|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
M60B40 håller. Jag har hört om följande ras under de drygt 15år sedan jag köpte min första (som jag har kvar) av än så länge 9st M60B40 och 1st M60B30. 740iA E38 får automatlåderas på autobahn och drar med sig motorn när lådan skär. Sedan är det en svensk som skrev till mig att kedjan gick av på hans 540iA och sedan köpte han en beggad M60B40 som hade samma fel. Jag har aldrig läst om några ras i: Norge, Estland, Lettland, Australien, Nya Zeeland, Sydafrika, Tyskland, Polen, Ukraina, Ryssland, Kanada, USA, Frankrike, Portugal, Finland, Danmark, Litauen osv. M60B40 är en sanslöst stabil motor, kolla oljepumpsbultarna och var nöjd:). Mvh Stephan |
|
|
stephan, till vilket år är det m60b40 i e38? är det till -96 sen kom m62 -97 ? är inte ZF 5hp30 i e38 /e34 med m6040 hållbar generellt? |
|
|
Kamkedjeguiderna har en helt annan konstruktion på s62 kontra m62 där guideras är i princip en 100%ig företeelse. En s62:a går dessutom 20 grader kallare än en m62 TU som går varmt som fan vilket gör att plasten blir dålig snabbare. Ang bilen så har jag tittat på den. Den är vinterkörd, vet dock ej hur mycket, men det syns under och den är omlackad vilket är synd, några av dörrarna har rostangrepp som inte lagats 100% (vilket iofs är snudd på omöjligt), bromsarna såg lite muggiga ut. MEN, den gick jättetyst o fint i maskin, historiken är så klockren den nånsin kan bli, en brukare i 15 år, inbytt mot ny 550i, den har dessutom en massa trevlig utrustning som dubbelglas, glaslucka, individualljudet, svart heritage-nappa i otroligt fint skick, bara lätt slitage på förarstolen, baksätet, f.ö det sköna odelbara såg oanvänt ut. Dessutom i mitt tycke väldigt sober färgkombo och det är en av 11 svensksålda 02:or. Hade jag inte haft min hade jag klippt den direkt. Säljs dessutom av en mycket trevlig säljare. |
|
|
Fast 155k med begynnande rostangrepp, är inte det i överkant? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Jag hade inte gett 155, men 140 nånstans hade varit ok, man får byta dörrar, titansilver är ingen ovanlig färg, är väl ett jävla jobb dock. Svensksåld och historiken/utrustningen gjorde det för mej iaf. | |
| Några av dörrarna? Alltså minst två? Synliga rostangrepp efter omlack låter så där, om nu inte omlackeringen gjordes för typ 7-8 år sedan och att den bruxats även på vintern under dessa år? Omlack i sig är väl ingen dealbreaker på en 15 år gammal bil, så länge det är korrekt utfört. Skall man byta dörrar o lacka så kommer det bli nyansskillnader, måttligt kul. Är rosten i dörrarna "osynlig utifrån" dvs att den kryper i/vid nån kitskarv så finns det metoder att laga detta bra, men det är tidsödande o innebär i korta ordalag att man viker upp falsen, slipar rent, rostskyddar med "båtepoxifärg", limmar, viker tillbaka, kittar om och lackerar... | |
|
Det ligger 16 st M5 e39 på blocket. Är inte det rätt mycket på en relativt udda bil? Har de skyhöga priserna på senaste tiden lockat fram säljarna? Borde kunna bli köparens marknad snart tycker man om trenden fortsätter. Jag hoppas det, jag som inte har någon ;-) Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Kommer knappast bli köparens marknad på dessa, inte ens i Sverige, priserna är på G upp generellt, så ska man ha en så är det nu. Att de är svårsålda till hösten är inte så konstigt då ingen vettig människa köper en minst 14 år gammal 400-hästars BMW som man måste vara rädd om för att åka året runt med. eller för att köra nån vecka till innan avställning. | |
|
Jag hade tänkt att köra året runt faktiskt. Det tror jag inte är några problem. Förutom slitaget då. Men just därför ska ju inte jag ha någon jättefin det vore ju synd på bilen. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Karlsson72: "Priserna på G upp generellt" Är intresserad av att höra vad du grundar detta resonemang på? | |
|
Kolla priserna i Tyskland exemplevis. Fina lågmilade bilar, alltså mint condition i USA kostar 50.000 dollar helt plötsligt. Häckiga långmilare är där de är just nu, men antalet fina bilar krymper och det drar upp priserna. Min köptes för 4 år sen av han jag köpte den av för 119.000, den var i mitten av prisspannet när jag köpte den för 175.000 tidigt i somras, visserligen väldigt påkostad då. Gick en alpinvit i våras för över 200.000, samt en Imolaröd som min men helt original men med högre mil än min samt importerad också i våras för 249.000. Det är inte jag som hittat på att de går upp prismässigt. Värderare spår dessa att stiga kraftigt de kommande 10 åren. Jag kommer hålla i min eller hitta en med bättre historik. |
|
|
Mja...Priserna har gått upp, men inte sååå mycket som vissa tror. Men man får nog ge runt 100' för en bruksig vagn. Själv köpte jag en mycket tidig -99:a 2007 med 12500 mil och "perfekt" historik (i utställningshall hos BMW fram tills våren 2000, första tyska ägaren till 2001, tillbaka till BMW, import till Sverige, köptes av en dam som "shoppingbil" hade den inte ens i ett år då den inte var så bra att shoppa med tydligen, 2002 köptes den av den ägaren som sedan jag köpte bilen av), o den kostade då som en "normal" kostar idag. Så sett ur det perspektivet så har priserna iaf inte gått ner. Gällande den Alpinvita (från norra delen av Sverige?) så pratade jag med nuvarande ägare igår. Säljaren fick bra betalt, men inte över 200 för nuvarande ägare talade om vad han gav för den, om nu Karlsson72 tänker på samma bil (sv-såld, alpinvit, svart-folierat tak)? Annonserade min ena för 240k lite lätt i somras, det var ingen rusning. Fick en seriös intressent som det kunde blivit affär med men då fick jag kalla fötter :D. |
|
|
Är bara titta på blocket vad folk begär. För 100 som du säger får du den med skruvad mätare. Ska du ha en vettig så är det 150 och uppåt. Vi tänker nog på samma bil, den var ute för 205.000 eller nåt liknande. Den imolaröda med svart/röd inredning var ute för 249 och försvann relativt snabbt, så man kan gissa att den gick relativt nära där iaf. Jag hade min ute för 225 och det var för dyrt, det visste jag, men den är påkostad hur mycket som helst de sista 3 åren, har kvitto på 150.000. Jag hade bud från seriösa köpare på 200 vilket jag inte tog då jag vill sälja till rätt köpare, kan tyckas fånigt men så funkar jag. Min är dock inte original, har andra hjul och chassi&avgassystem så på så sett då är den inte en av de bilarna man kanske skulle vilja spara på, men allt som behövs är originalhjul och en ny mittkonsoll, skruva dit originalchassit som ligger pedantiskt rengjort i kartonger i garaget så har man en av 16 svenskålda imolaröda med ovanlig inredning. Din Dawwe är ju dock jävligt speciell och salt med den färgkombo den har, förmodligen lite mera svårsåld då det krävs nån som jag som tycker grön över grön är astufft :D |
|
|
Fast de som sett bilen live har alla sagt att kulören är bland de snyggaste de sett, ingen har ens nämnt ”den fula gröna inredningen”, den upplevs snarare som riktigt sober/fin, det blir liiiite ”afternoon tea” över det hela med träpanelerna, en bil att njuta av i gott motorvägstempo, det är ju det M5 är bäst på? Jag kan helt ärligt säg att jag hade alla gånger köpt denna Tannengrun före alla standardfärger, och även före Individual icke-metallic. En Velvetblau eller Nachtblau med mellanljus (typ Caramel) Heritage ”komplett läder” är ungefär det jag tycker skulle kunna vara snyggare. Tvåfärgad Nappa-Point är, hm, not my cup of tea :D. Om jag annoserar den på allvar nästa år så blir det i Tyskland, säljer jag vill jag aldrig mer se den med svenskt regnr. Även jag har coilovers på min, samt icke original avgas (kommer kunna byta mellan två olika system, ett tyst Ferrita och ett inte lika tyst Fox). Originaldämparna finns kvar o skicket är kollat genom att jag plockade bort fjädrar/allt o verifierade att det finns gastryck kvar samt att de har jämnt fint motstånd. Men som nya är de inte, däremot fullt användbara även för den kräsne. Till skillnad från dig har jag inte vågat räkna efter exakt hur myclet jag lagt ner på bilen, men det mesta för att inte säga allt, är nytt. Det ör dock få som verkligen förstår hur ”sejf” bilen är trots ett högt pris, jämför man med en mer ordinär bil för runt 150’ så är den snudd på ett fynd? |
|
|
Dawwe, nog har priserna gått upp "sååå mycket" ;-) Vad skulle den här kosta idag Annonsen från våren 2016. Med nybytt koppling(!) Jag minns att den låg ute i en vecka minst. Tyvärr var det inte läge för mig just då. Gick på export. Länk Även denna från förra hösten är ett exempel till, även den med bytt koppling: Länk Min bedömning är att ökningen från vår 16 till vår 17 är ca 50% över hela spannet. Från bruksskick till mint. Blir spännande att se vilket håll det går. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Dawwe, jag har inte kostat på min dessa pengar, det är ägaren innan. Jag har sett din tråd på M5Portal och jag gissar på att du har lagt ner mera. Jag är en sucker för grönt, Tannen är förjävla snygg och jag gillar även English invändigt, det enda jag skulle vilja ha annorlunada isf är svart matta möjligen. OlaO: ja, ingen risk att man hittar en idag på under 10.000 mil för 139 iaf. Den andra blå SKR du länkade till tror jag är samma som finns till salu idag I Karlstad för 165, mycket bra grejer gjort på den, vevlager bl.a. |
|
|
Karlsson, nej det är inte samma, jag har en dump från nu i augusti med SKR från Stockholm och till priset 179000. Finns kvar i Stockholm. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Intressant att höra analyser om varför priser ska fortsätta upp. Jag är av den uppfattningen att det vi ser nu är toppen för entusiastbilar/samlarbilar här i Sverige för denna gången. Jag är av den tron att pengarna till diverse leksaker som båtar/bilar mm kommer dels av utvecklingen på bostadsmarknaden där många gjort stora vinster alt använt sin fastighet/lägenhet som bankomat dels av det låga ränteläget. De flesta bedömare anser att detta låga ränteläge är över nu och de långa räntorna har redan börjat höjas. FED ligger ett halvår före har redan börjat höja räntan. Varningarna om bostadsbubbla duggar tätt från ekonomer och IMF, en av dem: Länk En bostadsbubbla riskerar att utlösa en lågkonjuktur liknande den på 90-talet där många med höga lån tvingades till försäljning med förlust. Kommer helt enkelt inte att finnas pengar till leksaker i sånt ekonomiskt läge med en historiskt normalränta på 3-4 % på huslån och 5-6 % på blancolån. Historien har många bubblor och detta är den första: Länk |
|
| Är tveksam till att majoriteten av entusiastbilsägarna lever på lånade pengar, en M5 E39 är inte dyr egentligen sett till det absoluta värdet, 150’ är ju vad en rimlig nyare begbil kostar idag. Däremot kan det nog bli ett större tapp för nyare bilar vilka är högt belånade, kan man inte betala lånet är man tvungen att sälja. Jag står fast vid att det kommer bli en prisplatå i några, kanske 5-6 år, tippar på att en fin vettig kommer ligga mellan 130-170’. En annan sak man glömmer är att marknaden är internationell, en bostadskrasch isolerat till Sverige påverkar inte de internationella priserna nämnvärt. Gamla bilar som E39 har spelat ut sin roll som ”statushöjare” för lätt 10 år sedan, vill man stila och synas är det snarare en ny Porsche, AMG, RS eller M man skall ha. Vem som helst kan i praktiken slanta upp typ 350-400’ för att få en extremt lågmilad M5 E39 i så gott som absolut nyskick, men det är få som verkligen vågar, eller skall vi säg att de inte kan för det vore idioti att bruksa en sådan bil... | |
| Dawwe, håller med ang resonemanget att entusiastbilar inte till majoriteten lever på lånade pengar i form av blancolån/medlemslån/billån. Däremot tror jag att stor del av pengarna kommer från fastigheternas värdehöjning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.