AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
498

Strulande kamaxelgivare 523i-98

av
2
avanderr
523i -98
Köpte bilen för ett år sedan, har gått som en klocka ända tills i somras då bilen kunde tvärhugga mitt under körning, för att sedan dö och inte kunna starta på någon minut. Det är alltid efter man kört 2+ mil den kan börja krångla, aldrig innan det. Och då köpte jag en ny kamgivare och satte dit, men det höll inte länge innan det blev samma problem igen, så jag köpte en felkodsläsare och då hade den gett felkod på kamaxelgivaren, återställde men blev samma kod igen. Men jag blir inte klok på varför det ska krångla ändå fast jag köpt en ny? Har det nått med värme att göra? Kabelbrott?? Obs bilen är tillverkad 97.10 så jag har modellen med endast 1 kamaxelgivare.

Hej och välkommen!

Som du kanske har läst på forumet i åtskilliga tidigare trådar, är givarens ursprung A och O. De billigaste givarna, vanligen av okänt fabrikat, är helt enkelt inget att lita på. Ett lotteri med med många nitar, brukar det heta.

BMW original är det enkla, men dyra, valet. Orkar du leta runt på t ex ebay.de och siktar på givare från VDO/Siemens, Bosch eller något annat känt OEM fabrikat, blir det billigare. Sök med bmw's artikelnummer.

Om den givare, som du bytte till, redan är original bmw eller OEM, blir ju läget ett annat. Men det får i så fall bli en senare fråga.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.