|
|
|
|---|---|
| Hej hoppas på problem lösning har bytt tank,filter,pump och bränsletryck regulator. Gjort rent luftmm gasspjälshus bytt luftfilter kollat vakuumslangar ,bytt fördelarlock ock rotor , tändspole men den går fortfarande ryckigt. Kom gärna med förslag på mitt problem. Tack på förhand | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Intressant, en äldre M20 :-) Är det en svensksåld, dvs en M20 med alla märkliga svenska avgasreningspryttlar ditklistrade? Vilka felsökningsprocedurer har gjorts hitintills och vad har resultatet varit från dessa? |
| Hej det är en import från tyskland vintern 2016 ,den felsökning som är gjord är att jag har bytt det som står i mitt inlägg | |
Aha, ok då skiljer den sig lite mot vad jag är van vid men ända ganska lika. Steg 1 är alltid massiv insamling av så mycket information du orkar samla på dig kring problemet. Så just nu vet vi bara att den går ryckigt, det är en väldigt tunn ledtråd. Så vad för ledtrådar kring problemet har du hunnit samla på dig hitintills? Steg 2 är att kolla de traditionella grundläggande sakerna som en förbränningsmotor behöver dvs gnista, bränsle, timing och kompression (och luft såklart). Men vad man gör här och framförallt i vilken ordning beror uteslutande på vad man kommit fram till i Steg 1. |
|
När går den dåligt? På tomgång, när man kör eller båda? Tändkablar eller spruckna gummibälgar mellan luftfilter och insug har skapat problem med ryckig gång på mina gamla bilar. |
|
Att en bil går ryckigt kan bero på tusentals olika saker. Denna typ av problem kan angripas på två olika sätt #1 : Byt delar - börja högst upp på listan över misstänkta och arbeta dig nedåt - tills problemet försvinner. #2 : Felsök och sedan byt den/eller de delar som orsakar problemet. Finns inget rätt eller fel, vilken metod man använder beror på förutsättningarna och omständigheterna (jag förespråkar dock nästan alltid #2). Allt jag skrivit om hitintills är om metod #2 - men blev osäker om detta är egentligen vad trådskaparen efterfrågar. Förslag på delar som ska bytas beror enormt mycket på hur felet uppträder. Bara ett exempel på en ibland (men inte alltid) viktigt bit av information som ofta glöms bort är : Kom felet plötsligt eller kom det smygande? Ibland har man felsökt märkliga elfel och efter många timmar klämmer någon fram att motorn gick sönder och en reservmotor sattes av någon ljusskygg Bil & Spettekaka AB firma men de fick aldrig ordning på elen på den :-) Tändstiften, är alla lika slitna eller är ett svart/blött och resten fina? Har de bytts, har någon bytt till helt fel tändstift (vanligt förekommande fel)? Fast nu är vi på felsökning igen :-) Ja, ni ser nog vart jag villa komma :-) Ska vi gissa eller ska vi felsöka? Missförstå inte frågan, den är en fullt giltlig fråga (se ovan). Jag är öppen för båda alternativ och bör kunna ge tips i båda alternativ - trådskaparen får dirigera oss :-) |
| Hej kan försöka svara på lite av dina frågor ,den är svag vid acceleration från start på alla växlar ,sen när man sitter och kör i normala hastigheter så både hörs det och märks lite att den hackar och orkeslös. När jag köpte den i sommras gick den också dåligt dom hade bytt stift ,satt i Bosch var vad dom sa till mig.Har prövat med både 95 och 98 oktan .Har nu ställt den i lite malpåse över vintern tänkte byta stift ,tändkabblar och kammrem till våren. | |
Ok! Nu ska vi i ärlighetens namn säga att många av de delarna du bytt (och ska byta) är rena förbrukningsartiklar som man brukar byta oavsett när man inhandlar en äldre bil. Brukar själv alltid byta olja och oljefilter (och även kamrem) om det inte finns ett mycket tydligt (och pålitligt) notering/stämpling/kvitto/indikation på att det har gjorts. Ja, när någon säger att det sitter Bosch på frågan vilka tändstift som sitter i så innebär det att man får jag kolla upp själv så det blev rätt :-) Lite som att säga att man bytt olja till Castrol eller bytt däck till Goodyear :-) Ja, du får dra fram den efter vintern och påbörja fram på vårkanten med att byta de saker du nämner (och se hur den reagerar på det). Sen är det nog dags att börja felsöka lite närmare, men det får vi nog ta när du har bilen och kan köra och prova. Men här är bara >>>några exempel på typiska frågor<<< som kommer att dyka upp i vår är till exempel - Uppträder problemet både med kall och varm motor eller bara ett av alternativen? - Uppträder problemet vid alla varvtal eller är det tex bara vid högre varvtal? - Uppträder problemet även ståendes på tomgång och man sitter och torrgasar? - Verkar avgaserna normala eller har den en udda färg (vit,blå,svart) eller stinker det bränsle om avgaserna? - Uppträder problemet vid fullgasacceleration? Vid konstant gaspådrag (dvs jämn körning i tex 90 km/h)? Vid mycket litet gaspådrag (dvs väldigt svag acceleration)? - Uppträder problemet oavsett vilket läge du håller gaspedalen konstant i? Dvs finns felet både när du trycker lätt,lätt på gaspedalen och rullar fram i 30km/, finns felet när du kör i 50km/h med relativt lätt konstant tryck på gaspedalen, finns felet när du trycker med meddelhårt kontstant tryck på gaspedalen typ när man kör konstant i 90km/h, finns problemet när du trycker relativt hårt på gaspedalen dvs du kör i 70km/h med femman ilagd och accelerar konstant upp till låt oss säga 140km/h? - Uppträder problemet oavsett om man har mycket eller lite bränsle i tanken? - Uppträder problemet vid alla väderlekar? Eller bara när det regnar eller är fuktigt? - Väser det ibland när man öppnar tanklocket (dessa tidigare modeller ska vädrar rakt ut i luften och har ingen kolkanister men vill ändå bara kolla för säkerhets skull)? Stämmer, dessa äldre M20-maskiner ska ha 98 oktan. Så det är det du ska köra det på framöver. Värt att veta är att dessa äldre M20-maskiner inte hade härdade ventilsäten. Eftersom blyad bensin inte funnits varken i Sverige eller Tyskland på ett bra tag så kan man behöva blyersättningsmedel. Har man inte använt detta finns det risk att främst att ventilsäten (och eventuellt även ventilerna) är sönderslagna och läcker som såll och orsakar dålig kompression och dålig förbränning och stor förlust i drivkraft. Alla bilar (med M10,M20,M30,M88,S14) tillverkade från September 1984 och framåt har härdade ventilsäten från fabrik. Så min E30 323i 01/85 klarade sig alltså med mycket liten marginal - så till den behöver jag inte använda blyersättningsmedel. Men din motor kan kräva blyersättningsmedel. Det ska nämnas att om motorn tidigare har gått utan problem på blyad bensin i minst 6 000 mil så ska man kunna köra på oblyad bensin utan problem (tack vare minneseffekten dvs att det trängt in så mycket bly och tetraetylbly i ventilsätena att det räcker för motorns livslängd). Men allt detta undersöks i vår när det är dags för felsökning (då görs ordinare saker som att mäta kompressionstryck, leakdown test, verifiering av gnista och deess styrka och utseende, verifiering av bränsletryck med bränsletrycksmätare, spänningsfallmätningar, med mera, med mera, mera). |
| Tack för alla svar får ta nya tag till våren | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.