtidigt i samma tätort (undantaget de största städerna). Även om konkurrensmyndigheterna inte tillåter ett sådant direkt upplägg, ställer BMW centralt så högra krav på anläggningar mm. för att auktorisera dem, som i praktiken gör det omöjligt att starta en konkurrerande verkstad som blir auktoriserad om BMW inte "godkänner det". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tror Lövet menar: Att Hedin har flera anläggningar i samma stad är inget problem då de säljer olika märken i de olika lokalerna. I min stad har de tex precis öppnat en ny anläggning 150m från den gamla men säljer Ford istället för Nissan och Mercedes. Men att Hedin skulle få öppna upp en BMW försäljning här när det redan finns en BMW handlare är inte lika säkert. Rätta mig om jag har fel Lövet. |
|
| Johan B hann före ser jag. | |
Verdi |
Finns flera bilmärken i Uppsala som har fler än en ÅF. De jag kommer på är: Citroen: Hedin och Bilomatic. Ford: Modins och Upplands Motor Volvo: Bilia och Upplands Motor Däremot verkar Upplands Motor ha blivit av med Jaguar till Hedin helt och hållet. Tycker det är lite obehagligt att Hedin lägger beslag på så många märken. De lär ju knappast vilja spela ut BMW mot Mercedes om det nu är det man väljer på och har tänkt sig köpa i stan. De flesta kanske inte ens förstår att Hedin äger "Novation". Att Hedin skulle börja sälja BMW även uppe där de säljer Mercedes är ju inte särskilt troligt för då skulle de konkurrera med sig själva. Troligare då att Bilia skulle börja sälja BMW även i Uppsala. |
|
Men det är olika Bilia bolag som säljer exempelvis Volvo och BMW. Bilia Personbilar är Volvo åf och Bilia Group är BMW osv. Men det vore intressant att veta vad som händer med varumärket Bavaria. Om Hedin behåller det eller om "vårt" Novation, snart går från Bavaria skyltar till Hedin skyltar. Det kommer ju inte vara så att Hedin börjar sälja BMW i sin stora anläggning, när Novation/Bavaria har en helt ny anläggning. /Anders |
|
|
Red Wing: Ungefär så. Det är inte så mycket generalagent som förhindrar nya ÅF (det får de inte, och de har inget emot att ha fler) utan märkenas Återförsäljarföreningar som effektivt sätter stopp för konkurrens mellan olika kedjor inom samma märke. Det äter upp deras (redan låga) marginaler. Det finns undantag främst i Sthlm och Göteborg eftersom dessa städer anses så stora plus att det finns historiska orsaker. Uppsala har jag inte koll på. Kanske anses tillräckligt stort numera? Försök gärna hitta ett större märke där olika kedjor konkurrerar med samma märke i närområdet (under ~1 mil). Det är riktigt svårt att hitta sådana situationer. ------- //Lövet |
|
| KIA säljs i Västerås av Aros Auto och nu till hösten av Björkmans Bil. Windahls blev av med agenturen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.