AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.350

Hur kolla om man har eftermonterat larm (e91)?

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
På min E91 står inte larm med i listan om jag kollar med någon VINdekoder men det sitter BMW orginallarm-klistermärken på bilen. Förra ägaren kanske lät/fick det eftermonterat, eller så är det bara "dekaltrim".

Finns något enkelt sätt att se eller kolla om man har larm (såklart utan att bryta sig in i bilen med våld och se om det tjuter)?

Någon komponent man enkelt ser eller något sätt/procedur att forcera att larmet löser ut, utan att skada bilen?

Jag har inte röda "clownnäsan" på backspegeln men den kanske man inte har om larmet eftermonterades?

/Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vet inte hur det ser ut på din bil, men larmet borde ha en egen säkring i säkringsboxen.

Är det originallarm som är eftermonterat, lär de ha satt säkringen via originalsäkringens plats.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hej,

På min gamling går larmet, om jag låser upp mekaniskt, dvs med nyckeln i dörrlåset (efter att ha låst med fjärren och därmed larmat på). Kan du testa det?

/Lennart
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Tackar för båda tipsen - ska kolla dessa - får se till att inte ha sändardelen av nyckeln i närheten dock, för jag har comfortaccess.

Har för mig att jag hur man sedan tystar larmet med fysisk nyckel då fjärren lagt av, i instrboken för gamla E46an - får se om det står om samma sak i E91-boken.

Har orginallarm någon egen siren man kan se fysiskt eller använder den ordinarie signalhorn?

Om man larmar med motorhuven "stängd men olåst" (dvs man drar i frigörings-handtaget i kupen och sedan låser&larmar) - går larmet om man öppnar huven?

/Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, BMW CS 4096
Om larmet är original och har standard(?) funktionerna, är huven larmad. Jag vet inte hur känslig kontakten är, om det går att göra som du beskriver. Men helt klart värt ett försök. Sen kan det ju finnas en rörelsedetektor i kup'en, liksom en nivåsensor som känner av om någon sida av bilen lyfts.

Larmsirenen brukar (brukade) vara en särskild, dold innanför någon av plastskärmarna. Tror att jag sett både HB och VF.

/Lennart
Kolla om du har larmdiod i innerbackspegeln!
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
@stark industries: Om det är den stora röda under inner-backspegeln så är det den som jag i första inlägget kallade för clown-näsan och den saknar jag som sagt.

Jag tänkte att den delen kanske inte eftermonterades om man sätter i larmet efteråt - det är ju kanske viktigare med brytare/givare och siren för själva larmfunktionen även om signalvärdet är större för dioden.

Larmdekalerna medföljer från fabrik oavsett om bilen har larm eller inte. Om bilen saknar fabriksmonterat larm fås dekalerna vid sidan av så att kunden själv kan fästa dem på rutan. På bilar med fabriksmonterat larm är dekalerna monterade på rutan från fabrik.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.