|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Du får inte en fin vettig för mellan 130-170 idag, ännu mindre om 5-6 år. Ska du ha en fin bil som inte gått vinter, som är påkostad och har fin historik så kostar inträdet 160 typ. | |
|
Fast annonspris är inte alltid detsamma som försäljningspris. Men jag är helt övertygad om att man kan hitta en vettig för mellan 130-170. Med vettig menar jag att den har ingen nämnvärd rost, inga akuta repbehov eller att den behöver reparation inom en snar framtid (läs koppling, bränslepump), går som den skall o har rimlig historik. Miltalet kan vara en bra bit över 20000, eller mer normalt runt 15000. Det är inte en specifik bil vi pratar om utan rent allmänt , tex den här Länk Även jag har ju M5 E39 men bara för den sakens skull får man inte bli för färgad i sin värdering, men visst kan jag förstå att man vill att bilen skall stiga i värde, det vill även jag. Jag har inte köpt någon av mina bilar i syfte att "tjäna pengar", det är mer som en hobby/fritidsintresse. |
|
|
e39 m5 är en livsnjutar bil. det är en i min mening en av dom sista bilarna som ser både bra/rå/ren ut och har en ordentlig motor. Den är så ren det kan bli. Ingen överdriven elektronik som sitter i dagens bilar, full fokus på körkänsla och renhet. Manuell låda, v8 och drivning bak. Tror också många "bostadskarriärer" ligger bakom en del av värdeökningen just i Sverige. Rekommenderar dock att vara rädd om dom bilar som är så nära original det kan bli och av samlar karaktär, det finns alltid pengar hos rätt köpare! Dagens bilar har tyvärr blivit allt för tråkiga och elbilarnas framfart kommer göra den här typen av bilar till rena hobby/samlar objekt inom ett några år. Oavsett. för 150-200 tusen tror jag inte man hittar en häftigare bil och det är nog det som gör att priserna ligger högt/högre utomlands också. Bara att ha den stående i garaget och starta den när säsongen är på gång är värt mycket, i alla fall för mig ;) |
|
|
Mitt intresse för just E39 M5 väcktes på allvar av min vardagsbil E39 525 touring M-sport. Snygg, välbyggd, tyst och välkomnande. BMW storhetstid var definitivt 1990-talet. Vilket annat bilmärke kunde erbjuda så snygga, snabba och snåla bilar som BMW? Jag har länge kollat efter en riktigt fin E39 M5. De flesta objekt jag kikat på har tyvärr haft rostangrepp på olika ställen, mest i dörrars nederkant och i bagagelucka. Varför är så få rostskyddade? Till slut hittade jag en riktig fin lågmilare som var så nära perfekt man kan komma. Efter en säsong i min ägo, kan jag bara hylla denna supersedan. Den är så kraftfull och känns överdimensionerad. Den är definitivt gjord för landsvägen men karaktären känns (och hörs) även vid krypkörning. Den dubbla personligheten: Familjebil vid lugn körning – sportbil på en sekund (utan att datorer och körprogram behöver ändras). Föraren kör bilen själv! Inga digitala stödsystem lägger sig i. Bilentusiaster gillar detta. Det är en upplevelse varje gång man tar ut den. Innan prisuppgången som tog fart omkring 2015 var marknadens prisbild väldigt sammanpressad. Fina kostade obetydligt mer än dåliga. Nu är prisbilden på en högre nivå och mer utsträckt. Med tanke på vad man får betala för en fin E39 M5 (170.000-250.000), tycker jag att E39 M5 är fantastiskt mycket bil för pengarna. Det är alltid svårt att sia om framtiden, men den som har ett fint exemplar behöver nog inte vara orolig för prisfall. Uppgången kommer av allt att döma fortsätta några år till. Mvh Daytona |
|
| Hur mycket rost var det på den silvriga på blocket? Nån här hade väl varit och kollat? | |
|
Ingen synlig rost nu då den är omlackad. men den har varit (och är alltså) rostig i några av dörrarna och då är det troligen på fler ställen. Interiören är jättefin och historiken är klockren, men 155 såhär sent på året är bevisligen för dyrt. En 1-ägar 02:a hade annars försvunnit på nolltid om det varit vår nu. |
|
| Fast om rosten inte syns o det bubblar inte så är det ingen synlig rost, mycket mer kan man inte säga om de flesta M5 E39, mina inkluderade självklart. Att det kryper rost under nån kitskarv/whatever är jag ungefär 100% på, men inget som syns, inte än iaf :D. Så om det inte fanns någon synlig rost o lacken var iaf 2-3 år gammal så vill jag påstå att rosten kommer hålla sig borta så länge den inte börjar brukas i saltslask och/eller misskötas grovt. Vill man ha en garanterat helt rostfri E39 så måste alla falser/kittningar kontrolleras och göras om. Som sagt att det kryper osynlig rost är nog mer regel än undantag. | |
| Rost vill man inte ha på sin M-bil. Värt att betala lite extra för en fin sommarkörd bil. | |
| Poängen är den att de flesta bilar, vilka är över 10 år gamla, har rost. Även om rosten inte syns. Finns väl nästan ingen som skulle vika upp alla plåtfalser i dörrarna/backluckan för att leta efter rost som kryper osynligt. Det är ett enormt arbete, tidsödande o kostar massor. Man nöjer sig med att konstatera att det INTE finns nån synlig rost. Men att det finns rost i de allra flesta fall det kan man vara helt säker på, till 100%. Det finns dock undantag, men så länge vi pratar om rimliga bilar, oavsett hur mycket, eller lite, de är påkostade så lurar man sig själv om man tror att de är helt rostfria. Så enligt mig så är den där 155000-kronors bilen mer eller mindre att likställa med en annan bil vilken den inte heller har synlig rost, omlackad eller ej. Det finns givetvis undantag, men de är svåra att hitta, o förmodligen betydligt dyrare än 155000, förmodligen mer än dubbelt så dyra om inte tre gånger... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.