|
|
|
|---|---|
| Man har verkligen lyckats med Adaptive LED Lights, men något som stör många är tydligen att ljuset är så starkt att reflekterande vägskyltar blir bländande och till och med svårlästa. Synpunkter på detta? | |
|
Har inte upplevt detta som ett problem öht, inte reflekterat över det alls. På en tidigare bil hade jag tre big knick pencil med 100W lampor i, där kan man prata om bländning när det var nyuppsatta skyltar... |
|
|
Det enda problem jag upplevt är att ljusen ibland bländar långtradarförare. Kanske för att de sitter högre upp än förare i vanliga bilar. Sedan stämmer det att bilen lyser upp skyltar "ordentligt" istället för att blända ner men inte så att jag har upplevt det som direkt bländande för mig som kör. Läste någonstans att Mercedes tar hänsyn till just detta i sina nyare E-klass och bländar ner för vägskyltar, bra funktion i så fall. Totalt sett tycker jag att adaptive led är grymt bra. /M Mina bilar: Länk |
|
| Säkert en smaksak - har adaptiva leds på Porschen och det stämmer att skyltarna blir väldigt upplysta när man kommer nära. Men jag ser detta bara som en fördel då jag tycker skyltarna i Sverige är svåra att läsa av då Trafikverket envisas med versaler. Men det är en annat I-landsproblem... | |
|
Korrekt - E-klassens Multibeam justerar lite vid skyltarna. :-) Det med lastbilarna upplever jag också på samtliga jag har kört med Adaptive LED. Speciellt om det är buskage eller liknande på motorvägen och lastbilarnas framlampor därmed inte syns, då bländar bilen inte ner, och lastbilschaufförerna bländas. |
|
|
Vid möten. Pratar ni om laserassisterade LEDljus? Själv har jag bara vanliga LEDstrålkastare men om de inte automatiskt bländar vid lite skymd sikt av så får man troligtvis en svarsblink som aktiverar avbländning. Och de som kör omkring på halvljus i mörker kan också bli bländade då de själva inte avger tillräckligt med ljus för att ljusmodulen ska reagera |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.