AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.226

Kyltempgivare E34 M5

He
330
HenrikA
535D Touring M-sport 2009
M5 3.8 1992
M535 1987
Hejsan, håller på att koppla in lite olika givare ifrån motorn till motorkontakten/kombiinstrumentet.

Det sitter ju 2st kylvätskegivare på e34 m5, tänkte fråga om någon av er vet vilken av dom som ska in i motorkontakten/kombiinstrumentet? (stift 12)

samt, det är ju två stift, är det "signal från kombiinstrument" på valfri och jord till den andra eller är det +12v och signal? Givarn sitter ju i blocket så jag antar att den jordar sig själv där isåfall.

Likaså vilket stift som är vilket på oljetempgivaren i filterhuset, om någon fet.

MVH
zcooter
Nog bäst o logga in dig på m5portal. com
För snabbare svar
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
På M20- och M30-motorer gäller att den blå-markerade kontakten alltid går till DME (och den brunmarkerade går till instrumentklustret).

Man kan skymta de där kontakthusen här i bakgrunden
Länk

Nu är ju S38 en aningens annorlunda, men bör vara samma på den punkten.

Är det bara ett stift så används blocket som jord (en av givarna brukar ibland bara ha ett stift - kommer aldrig ihåg om det är för DME eller IC)
(Jord) <-> (Block) <-> (Givare) <-> (DME/IC) <-> (+12V)

Är det två stift så går båda kablar till avläsningsenheten (DME/IC), alternativt en går till avläsningsenheten (DME/IC) och en går till jord.
Vad som är vad spelar egentligen ingen roll då temperaturgivarna är enkla NTC-resistorer, och på vanliga motstånd finns inget plus eller minus.

Men jag tycker man ska koppla rätt och för en M30B35 så för temperaturgivaren för DME så ska Brun/Röd gå till DME och Brun/Orange gå till jord.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här har du elschema
Länk

Nu är det lite problem här, detta elschema är för den nordeuropeiska marknaden. Därför finns det lite skillnader både här och där, främst på avgasrening- och ljusområdet.

NA-marknaden fick ju aldrig S38B38, så även om elschemat säger -93 så är det ändåså en S38B36 som det gäller.

Men många saker är likadana och ofta kan man få ut det man vill från dessa. I ditt fall har jag hittat följande information.

-- Temperatursensorn till DME --
Verkar vara 2-pin (ser dock ingen färg på kabel för jord men elschema säger iallafall att det är 2-pin).
Brun/Röd kabel ska iallafall gå till DME pinne 45.

-- Temperatursensor till IC --
Ganska enkel att verifiera genom att bara jorda och man kan se resultatet direkt på instrumentklustret. Jordar man betyder det väldigt lågt motstånd vilket i sin tur betyder väldigt hög motortemperatur.
Så om allt är rätt kopplat så ska en jordning resultera i att temperaturmätaren i instrumentklustret visar på överhettad motor.

Enligt schemat ska Brun/Gul gå till pinne 24 på X16 på IC och Brun/Violett ska gå till pinne 26 på X16 på IC.

X16 är den beige 26-pin kontakten bak på IC.

@HenrikA : Kommer du vidare med denna info? Stämmer kabelfärger och givare överens med vad du ser på din motor?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När det gäller oljetemperaturgivaren så ska den enligt elschemat vara 1-pin givare.

Och flärpar jag upp en S38B38 -93 så verkar det stämma (12 61 1 309 193)
Länk

Enligt elschemat så går det alltså bara en kabel från denna givare, dess kabel ska vara Brun/Violett.

Givaren är jordad i blocket.

Kabeln går sedan vidare och in på pinne 9 på X16 på IC, dvs samma beige 26-pin kontakt bak på instrumentklustrer som nämndes i förra inlägget.
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
Tack så hemskt mycket för informationen, den hjälper verkligen!

Frågan är, du nämner ju x16 osv dvs kontakter rakt på IC, te.x "pin 9"

Är detta pin 9 i motorkontakten med tros? För jag tror alla givare från motorrummet går via motorkontakten till IC. Jag har inte klippt något kablage utan bara skruvat ur kontakter :)

Efter jobbet idag ska jag sätta igång och testa. :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, inte riktigt.

Vad jag menar med nedanstående:
Startdestinationen är såklart i givaren där en Brun/Violett kabel utgår ifrån. Slutdestinationen är instrumentklustret (närmare bestämt kontakt X16 pinne 9).
Däremellan kan det finnas hur många kontaktstycken som helst, ibland anges alla, ibland anges inga, ibland anges vissa, ibland anges på lite måfå, ofta stämmer det inte :-)

Ska kolla om det står något i elschemat...

>> Enligt elschemat så går det alltså bara en kabel från denna givare, dess
>> kabel ska vara Brun/Violett.
>>
>> Givaren är jordad i blocket.
>>
>> Kabeln går sedan vidare och in på pinne 9 på X16 på IC, dvs samma
>> beige 26-pin kontakt bak på instrumentklustrer som nämndes i förra
>> inlägget.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, enligt elschemat så går den åtminstonde igenom kontaktstycke X20 pinne 9.

Och X20 är tydligen en svart 25-pin kontakt som enligt elchemat sitter i bakre högra delen av motorutrymmet.

Men kollar man på sidan 495 så visar den att X20 sitter i bakre VÄNSTRA delen av motorutrymmet.

På sidan 539 ser du hur själva kontakten ser ut (det är figur 3), och motorkontakten till M30 är väl 25-pin om jag minns rätt - eller?

För din motorkontakt sitter väl där, eller hur? Det gjorde det på min E34 535i -89 iallafall, satt precis bredvid diagnostikuttaget - man kan se det på bilden nedan.
Länk

Men kan inte komma ihåg om jag hade 20-pin eller 25-pin kontakt där...

Fast nu bubblar och reciterar jag egentligen bara det som står elschemat, samt min egna tolkning lagd ovanpå det :-)
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
tack för svaren bmw-slangen :)

Ska koppla in resten av givarna i helgen och göra en liten översyn, kolla kabelhärvan till bagageluckan etc. sen blir det nog att försöka byta ut/reparera / se över GM och LKM modulerna.

uppskattar att du tar dig tid!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.