|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har fått ett felmeddelande på min el dragkrok (troligen ett drev har gott sönder- känd fel) trots att jag har använt den EN gång sedan jag har köpt bilen, i alla fall jag kan inte fixa den själv just nu och BMW vill att man ska beställa en HEL dragkrok då de säljer ingen reservdelar när det gäller dragkrok. Frågan är följande, kan man avrigstera dragkroken från bil datorn(avkoda) så den slipper o pippa varje gång jag starter bilen? Tills jag hittar någon annan lösningen (troligen bli av med skiten då jag är ej i behöv av den), jag känner någon som kan demontera den men han kan inte den tekniska delen (att avregistrera den från datorn. Kan man gör det här själv? Hur? Finns en annan lösning. Tacksam för er hjälp Hälsningar, Ahmed | |
|
Vad säger färddatorn? I vilken position befinner sig dragkroken om den är infällbar? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Reservdelar finns dvs drevet som ger upp. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej Kurdoo Färddatoren säger: "Pivoting ball head trailer tow hitch not securely locked" dvs. dragkroken sitter inte fast och den är på utfällt läge. Hej Hasso, jo jag vet att man kan köpa den (för 1250 kr?) men jag har ingen behov av dragkroken så tanken var att demontera den och sedan om någon här (i Stockholm) kan omprogrammera bilen (dvs tar bort kroken från bilens datorn). Tack för hjälpen :) |
|
|
Vad jag har hört av BMW är att dom inte kan "ta bort" kroken och dess olika komponenter ur bilens dator, dvs är den byggd med krok måste den även fortsättningsvis ha en krok. Jag hörde om detta då min egen krok gav upp på min sjuserie. Dock var det inte ett mekaniskt fel, drevet, utan nåt elektroniskt. Jag bad BMW att koda bort kroken ur bilen då jag inte har behov av krok men det kunde dom inte. Dom hade försökt med en annan bil, femserie, och inte ens BMW Tyskland kunde avprogrammera krok ur bilen. Detta tycker jag låter märkligt då det bara borde vara en parameter i systemet som säger om bilen har eller inte har krok så förmodligen vill man inte hjälpa till med detta av någon anledning. Så om du inte hittar nån "hacker" som är duktig på BMWs system som kan hjälpa dig att koda bort kroken så blir det nog tyvärr till att antingen köpa en ny med allt vad det innebär (för mig gick det på 22.000kr) eller leva med att bilen pingar och visar felmeddelandet varje gång du startar bilen. Jävligt trist är det hur som helst och man undrar varför det blir så här tokigt..... Niklas Fransosen |
|
|
Hej Niklas Vad tråkigt, det är riktigt frustrerande när man tänker på BMW service man kan knappt tro på va de säger, för att för de tar den enklaste lösning och tittar inte på kostnaden, den delen får vi stå för :( Man önskar sig återvända till e39 fån 97 :) den va riktig bil. Va gäller plingande blev jag av med gnom att koppla bort modulen och säkring :) Må bäst, hälsningar Ahmed |
|
|
Hej Ahmed, Jo det känns inte fullt så premium tyvärr, att man inte kan lita på att BMW vet och säger korrekta saker. Dessvärre är det väl så numera att ordet bilmeck borde bytas ut mot bilkomponentsbytare. Sen blir det ju inte bättre av att bilarna består till större och större del av moduler eller komponenter som tillverkas av underleverantörer som levererar dessa färdiga till BMW som bara smäller ihop grejerna på sin fabrik. Och då blir det så klart svårt för BMW-"mecken" att laga eller byta delar i en komponent som tillverkats av Bosch eller Hella eller vad dom nu kan tänkas heta. Jo, jag har en e46 från 2003 och en e39 från 2001 och dom känns på nåt vis mer mekaniska och ärliga, dock inte utan sina fel och brister men nog är dom enklare att laga när dom går sönder. Skönt att du fick ordning på plingandet i alla fall :-) Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.