|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Synpunkter på denna ? Länk | |
|
Vettigt pris för en gångs skull. Tämligen högt miltal iofs. ------- //Lövet |
|
| Snudd på "fynd". Den borde ha redan ha fått minst de två vanöigaste "standardfelen" (koppling/svänghjul, bränslepump) åtgärdade, vilket isf gör köpet "säkrare". Är dessa delar inte bytta så bör man räkna med ett byte "snart". | |
| Ska vara färgen Sterlinggrau Metallic - 472 enligt VIN, men det kanske är rätt?? | |
| Var inget slog in fel vin... | |
|
Fin! Ja, det ser ut att vara ett fynd, sedan är frågan om det är det. Den måste väl sticka iväg snabbt? 3 ägare och innan det senaste ägarbytet så är det samma ägare sedan 2002-07. Milen är väl knappast anmärkningsvärda. Hua, blev sugen själv ! |
|
|
Bilen har blivit helt omlackad pga skavanker pga åldern Inget är bytt av dom typfelen som finns på denna modell Rullat ”landsmil” |
|
| Hm...Förvärvsdatum 20170817? 3 ägare är inte en, möjligtvis en brukare. Oavsett så är den mer eller mindre ett fynd för 155', även med 22000 mil, om bilen håller det annonsen ger sken av... | |
|
Fynd? Ni får låta det som att bilen kostar 90 papp Dessa 15år gamla långmilare är tickande bomber om inte bilen har fått sig en rejäl genomgång under åren. Var det inte kamkedjespännaren eller glidskenorna som kunde ställa till det med rasadmotor som följd på dessa? BMW M-POWER //Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig// |
|
| Gino: E39 M5 med 25000 mil är inte på lååååånga vägar lika mycket av en "tickande bomb" som en M5 E60 med 13000 mil. Gällande kamkedjan så är det rekommenderat att byta sträckaren vid ca 15000 mil senast, oavsett ev "symptom". | |
|
Dawwe: Såga inte M5 E60 så lätt :) Frågan är om det är bytt på denna bil? Det kostar nog en slant att lämna in bilen för det ändamålet vilket man kanske skall ha i åtanke om man nu skall betala begärd summa. BMW M-POWER //Den som skvallrar för dig, skvallrar om dig// |
|
|
Jo men man är knappast förskonad från fel heller om man köper en 14000 milare för 200k för det är ju vad de kostar numera. Det sista ägarbytet är dock lite surt. Hade hellre sett att den såldes av föregående ägare som hade den i 5 år. Känns som man skulle vilja ha en förklaring till vad som ligger bakom. ------- //Lövet |
|
|
andreas, du menar 15 år. Jag tror det är ett inbyte. Säljaren jobbar på en bilfirma. Den ser riktigt fin ut men i min värld lite för dyr men man kanske inte vant sig vid dessa skenande priser. Dawwe har du sålt av någon av dina än? Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
M5 E39 som är någorlunda välvårdade och rullat dessa mil verkar ligga runt det begärda priset, men visst...är inget av typfelen åtgärdade så får man räkna med lite pyssel framöver. T.ex: Koppling,evtl vanoslödningar, bränslepump..som bl.a. Dawwe skriver. Kamkedjans sträckare vet jag väl inte om den skulle behöva bytas ut? Är det inte en sträckare som "slår ut till max" om hydrauliken lägger av? Hörde med en mekaniker på BMW för en tid sedan och han förklarade det som att sträckarproblematik inte var kritiskt på iaf M5 E39. Tja...byte kostar iofs "ingenting"...så tja, byte kan man som M5 ägare kosta på sig ändå :) Kom inte ihåg exakt vad mekanikern sa, men nå´t åt det jag skrev.. Mvh Janne. |
|
|
OlaO: Jag fick kalla fötter när en (1!) seriös köpare dök upp :D. Den dagen jag verkligen släppt taget om nån av bilarna skulle jag vilja att de hamnade i ett annat land, ska vi säg Egypten eller nåt annat eländigt :D. För 5-6 år sedan hade jag en spekulant på E34, från Bulgarien, perfekt! Janne T: Jag har bytt sträckare, o kontrollerat oljepumpbultarna. Sträckarna var "felfria", och olejpumpsbultarna satt som berget (annan konstruktion på S62 enligt min mek, men han fick kolla ändå...). Fan, jag har bytt allt, nåja inom "rimliga" gränser, med det menas att motorn är ej öppnad (ny vpump, bytta sensorer, oringar osv räknas ej), och inte låda eller diff heller, men allt annat är nytt :D. |
|
| Anledning till att byta sträckaren i tid är att den tappar lite "spänst" med tiden även om den styrs primärt av oljetrycket. Mer o-optimal kamkedjespänning, om än så bara 10-12 sek ökar slitage/påfrestning på styrskenor/whatever. Har man otur så uppstår det sprickor/whatever i plastskenorna, eller ännu värre att det lossnar bitar. Katastrofen är nära. Så det bästa är att kedjan hålls sträckt o fin så länge/tidigt som möjligt. Men, det finns inga garantier bara för att man byter sträckaren, den saken är 100%. | |
|
Jo...så torde ju vara, vet inte om det ser likadant ut i M5 motorn som i 540 motorn mht sträckarskenor osv, mtrl val/dragning o liknande...Ingen aning faktiskt. 540 motorn har ju lite problem med bl.a. plasten i kamkedjekonstruktionen... Vet dock inte hur ofta det händer att skenor etc "faller isär" på 540 heller iofs.. jaja... Mvh Janne. |
|
| Janne: Förvisso är kedjan/skenorna/sträckaren unika för S62 men jag är inte lika säker på att materialet de är gjorda av är lika unikt, förmodligen likadan "plast" som till övriga motorer. Iaf, sträckaren kostar typ 1500, den är relativt lätt att byta, men lite nervigt. Gäller att "dra" motorn i rätt läge för hand, så kedjan slackar maximalt vid sträckaren. Med demonterad sträckare bör man absolut inte rucka på bilen, än mindre starta den :D. Jag bytte själv på min S38, det var "spännande", jobbade helt i blindo med en M3 3.2 sträckare som inte var helt enkel att få dit, knepet var/är att fylla muttern/koppen som håller sträckaren på plats med motorolja, tiden det tar för oljan att rinna/sippra ur är tillräcklig för att få dit den korrekt, om man träffar rätt med gängorna med en gång, men sån tur hade inte jag, krävdes typ 10-15 försök. Förmodligen liknande på E39, inget jag testat dock då jag lät en verkstad byta när de ändå bytte grejer. | |
|
Janne, problemet på M62tub44 är monumentalt. 100% skulle jag vilja säga. Kasst material i skenorna. Men jag tror inte det är på samma sätt i S62. Det borde man hört talas om mer isåfall. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Kan det vara som så att M5 E39 är mer förskonad av problemet pga att den dubbelradiga kedjan (singel-kedja på M62, dubbelkedja på äldre M60...)? Dvs även om kedjan "slår/sliter" så är det en större yta som tar upp krafterna vilket gör att plasten håller bättre, trots samma usla plastmaterial? Nån som vet hur vanligt problemet är på gamla M60 (V8 4.0 & V8 3.5)? Skillnaden mellan gamla M60 och nyare S62 verkar vara att S62 har klart annorlunda "skenor", vilket kanske är ytterligare ett bidrag till varför S62 håller bättre(?) än både M60 & M62 (skenorna ser dock "identiska" ut vad gäller S62 kontra M62, med den skillnaden att M62 är för singelkedja...). | |
|
problemet är näst intill obefintligt på gamla M60b40 i typ E34 540, helt annan konstruktion med drev istället för den där V-formade skenan som ger sig först av allt i M62b44Tu te.x. Och som du säger, dubbelkedjan gör alla gånger sitt också. M60b40: Länk M62: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.