AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.422

F10: Bilen blev helt plötsligt väldigt trött

ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Körde med bilen som vanligt till jobbet i torsdags och även ett par ärenden på stan.

När jag sedan skulle köra hem så kändes det direkt att det var något fel. Ingen felkoder på uppstart eller liknande, men när man gasar så saknar den helt kraft.

Den går att köra men är helt orkeslös. Provade att sätta farthållaren på 130 så orkade den inte ens hålla hastigheten utan stannade någonstans runt 125.

Ibland kan man få den att vakna till med kickback, men det blir inte samma oavsett.

Det gäller alltså en F10 530d från 2010.
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Kanske ska skriva färdigt också.

Har fått tid för felsökning på måndag, men hade varit intressant med tips på vad som kan felas. Har bytt vattenpump och två länkarmar i år, så har ju inte lust att spendera mer pengar, så sett :)
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Igensatt partikelfilter? Men det borde du få felkod på...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kärvande reglage för turboregleringen är vanligt.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Med felkod menar jag alltså när man startar bilen, har tyvärr inte möjligheten att läsa av de riktiga felkoderna.

Har dock fått en tid imorrn istället för måndag, får vi se om de hittar någonting.

Kärvande reglar för turboregleringen låter kanske inte helt fel, det känns som det är turbon som inte riktigt är med på noterna. Är det enkelt avhjälpt?
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Tydligen massa felkoder. Så reset på det och återbesök på måndag. Troligen något med intake/throttle någonting. Han behövde öppna och kolla närmare.

Han försökte även skrämmas med swirl flaps, men jag kollade en del på det innan vi köpte bilen och är hyggligt säker på att denna motorn inte har dom.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jodå det är swirlflaps på N57! Men det behöver inte vara nått med dessa. Koden verkar ju snarare peka mot spjällhuset/gasspjäll. Nr,9:Länk. Kan ju vara nått med elektroniken som spökar på den.
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Fick tyvärr ingen exakt beskrivning på vilken del det var, men spjällhuset kanske inte är en dum gissning.

BMW skulle åtminstone ha 10k för reservdelen.
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Insugsgrenrör plus flaps stod det på kvittot.

Verkstaden var även snäll och upplyste mig om att vi inte bytt bränslefilter på nästan 15000 mil. Kan det ha påverkat?
Sw
19
Sweman
530D F10
Hej vet inte hur det slutade för dig garfunkah. Jag har dock exakt samma problem på samma typ av bil. Dock pekar mycket på igensatt EGR ventil. BMW vill ha 7500kr att byta denna. På nätet läser man att en duktig mekaniker fixar detta byte på 60min. Originaldelen kostar 2500kr medans andra säljer på nätet för 1600kr. har nu köpt en original EGR ventil och ska byta på annan verkstad.
Jag trodde det var bränslefiltret så det bytte jag igår men det hjälpte inte. Hoppas på EGR.
Alla jag pratat med säger att korta körningar är förödande för diesel bilar och sotar mycket då vilket leder till igensatt EGR. Stämmer på mig. Kanske man ska ha elbil istället.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.